Vi håller på att renovera i hallen, och ska sätta upp nytt innertak. Jag har öppnat lite i det befintliga innertaket för att se hur det ser ut, och då ser jag isolering med svarta fläckar. Under isoleringen är det vitt och svart "pulver" (mögel?) på planken fläckvis.
Allt känns torrt och fint.

Rummet ligger i mitten av huset, och det är en våning ovanför (ej våtrum), så jag har svårt att tänka mig att detta har något att göra med fukt eller..? Huset är från 1921

Vad tror ni detta är, och vad beror det på?
 
  • 103_5276.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 103_5277.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 103_5278.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
om det luktar mögel så är det mögel ....
Verkar som om isoleringen har i alla fall varit fuktig en gång i tiden och torkade ut om den nu är torr .
Såpskurat golv på övervåningen? Man har kanske torkat golv där uppe med generösa mängder vatten? Gulfibern är ju knappast från 1930-talet så det måste ha hänt något efter man har isolerat med moderna material.
Öppnar du större yta så kanske hittar du mönster på ovansidan av gulfibern som kan bekräfta min gissning med golvtvätt ....om du hittar svarta spår som följer golvplankmönster.... bara en vild gissning :)
gaia
 
Tack för svaret! Det luktar inte mögel.

Nu har jag rivit hela innertaket och tagit bort all isolering. Under det var det breda plankor (typ 30 cm) som sitter mot bjälklaget. Dessa plankor ser väldigt gamla ut och ungefär hälften av dem är väldigt vitaktiga/pulver. En annan planka som sitter precis bredvid är helt trären, sen kommer en vit osv. Jag misstänker att de har återanvänt gamla (skadade??) plankor.

Vad tror ni om detta, bör man behandla det på något sätt? Eftersom det inte har spridit sig till plankorna intill har jag svårt att tro att det är speciellt allvarligt.

Det svarta man kan skymta på plankorna tror jag är kol eller sot, de verkar ha försökt skriva med det på dem.
 
Hej, De svarta fläckarna i isoleringen är med stor sannolikhet sotpartiklar som pga. infiltration färgat isoleringen. Jobbar som skadeutredare och detta fenomen återkommer ofta vid provhål i yttervgg/tak isolerade med mineralull/glasull.
 
  • Gilla
D_Anders
  • Laddar…
Johan: Tack, då vet jag att jag inte behöver oroa mig för det.

Vad tror du om fenomenet med plankorna som jag beskriver ovan?
 
P
Eftersom huset är gammalt har det nog varit isolerat med spån edyl en gång i tiden. Vanligen tillsatte man kalk för att hålla skadedjur och mögel borta. Kan tänkas att det ger ett visst brandskydd också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.