Hej!

Jag är på jakt efter en plast typ byggplast att sätta på insidan av väggen mellan ytterväggen och gipsskivor som jag tänkte montera på insidan av ytterväggarna.

Min tankte är alltså...

Utifrån och in...

Panel - isolering - Blåbetong - plast - spånskiva - gipsskiva.

Är det någon här på forumet som känner till någon sådan plast, eller är all byggplast tät mot radongas?

Jag har hört talas om en slags tapet som tätar mot radon, med det känns onödigt att betala för den extra funktionen att kunna tapetsera ovanpå plasten, när jag ändå inte tänker utnyttja den så.

/Jonas
 
Vi har lagt åldersbeständig plast (dvs "vanlig" plast) under plattan och det skall duga som radonskydd.
 
Tackar för det snabba svaret...

Det var det jag hoppades på. Att vanlig åldersbeständig byggplast skulle räcka...

Är det någon annan som inte håller med? ::)

/Jonas
 
Vet inte om jag håller med eller inte. Byggplasten kan säkert vara tillräckligt tät för att inte släppa igenom någon radongas. Men hur ska du få det tätt vid ytterkanterna på plasten (golv, tak och eventuella innerväggar)?

JonasHolm skrev:
Tackar för det snabba svaret...

Det var det jag hoppades på. Att vanlig åldersbeständig byggplast skulle räcka...

Är det någon annan som inte håller med?  ::)

/Jonas
 
Hej Generalen... :D

Angående hur jag ska få det tätt så är huset så konstruerat att det endast ytterväggarna i övervåningen är byggda i blåbetong.

Jag kommer att riva samtliga innerväggar som ansluter mot ytterväggarna, och sätta upp det tätande skiktet innan jag bygger nya innerväggar i huset.

Jag hade tänkte låta plasten fortsätta ner en bit på betongplattan (ej blåbetong) som golvet består av så borde det bli någorlunda tätt. Gasen borde väl följa minsta motståndets lag och åtminstånde merparten av radonet borde ventileras utåt genom väggen.

Det är i alla fall min teori... :-/

/Jonas
 
Det finns tapeter som är till för att stänga ute radon. Har tyvärr glömt vad den heter. Ska se om jag hittar länken i min andre dator hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.