Y
Vad anser ni är värdefullast

1. Att ha en dörr mellan villan och garaget/tvättstugan för slippa gå utomhus.
2. Att ha ett sovrum ifred utan riskera massa spring, slitage på tapet, förlorad golvyta man kunde möblerat.


Är väääldigt skeptisk till detta med en dörr, funderar hellre på bygga en inglasad uteplats på baksidan så kan man gå "inomhus" och genom garagetsbakdörr istället.

Fast - ni kanske tycker denna magiska innedörr är guds gåva och något man inte bör missa att ha? :)
 
En dörr direkt till garaget är väldans praktiskt. Under förutsättning att inte dörren är i sovrummet.
 
Y
Jo, tråkigt nog är det bara huvudsovrummet (stora) som ligger i vägg, då inte byggnaderna går i rak linje med varandra.

Jag funderade på att bygga ut tvättstugerummet så den hamna i linje och då kunde jag offrat det lilla sovrummet och haft det till något helt annat, kontor eller bokrum - med dörr till tvättstuga....

men känns lite väl kostsamt.. hujja...
 
Om du använder garaget som förråd kanske det kan gå även om det fortfarande är en fruktansvärt dålig ide.

Använder du garaget som garage, hemmafixarlokal osv så är det helt uteslutet.
 
Vi har vår dörr till tvättstuga/garage 1 meter från vår groventre, måste alltså ut.. Stör oss inte ett dugg på detta.. Det är iofs tak över iaf så vi slipper ta på oss skor.
 
Du kommer alltid att få in en viss garage/oljelukt in till bostaden, men kanske inte så störande. Måste man inte ha en "luftsluss" pga brandskyddsbestämmelser? Eller har jag missat något i ditt inlägg?
Ett utomhustak eller uterum är en bättre lösning
 
Y
Luftsluss och oljedofter lät ju inte bra :)

Det 64kvadrat stora garaget har två små slutna rum i vägg mot villans vägg (med två sovrum mot denna gavel).

Så, dörren hade bara gått via sovrum och tvättstuga, så bör ju inte medföra oljedofter i sig. Och då kan man ju klura på ifall en tvättstuga är brandrisk klassad.

Men men, nja nje, vore väl om jag satte dörr i lilla sovrummet, så blir det bara 1½meter utomhus promenad då kanske...

Kluven, kluven, klart det vore pösigt att kunna gå i tofflor och kallingar genom en dörr.. men avafaen, majoriteten av befolkningen kånkar väl sin tvätt ner till källare eller fristående tvättstugor så jag borde väl överleva iofs.. hehe

*min digitalkamera gick ju såklart sönder när jag dokumenterade min ombyggnad av pannrummet så kan inte fota ritningarna heller... ack ack*
 
Måste du gå ut med tvätten kommer det alltid att regna när du bestämmer dig för att tvätta. :surprised: Tak över är nog en väldigt bra idé om du gör så att du måste gå ut.

Sedan kan man alltid fundera på hur stort ett huvudsovrum egentligen måste vara. Delar du av med en gång med garderober i mellan sovrummet och tvättstugan, så fåår du ju väldigt nära till klädförvaringen både från tvätt och sovrum. Det skulle jag tycka vore praktiskt.
 
en "genomfart" genom ett sovrum är aldrig en bra idé tycker jag. Oavsett vart "genomfarten" leder. Men är det till ett garage så tycker jag att det är helt uteslutet. Hade själv aldrig ens kommit på tanken. Däremot är det säkert jättetrevligt att kunna direkt acces till garaget å det som finns där men det måste gå att lösa på ngt annat sätt...
 
En planritning vorde bra men jag är skeptisk till en genomfart i sovrummet
 
En ritning hade hjälpt men tänk bara på att dörren måste vara en brandklassad av typen El30 troligen. För det måste vi ha mellan tvättstugan och garaget i vårt ny bygge. Vi fick också rådet att sätta in en riktig ytterdörr med El30 då en innerdörr kan slå sig om man har otur med tanke på att man inte har samma temperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.