Hej,
ska installera en eklk kabel som har en "jordbiledare" (ligger innanför metall manteln som ett par lösa trådar).
frågan är om jordbiledaren skall anslutas till jord vid båda anslutningspunkterna eller bara vid den ena ?
 
skall kabelen användas för starkström SKALL den anslutas i båda ändarna
 
Husbyggarn skrev:
el-micke...alltså både gul-grön jord OCH skärmen??
japp......båda i bägge ändarna gäller även ekkl (kulo)
 
Husbyggarn skrev:
Men varför? Kan ju inte vara vare sig av elsäkerhet eller funktion? -Skärmen är ju s.a.s bara en...skärm för kabeln?
.........alu mantlen utgör ett mekaniskt skydd för ledarna .....blir kablen skadad skall felet jordas ner å inte göra mantlen spänningsförande
 
El_micke detta var faktist nytt för mig, har dom gjort nån ändring i föreskrifterna? Så vitt jag vet har det varit brukligt att bara ansluta i ENA änden?
 
Anslutning i båda ändarna är väl normalt ? Men kulo har väl ingen biledare alls ?
 
El_-micke skrev:
skall kabelen användas för starkström SKALL den anslutas i båda ändarna
Tror det varit så i någon föreskrift tidigare.
Idag rekommenderas anslutning i matningsände.
 
Kabeln som elektrikern har satt upp som jag ska byta har bara jordbiledaren jordad i proppskåpet, tog för givet att han hade gjort det av slöhet. Han kanske inte är så dålig i alla fall.
 
Husbyggarn skrev:
mr magic..beror väl lite på VAD man ansluter oxå... men det är ju som elmicke säger att det är kabeln man skyddar mot mekanisk åverkan genom att jorda manteln. Mao oftast ingen större nytta med att ansluta bi-ledaren i "apparatänden"..

jorå, kulo har mantel (se bild i clas o-katalog s 102)
EKLK är inget du tillverkar skarvsladd med.

KULON har mantel men ingen biledare, det är avsaknaden av jordande biledare till manteln som STARKT begränsar KULONS användningsområde. Det är avsaknaden av denna biledare som utgör skillnaden mot EKLK

Biledaren jordar mantel, biledare är inget mekaniskt skydd. Mantel är ett skydd för kabeln (förutom i KULON där den är ett estetiskt hjälpmedel ;D) som är ledande och därefter skall jordas.
 
Charta: Totalt fel, nuförtiden har även ekrk:n (kulon) biledare.
 
Sedan då ?
 
Blev också lite konfunderad om EKRK:n och var tvungen att kolla i Elektroskandias katalog, och minsann, den har tydligen biledare numera, och borde därför borde även den anslutas..... Manteln var ju bara till för att kunna lägga den snyggt förut, men allt ändras ju som bekant.... Var iofs många år sedan jag spikade kulo, men iaf...
 
Om man inte får ansluta den till jord, vad gör den då för nytta ??
 
Överlåter frågan till någon yrkeverksam.

Det är en gammal upplaga före ändringen år 2000 som jag kollat på, nu när biledaren finns där är givetvis förutsättningarna annorlunda.

F.ö ser jag det väldigt vanskligt att ändra på en befintlig produkt så här, även om befintlig kulo utan biledare fortfarande får användas... Bättre då att ta bort den.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.