Har precis köpt tomt i Övre Svärtinge som bekant är en stor rullstensås. Läste precis att rullstenåsar betraktas som högriskzoner för markradon!! :'(

Är det någon som vet mera om detta eller kanske rent av har gjort en markradonundersökning i Övre Svärtinge utanför Norrköping?? ???

Tacksam för svar!!
 
Hej
Väkommen till Svärtinge, vi bygger själva i nedre Svärtinge även kallat träsket av de boende övre Svärtinge. ;)
Ni måste göra egen markradonundersökning för att få bygglov, detta gäller i hela Norrköping sedan förra sommarn. Även utan detta krav så kan egen mätning vara ide då mätvärdet kan skifta ganska mycket inom korta avstånd beroende på markens beskafenhet.
Det finns firmor som säljer mätdosor för 4-500 kr/st på internet, själva använde vi oss av MRM(mrm.se)
 
Hur gick det era mätningar?? Var allt OK??

Pratade nyss med kommunen om avstyckningen. 3 MÅNADER kommer det att ta innan den är klar. Då är det bara att vänta med att röja tomten tills i vår med andra ord. Förhandsbesked på bygglov, nybyggnadskarta och bygglov tar väl lika lång tid kan jag tänka mig!??? Skapligt frustrerande!
 
Vi använde 2 mätdosor som placerade med ca 10 m mellanrum.
Mätvärdena blev 12 resp 24 kBq/m3.
För lera finsilt och lerig morän gäller att gränsen lågradon/normalradonmark ligger vid 60 kBq/m3 och gränsen normal/högradonmark vid 60 kBq/m3.
 
Är uppväxt bredvid en rullstensås och hade högre radioaktiva ämnen i kroppen än kompisen som var uppväxt några mil bort. Är huset rätt byggt är det inga problem.
Alla husen på gatan är radonmätta och endast ett fåtal gav utslag på mätaren och det var de som låg i princip på åsen och inte var rätt byggda.

Lycka Till
 
Vi bygger också i nedre Svärtinge....använde LR-konsult i Linköping som mätte markradonen. Kostade 3800 kr och tog 1 dag. Ett fulländat protokoll fick man. I nedre Svärtinge är det normalradonmark dvs det behövs INTE grundförstärkning. I övre Svärtinge är det högre risk för radon men radon är normalt inget problem bara det inte kommer in i huset. Sålunda kan ni antingen ventilera radonen i grunden eller grundförstärka.

Du behöver inte vara orolig men det kan bli lite dyrare grund för dig.

Kommunen kräver ett formellt intyg vid byggsamrådsmötet. Jag ger inte så mycket för mätdosor som säljs på nätet.....dessa måste hanteras rätt och ger osäkra utslag ibland.

Är det Algstigen ni skall bygga på?
 
Hej!

Jag har mätt på mellanvägen i övresvärtinge och mina värden var 30 samt 32 kBq/m3. Detta är inomgränsen för normal radon mark och gör att jag måste förbereda plattan för ev radon ventilation.  Det enda haken är att man måste gräva ner dem själv.

Förstår inte vad det skulle vara för fel på att använda sonderna som säljs på internet!?

//Jörgen
 
Calle Anka skrev:
Du behöver inte vara orolig men det kan bli lite dyrare grund för dig.
Betalade lite drygt 7000 extra för grundförstärkning och radonmuffar, så det var ingen stor kostnad.
 
Hur stor yta talar vi om, i mitt fall låg kostnaden på ca 30' men det behövdes nu inte eftersom radonhalten var låg.
 
Skall bygga på en återvändsgata från Gamla Landsvägen ner mot Glan till. Sista tomten vid en vändplats så det blir lugnt läge med utsikt över hela sjön (och Skärblacka bruk ;D)

Tomten ligger på 1804 kvm och är en sluttningstomt. Var och skrev på pappren med Vallsjöhus igår så nu är vi igång. Avstyckningen blir klar i veckan så nu kanske man kan ta ett par veckors ledigt från hustankarna innan alla ritningar blir klara.

Hur går det för alla andra som bygger i Svärtinge?? Vilka bygger ni med? Erfarenheter markförhållande osv???

 
Calle Anka skrev:
Hur stor yta talar vi om, i mitt fall låg kostnaden på ca 30' men det behövdes nu inte eftersom radonhalten var låg.
I runda slängar 150 kvm platta. Med grundförstärkning menas då en annan (tätare) betongkvalitet. Och i priset ingick även radonmuffar för alla grundgenomföringar (har för mig att det var 9 stycken).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.