Hejsan,

Testar att ställa frågan här fast det inte gäller villa, verkar finnas många kunniga på ventilationsfrågor här.
Bor i ett ombyggt flerfamiljshus hus med 50 lägenheter, huset har ett FTX-system utan kylfunktion som jag inte vet vem tillverkaren är. Jag har fått installatören/projektören av ventilation att kontrollera och justera inställningarna på tilluft temperaturen ett par gånger.
Tilluft temperaturen har sänkts några grader, men jag tycker ändå att den är för hög. Efter den senaste justeringen var det 20+ grader (4 september) i garage delen där tekniken gjorde en mätning på temperaturen efter justeringen. Ute temperaturen var vid justeringen ca: 16+ grader ute. Jag bor själv på 3 våningen och när jag kollade tilluft temperaturen några dagar senare kl 20:00 var det 14 grader i ute temperatur, 24.5 i tilluft temperatur och 27 grader i lägenheten. Nu har jag rätt stora glasytor mot sydsidan i lägenheten ca: 5,5 kvm som delvis är täckta under dagen så den höga inomhus temperaturen beror väl mycket på solinstrålning m.m. Men det borde ju inte påverka tilluft temperaturen som jag tycker är för hög.
Ska man räkna med att den stiger för varje våningsplan, finns det ingen nattfunktion i ett FTX-system där man kan köra med "Raka rör" några timmar på natten för att kyla ner hela byggnaden med en kallare natt temperatur. Som läget är nu säger projektören och teknikern att det inte går att justera något mer.

Tacksam för synpunkter...
 
Redigerat:
En höjning på tilluftstemperaturen på 10 grader är rätt mycket "av sig själv".
Säg att det är 14 ute, fläkt+motor höjer cirka 1 grad och sedan värms luften lite på vägen beroende på hur mycket kanaler som går i varma utrymme (dåligt isolerade kanaler)säg 3 grader till ... borde bli en 20 grader in i din lägenhet.

Är inte så att anläggningen har fast värmeåtervinning som inte går att reglera?
 
Anläggningen går nog att justera, teknikern som har gjort efterjusteringarna pratade om en massa "börvärden"
När det är 14-15+ ute stängs värmningen på tilluften av. Antar att det är överskottsvärmen från frånluften i värmeväxlaren som stängs av då.
Vet ej om det finns ytligare värmekällor till tilluften typ el-batteri.
 
Låter som att det är on/off-reglering av värmeåtervinning.
Alltså att när det är under en viss temperatur ute (15 grader i ditt exempel) har man 100% återvinning, är temperaturen över har man 0% återvinning.
Detta medför att man ibland får för bra återvinning och därmed för hög tilluftstemperatur in.
Nu är detta bara som jag antar men låter som att det är den lösningen.
 
Redigerat:
Är kanalerna ingjutna i tak och golvbjälklag?
Isf kan detta öka temperaturen på tilluften iom att kanalerna ej är isolerade och tar upp värmen ifrån dom andra lägenheterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.