Jag skall ge mig på ett badrum byggt på 70-talet.

Det är kopparrör dragna och badrummet ligger på andra våning med källartrappen rakt under. vilket gör att rör går rakt lodrätt ner från badrummet ner till källaren och huvudavloppet.

det finns egentligen inte något känsligt rakt under med andra ord. Det är en järnstomme till avloppet men bara på den delen som står lodrätt. alla böjar är utbytta till plaströr.

jag hade en hantverkare där och tittade för att han skulle renovera själva badrummet. Jag fick känslan att han bara ville byta ut avloppstammen för att mjölka mig på pengar. behövs det verkligen? Det tar mig emot att dra in plaströr när man har en bra gammal gedigen gjutjärnsstam reda. Det är inga böjar på den stammen så jag vill igentligen bara byta ut det som redan är plast.

kopparrören behövs verkligen de bytas också?

Jag vet att försäkrningsbolagen är rätt gnälliga med sånt här och vill ju att försäkrnigen verkligen täcker.

mvh
Pelle
 
Den vertikala biten kostar inte många hundralappar att byta så så mycket mjölkning kan det väl inte bli? Plast är mer rejält än gjutjärn, som rostar inifrån. Om du har stammar kvar från -26 vill du nog ha allt nytt.
Men raka oskarvade kopparrör skulle jag inte byta.
 
drjukebox skrev:
Plast är mer rejält än gjutjärn, som rostar inifrån.
Jag förstår mycket väl vad du menar men jag måste säga att det låter dumt!!... att plast skulle vara rejälare än gjutjärn menar jag. ;)
 
Jovisst är det tokigt! Jag som älskar gjutjärn.
Men när det gäller stamledningar finns det ingen anledning till nostalgi IMO.
Ja VVS över huvud taget.
Hörde om någon som hade lagat ett spräckt vertikalt gjutjärnsrör med att trä över ett ventilationsrör. Sen hade det stått och pyst ut träck i bjäklaget under lång tid innan nån reagerade.
Så här såg våra galvade rör ut. Järnbrist led vi nog aldrig av!
Det gick rör åt alla håll efter tidigare ombyggnader - jag kånkade säkert ut några hundra meter rör. Legionellarisk också med alla blindstumpar.
 
  • DSC00030.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jo jag vet hur det där är och är inte speciellt nostalgisk över sånt heller. Inte efter att ha levt med totalstopp varannan vecka under första månaderna i förra huset...Den förre ägaren hade aldrig haft några problem...Nej förmodligen! :D Det var därför det låg ett rensband tvärs över gräsmattan när vi var där och tittade...

Vi bytte alla rör både inkommande och utgående från gatan och i hela huset. Vattenröret in såg ut som ditt om inte ännu värre...ett under att vi överhuvudtaget fick in nåt vatten. Och avloppsstammarna var inte bättre. Mellan huset och gatan hade rören av keramik dels flyttats dels blivit perforerade av rötter från en kanske 200 år gammal ek.

Men det låter ändå roligt att plast är rejälare än gjutjärn :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.