Jag tror inte jag förstår ditt inlägg riktigt...
Lång kö betyder INTE att tomterna säljs för billigt, lång kö betyder att många vill bygga eget =fribyggartomt och att dessa är sällsynt för i Lomma är de flesta tomter uppköpta av de större husföretagen och där är valmöjligheten betydligt mindre dvs de bestämmer huset och du får bestämma vilket kakel du vill ha... Dvs du står i deras kö för att få bygga deras hus.

Jag vet inte vilken kommun du bor i eller kommer ifrån men om du tycker att 1,8 miljoner är jättebilligt för en tomt om ca 800 kvm så är det ju bara att gratulera. Ditt sparkonto ser således helt annorlunda ut än mitt.
En sak till, bara för att man står i kö jättelänge betyder INTE att man får rabatt på tomtpriset. Då hade vi alla varit vinnare, då hade alla dessutom velat stå i kö så länge som möjligt.

De bättre/xklusivare tomterna säljs oftast privat och då blir det alltid en budgiving utan dess like.

Mvh

puu skrev:
Att det är lång kö är ju bara ett bevis på att tomterna säljs för billigt och varför ska kommunerna göra det.
I alla andra fall är det ett ramaskri om kommunen säljer något för billigt eller utan upphandling.
Varför ska det vara en rättighet att köpa en tomt? Jag vill inte vara med och betala för att någon som stått i kö länge ska få en bra tomt jättebilligt.
 
Jessica Pessica skrev:
Jag vet inte vilken kommun du bor i eller kommer ifrån men om du tycker att 1,8 miljoner är jättebilligt för en tomt om ca 800 kvm så är det ju bara att gratulera. Ditt sparkonto ser således helt annorlunda ut än mitt.
Men det verkar finnas gott om människor som tycker det är en bra affär att köpa tomtera till det priset. Varför står de annars i kö?

Hur mycket kostar en privat tomt?
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Nu handlar det inte om min plånbok utan den öppna marknaden.

Är det fler som vill köpa en vanlig tomt på 800 kvm för 1,8 mille så är det billigt.
Hade kommunen haft budgivning hade det fått mer pengar och varför ska de inte få ut så mycket som möjligt för sina tomter?

Som jag skrev tidigare, att köpa en kommunal tomt är ingen rättighet för de som stått i kö länge.

Många vill köpa hus i Stockholm också med det är inte alla som har råd. Har man inte råd att köpa tomt till marknadspris i Lomma kanske man får bygga hus längre ut på landet i stället.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
K
-MH- skrev:
Men det verkar finnas gott om människor som tycker det är en bra affär att köpa tomtera till det priset. Varför står de annars i kö?

Hur mycket kostar en privat tomt?
Här i Ängelholm kostar väl en tomt på den privata marknaden ca 1 miljon, något mer vid havet. Står man i tomtkön får man en tomt för drygt 400 000... så det är väl ett bra skäl till att vänta.

Jag tycker tomtkön är bra då även vi som inte har hur mycket pengar som helst har chansen att bygga i nytt i stan.

Här tror jag absolut att man kan få reda på sitt nummer, även om inte jag har utnyttjat detta..
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
Så du tycker det är ok att bara för man står i kö ska man få 600 000 av kommunen.

Själv fattar jag inte logiken i det.
 
  • Älska
Veronica.
  • Laddar…
puu skrev:
Så du tycker det är ok att bara för man står i kö ska man få 600 000 av kommunen.

Själv fattar jag inte logiken i det.
Nu är det väl oftast inte så att kommuner subventionerar tomter utan dessa brukar säljas till ett pris som bär kostnaden för infrastrukturen i området som vägar etc. Personligen tycker jag inte att det är fel att man som invånare kan ställa sig i en kö för en tomt precis som en lägenhet i det kommunala bostadsbolaget. Vill man vänta på den perfekta tomten eller lägenheten kanske det tar några år men har man pengar så kan man ofta på den fria marknaden skaffa sig en tomt eller lägenhet direkt men då för ett betydligt högre pris.

Om man nu tycker att kommunens uppgift ska vara att tjäna pengar på invånarna så finns det säkert många områden där man kan låta marknaden styra priset men då känns det som om själva idén med kommunen har spelat ut sin roll.

Sen tycker jag att om kommunen har en kölista så borde den vara transparent för att ge den köande en uppfattning om kötider. Då räcker det inte som tidigare påpekats att bara veta sitt nummer utan också hur det sett ut historiskt och hur många tomter som kommer att släppas i framtiden. Jag kan bara ta Falun som exempel där vi ställde oss i kön. Där fick vi information om köplats och också en kvalificerad gissning vilka chanser vi borde ha att få en tomt i kommande områden. Nu hittade vi en tomt på annat sätt men vi visste i alla fall förutsättningarna om vi hade valt att vänta på ett erbjudande om en kommunal tomt.
 
