Hejsan alla!

Jag är ny på forumet. Jag ska under hösten/vintern byta kök och undrar vad era synpunkter är på montera själv eller anlita folk. Vi ska köpa IKEA kök och sätta mosaik.

Vad är det svåraste med att montera köket själv?

Vad kostar det att få det monterat? Uppskattningsvis

Tacksam för svar!
 
Rakt in i hetluften....;)

Du kanske har läst den här tråden?

http://www.byggahus.se/forum/koek/125174-50-000-foer-koeksmontering-och-nagra-hal.html

Det råder delade meningar om vem som kan bygga kök.

Om du har tummen mitt i handen och saknar tålamod ska du låta bli. Är man inte noggrann blir det många små nödlösningar och det hela ser inte roligt ut när det är klart.

Om du å andra sidan har tummarna på rätt ställe och tillgång till lite verktyg så kan du få till ett lysande resultat utan extern hjälp.

Om det är värt besväret att göra det själv givet rot-avdrag etc är ju upp till var och en att avgöra.

Vad det kostar att få hjälp är nog svårt får någon att gissa på utan avsevärt mycket mer info om vad som ska göras. Lite hintar om detta får du dock i tråden ovan.

Inte borde väl TelabTelab & Co få slaganfall av detta inlägg? ;)
 
Tack...ska genast sätta mig in ovan nämnda tråd...
 
T
MathiasS skrev:
Rakt in i hetluften....;)

Du kanske har läst den här tråden?

[länk]

Det råder delade meningar om vem som kan bygga kök.

Om du har tummen mitt i handen och saknar tålamod ska du låta bli. Är man inte noggrann blir det många små nödlösningar och det hela ser inte roligt ut när det är klart.

Om du å andra sidan har tummarna på rätt ställe och tillgång till lite verktyg så kan du få till ett lysande resultat utan extern hjälp.

Om det är värt besväret att göra det själv givet rot-avdrag etc är ju upp till var och en att avgöra.

Vad det kostar att få hjälp är nog svårt får någon att gissa på utan avsevärt mycket mer info om vad som ska göras. Lite hintar om detta får du dock i tråden ovan.

Inte borde väl TelabTelab & Co få slaganfall av detta inlägg? ;)
Absolut inte min vän;), det beror ju lite på vad det är för kök och vilka man ska "impa" på.

Vi har ju kört det här "rejset" en gång, och jag sitter lite mer still i båten nu så att inte trycket stiger:cool:.

Men lite debatt skadar väl inte ibland.
 
Debatt skadar väl aldrig :D Men montera ett kök är för enkelt för att leja bort oavsett rotavdrag, det är ju inte så att blir gratis med rotavdrag. Jag skulle i alla fall aldrig betala nån för att få ett kök monterat. :cool:
 
Tja, jag lade mig ju aldrig i den där andra tråden, så:
Det finns rätt mycket i en köksmontering som snart sagt vem som helst kan klara oavsett utrustning:
Montera ihop stommar, sätta in skåpinredingar (hyllor, lådutdrag etc), montera och injustera luckor och lådfronter, montera knoppar och handtag.
Kan vara bra att ha en skruvdragare men för ovanstående duger det med vilket kinaskräp som helst.

Svårare saker: Kapa och/eller skarva bänkskivor, montera hoar (om ni inte ska ha heltäckande diskbänk), göra snygga takanslutningar och andra tillpassningar...de ställer för det första större krav på utrustningen, t ex att man har en såg som klarar av att göra rena snygga snitt i materialet i fråga. Och även om man har rätt grejor är det inte jobb som precis vem som helst klarar, man bör väl ha åtminstone ett visst mått av praktisk läggning och vara beredd att kompensera bristande rutin med noggrannhet, tålamod och gott om tid.
Delvis, men bara delvis, handlar det om ambitionsnivå. Mina bänkskivekapningar (gjorda efter en primitiv riktbräda med en enklare De Walt handcirkel med standardklinga) skulle säkert Paul i Staffanstorp och Telabtelab med rätta vara missnöjda med men jag är övertygad om att vid en framtida försäljning skulle inte besiktningsmannen ha något att säga om dem och ingen spekulant hänga upp sig heller. Förmodligen är det ingen annan än jag som någonsin kommer att bry sig.

Kakling tyckte jag var en positiv överraskning i mitt köksbygge - rent praktiskt visade det sig vara betydligt enklare än jag hade befarat. Hantverksmässigt är det något som jag tror att de flesta kan klara om man förbereder sig ordentligt, ser till att följa instruktioner samvetsgrant och tar tid på sig (jag hade avsatt en hel helg för själva arbetet med planering, materialanskaffning o dyl avklarat innan). Det kruxigaste för att få ett visuellt fullgott resultat är nog egentligen planeringen av hur själva plattorna ska sitta - alltså om jag ska ha kapade plattor i den eller den änden eller lite i båda o s v - kanske inte så mycket om man har en enda rak och obruten yta att kakla men om man ska passera ett hörn eller två och något fönster eller annat som komplicerar layouten. Sånt måste man ha fullt klart för sig innan man sätter igång.

Sen det här med att sätta upp stommarna, det kan vara hur enkelt som helst om alla väggar och tak är plana och fina och i räta vinklar inbördes men, som togs upp i den andra tråden, rätt bitchigt om de inte är det. Betyder det att man klarar det eller inte..? Omöjligt att generalisera om. Jag gjorde det fastän jag helt saknade rutin och hade krokiga och ej lodräta väggar och icke-räta vinklar men det krävde en massa jobb och trixande och, jag lovar, säkert ett par veckors sammanlagd effektiv arbetstid bara till att mäta, räkna och fundera.

Så kan du göra allt själv? Det beror på förutsättningarna och på hurdan du är och vad du vill.

Ett sätt är ju att göra det du kan och ta in hjälp för det som du tycker verkar svårt. Men hantverkare kan ha invändningar mot såna upplägg. En del kan tycka att arbetet blir för litet för att vara intressant. De brukar också vilja kunna planera sin tid, vilket kan bli problematiskt om du ska göra moment som i sin tur deras insatser är beroende av. Och sen ska väl elektriker och röris in också. Tar du in hantverkare à la carte i stället för att ge någon ansvaret för hela projektet, så får du sköta samordningen...och ska då du själv göra stora insatser som är svåra att tidsuppskatta, då kan du hamna i att du inte kan kalla in någon för en viss insats förrän du säkert *vet* när momentet innan blir klart. Och då kan köksbytet att ta många veckor i kalendertid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.