Hej

Vi har en tomt. Vi vill ha ett hus på tomten såklart.

Nu till frågan.
Hur bygger man ett hus runt 150m2 på billigaste sätt?
Huset får vara 1plan, 1,5 eller 2 vångingar.
Det måste passa in i en lantlig miljö.
Vi bor 5 mil utanför Göteborg.
Jag är van vid att bygga, snickra och renovera och har det mesta i verktygsväg.
Jag skulle kunna vara tjänstledig för att göra jobb själv.
Vi vill givetvis ha ett bra hus även om det är billigt.
Detta var kriterierna, vad tror ni, hur blir det billigast?

Älvsby hus, Fiskarheden med eget arbete, helt lösvirke, Besta eller liknande produkt?

Mycket tacksam på input och råd.

Hälsningar
Jesper
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Gör allt jobb själv med polare man kan byta tjänster med.
Köp in allt själv gärna med bra rabatt genom kompisar med kontakter.
Köp beg dörrar, köp demo kök eller nått annat till bra pris.
 
  • Gilla
tarevarg och 5 till
  • Laddar…
Jovisst tack för svaret. Jag tänkte mig mer vad skall jag utgå ifrån?
Det behöver inte vara begagnade produkter och annat.
Vi säger så här: Vad är billigare än att låta Älvsby hus slänga upp tex ett Torgrim på tomten?
 
Det är nog svårt att hamna billigare än älvsbyhus men du kan ju få ett hus byggt på ett mycket säkrare sätt än älvsbyhus för ungefär samma peng.

Kolla vad t.ex Lb-hus, Björklidenhus, första-villan, tar för en byggsats och sätt ihop skiten själv sen.... Det blir nog det billigaste där du också får en bra kvalité på huset.
Kolla även Fiskarhedenvillan vad dom tar för byggsats men tänk på att dom leverar allt i lösvirke så det går inte riktigt att jämföra med de andra jag nämnt.
 
  • Gilla
Enis och 4 till
  • Laddar…
Beroende på markförhållandena:

Smäll upp ett standard 1 1/2 plans Älvsbyhus och inred övervåningen själv (Mimer, Höner, Lodur, Oden. Tot 154 kvm).
 
Redigerat:
  • Gilla
Philipe68
  • Laddar…
Jag bygger mitt tredje hus just nu. Har byggt ett prefab och med detta 2 lösvirke.

Steg 1, pruta på precis allt. Jag har som mållsättning att pruta på varje grej.
Steg 2, ha snickare och andra hanverkare som du litar på, på timme och inte fast pris.
Steg 3, välj en enkel snygg konstruktion som inte är så svårbyggd.
Steg 4, gå till en bygghandel och säg att du vill köpa allt där till bra pris.


Lösvirke tycker jag är bäst på alla avseenden vad gäller pris och definitivt kvalitetsmässigt. Kan du bygga själv är det ett självklart val enligt mig.
 
  • Gilla
Nikorasu och 15 till
  • Laddar…
Jag skulle:
1) Ha ritningar i ordning från början, det tar tid att fundera
2) Hantverkare till resning (klart tak + utegips)
3) Kolla upp fönster, be montering ingå
4) Bär in allt material på plats själv, och städa själv. Låt hantverkare göra det det är proffs på.
Detta är inte så farligt dyrt (300.000?) och tar inte speciellt lång tid, även om du kan själv är det viktigt att få grund och stomme så bra som möjligt. Annars kommer du att förbanna dig själv i alla andra moment.

Sedan när jag börjar bli klar skulle jag ta in hantverkare för målning/tapetsering, lister och salningar.

Köp inte in material precis så det räcker, hellre för mycket så att du kan köra på. Många brädgårdar låter dig reurnera material du inte använt.
 
  • Gilla
  • Älska
Leif-Harald och 9 till
  • Laddar…
K
Jag är också intresserad av innehållet i denna tråden. Men jag är ute efter riktigt billigt-billigt, så beg. fönster och dörrar är redan påtänkt.
Är det annat man kan köpa begagnat?
Är det någon ide att bygga huset på plintar istället för platta eller torpargrund?
 
  • Gilla
Roaadrunner och 1 till
  • Laddar…
Kök- och badrumsinredningar kan du köpa begagnade.
Plintgrund brukar anses som den billigaste typen av grundläggning, så det är förvisso klokt att överväga det.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Jag har i dagarna lämnat in en bygglovsansökan där jag skall ha ett 1-plans hus på plint.
Vad jag har läst mig till och pratat med folk som kan så är det inte alls dumt med plint. Det är billigt, det är miljövänligare, bygger du så du kan krypa under så kan du lätt inspektera hela grunden, det är lättare att anlägga tomten efteråt, du får inga fuktproblem då det alltid blåser under huset, man kan gjuta plintarna själv utan att kunna allt för mycket om betong arbete.

Nackdelen är att du måste isolera mera under huset, och jag vet inte hur bra det är tillsammans med golvvärme (vilket jag inte gillar så i mitt fall är det inget problem i allafall), Rent estetisk så är det kanske inte så snyggt alla gånger, men det är inte 30 Älvsbyhus på en åker heller.

Det finns ju flera tillverkare av väggelement (bara panel och stående reglar), både mindre (1200mm) o större, Om man ritar huset från scratch så kan man ju planera det så att det blir t.ex 7,20x9,60 och köpa både väggelement och takstolar på samma ställe (som när du bygger ett Lövånger garage).
Då bör du kunna få stomrest med klädsel och tak med takpapp på en vecka, tillsammans med en kamrat. sedan kan man börja innomhus och arbeta sig framåt.
 
  • Gilla
Jonnyson och 2 till
  • Laddar…
Kallebo skrev:
Jag är också intresserad av innehållet i denna tråden. Men jag är ute efter riktigt billigt-billigt, så beg. fönster och dörrar är redan påtänkt.
Är det annat man kan köpa begagnat?
Är det någon ide att bygga huset på plintar istället för platta eller torpargrund?
Nu byggde jag ett fritidshus så det är inte 100% jämförbart, men jag byggde ett modulhus från CA-boden på 45kvm + loft + 6 kvm biyta på plintar för ca 240000 (sen tillkom tomten för 40 kkr, en sluttningstomt på 1800 kvm med morän som underlag).

Då är allt utom el och schakt själv, och kök, badrum, osv inköpt på rea/konkursutförsäljning eller beg.

/K
 
  • Gilla
gronis58 och 1 till
  • Laddar…
R
Kontakt ett sågverk och köp virket där ifrån ca50% billigare (k14 klädd). För VVS och cent = Polen lika så för elen (CE märkning för Europa = hela Europa ) reflektera de färg för interiören, ventlerande färg för fasad (skydd mot fukt och röta)
 
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
Bygg i lösvirke och gör allt jobb själv. Du kan komma ner till 5-6000kr/m2 ink platta på mark.
Snackar du med en lokal bygghandlare så kommer du kunna få lika bra rabatter på materialet som byggfirmorna har.
 
  • Gilla
belrain och 2 till
  • Laddar…
När man köper ett nytt hus så är huvuddelen av kostnaderna arbete. Så gör allt själv.

Det finns många arbetsbesparande material, som t.ex. kantbalkar av leca. Dessa kostar dock ofta ganska mycket så fundera på om du kan använda "enklare" material och lägga in arbetet själv. Räkna på vad din egen tid är värd jämfört med om du hade jobbat istället.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
6,5 år gammal tråd! Kanske har Ts gått i mål med bygget? ;)
 
  • Gilla
MerAvAllt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.