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
Det har egentligen redan sagts, men det gick kanske inte riktigt fram. Skicka en begäran till kommunen om att få ut listan. Den är knappast sekretessbelagt och enligt förvaltningslagen få du som medborgare ta del av en upprättat handling om den inte är sekretessbelagd. Och existerar den på papper (eller i en dator) så är den upprättad. Alltså bara att begära ut, och det ska ske skyndsamt. Annars bryter kommunen mot lagen.
 
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
Trådens ursprungsfråga var INTE om det är bra eller dåligt med marknadsekonomi. Frågan gällde information om kommunal tomtkö.

Konkret svar är att en tomtkö består av ett personregister. Antagligen är detta register i princip bör vara offentlig handling. Med med hänvisning till Sekretesslagen kan vissa uppgifter bli hemligstämplade, av hänsyn till personlig integritet. MEN detta innebär inte alls att myndigheten har rätt att hemligstämpla registret i dess helhet. Exempelvis uppgift om antalet individer i registret måste vara sökbar, och en sådan uppgift kan knappast någon påstå kränker integritet och "privatlivets helgd". Lika öppen måste den handling bli som avser datum för senast registrerade nya tomtansökan. Underlaget för denna ansökan är nämligen oftast en eller annan blankett, som myndigheten förser med diareiestämpel och -nummer.

Nu kan man tycka att varje myndighet borde ha lite sinne för service och demokratisk delaktighet. Man behöver inte mer än lyfta på luren för att få veta hur dags växeln hos Taxi Stockholm tänker svara. Så varför skulle man inte kunna ordna kölapp i tomtkön?! Svaret KAN vara att "någon" finner det politiskt opraktiskt att berätta för väljarna att man hjälper "varandra" med sjötomter...

Det må vara hur det vill med sjötomter i Lomma: Mitt handfasta råd är att begära ut antalsuppgift samt datum för nyregistrering av åtminstone första och sista person i kön. Om myndigheten vägrar lämna dessa uppgifter begär man (skriftligt) beslut med motivering och juridisk hänvisning. Därefter överklagar du.

Gissningsvis vill ansvarig chef inte lämna något skriftligt beslut. Istället lämnar man ut uppgifterna. Med en suck... ;)
 
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
billy_baver skrev:
Trådens ursprungsfråga var INTE om det är bra eller dåligt med marknadsekonomi. Frågan gällde information om kommunal tomtkö.

Konkret svar är att en tomtkö består av ett personregister. Antagligen är detta register i princip bör vara offentlig handling. Med med hänvisning till Sekretesslagen kan vissa uppgifter bli hemligstämplade, av hänsyn till personlig integritet. MEN detta innebär inte alls att myndigheten har rätt att hemligstämpla registret i dess helhet. Exempelvis uppgift om antalet individer i registret måste vara sökbar, och en sådan uppgift kan knappast någon påstå kränker integritet och "privatlivets helgd". Lika öppen måste den handling bli som avser datum för senast registrerade nya tomtansökan. Underlaget för denna ansökan är nämligen oftast en eller annan blankett, som myndigheten förser med diareiestämpel och -nummer.

Nu kan man tycka att varje myndighet borde ha lite sinne för service och demokratisk delaktighet. Man behöver inte mer än lyfta på luren för att få veta hur dags växeln hos Taxi Stockholm tänker svara. Så varför skulle man inte kunna ordna kölapp i tomtkön?! Svaret KAN vara att "någon" finner det politiskt opraktiskt att berätta för väljarna att man hjälper "varandra" med sjötomter...

Det må vara hur det vill med sjötomter i Lomma: Mitt handfasta råd är att begära ut antalsuppgift samt datum för nyregistrering av åtminstone första och sista person i kön. Om myndigheten vägrar lämna dessa uppgifter begär man (skriftligt) beslut med motivering och juridisk hänvisning. Därefter överklagar du.

Gissningsvis vill ansvarig chef inte lämna något skriftligt beslut. Istället lämnar man ut uppgifterna. Med en suck... ;)
En lång variant av det jag skrev! :)
 
Missade inlägget från cederbusch därför att jag haft sidan på skärmen uppe på skärmen ouppdaterad sedan igår morse. Sorry.

Kan komplettera med tipset att undersöka inte bara könumret, utan också undersöka vilka som faktiskt tilldelats kommunala tomter. När du vet detta efterfrågar du datum för deras anmälan till tomtkön. På så vis får man ett hum om både kötider och skumma avvikelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.