Jag håller just nu på att planera mitt kök och har några funderingar. Köker kommer att få formen som ett U (eller hästsko). I botten på U:et (dvs på kortsidan) finns ett fönster och ett element undertill.

Jag vill sätta bänkskåp framför elementet. Detta medför ju en del "problem". Hur måste jag göra för att få IKEA:s bänkskåp på plats. Måst jag regla ut väggen runt elementet? Så att jag kan "hänga skåpen där på? Eller kan jag skippa det?

Det borde vara många som haft samma problem tidigare? Efarenheter?

Jag är medveten om att jag måste ventilera både i sockel och i bänskivan för att få cirkulation på värmen.
 
Det räcker väl med att du bygger ut en regel att skruva underskåpen i. De står ju på ben, så det behövs ju inget kraftigt.
Sen måste du ju ha en djupare bänkskiva är std, och fixa med ventilation för värmen. Glöm inte att det behövs tilluft genom sockeln...
 
Det finns 40 cm djupa bänkskåp.
 
Du kan ju också välja att kapa ner det bänkskåpet som hamnar vid elementet i djupled så att du ändå kan köra med standardstorlek på bänkskivan.

Tänk dock på om du ska ha vasken placerad där att det kanske inte är någon höjdare att ha ventilation genom bänkskivan precis där man hanterar en hel del vatten.
 
Vi har ett kök i samma form och med samma bekymmer, men vi valde bort bänkskåpen just där. Fönstret ställer till mycket problem då det sitter lägre än bänkhöjden. Vi vill dessutom inte bli av med effekten av radiatorn. Vi har två möjliga lösningar som vi tänker oss:
Antingen helt enkelt lämna utrymmet under fönstret tomt, men låta bänkskivan löpa över och sedan ställa in ett rullbord/köksö att ha som extra bänkutrymme när det behövs.
Det andra alternativet vi har är att göra en specialare och bygga en liten sittbänk framför fönstret med förvaring under.
Det lutar år det senare alternativet för vår del pga det låga fönstret.
 
Jag har precis haft liknande "problem".

Jag löste det genom att ställa bänkskåpet på ben både i fram- och bakkant. Jag flyttade ut bänkskåpen och tillät en luftspalt på 10 cm framför elementet och använde standard bänkskiva. Monterade en bakkantslist på bänkskivan och ska sätta ett galler i rostfritt över spalten.

Mellan skåp och vägg monterade jag stadiga beslag för att hålla skåpen på plats.

Jag är dock blott en hemmapulare och inget proffs, men resultatet blev stabilt och snyggt min mening.
 
Vi tog bort elementet, och satte in golvvärme istället. Sen satte vi vanliga 60 cm djupa bänkskåp på 10 cm djupa reglar (både på vägg och golv). Med litet "fack" framför fönstret, eftersom det är lägre än bänkskivan. Vi har inte hunnit än, men ska lägga dit en glasskiva som dammskydd. Och lägga en liten ljuslist eller liknande i fönstret, som en cool effekt. Har satt dit en 70 cm bänkskiva. Det är kanonbra med den extra plats man får med extra djup bänkskiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.