Tack för erbjudandet men det blir nog billigare att köpa en själv istället för att turnera stockholm dalarna......;)
 
Hej
Måste med anledningen av ett inlägg om trallskruvar som går av påpeka att vid tex ett poolbygge har en stor vattenbehållare som lokalt faktiskt förändrar klimatet (det fungerar lite som en ackumulatortank) Det innebär att virket kommer att röra sig enormt mycket mer än vid exempelvis en vanlig terass. Rostfria eller syrafasta skruvar är mjukare än vanligt kolstål de går säkerligen av under första säsongen om man använder vanlig trallskruv som är för klen i stammen. Anna ytbehandlad trallskruv håller bättre men kommer troligen också att knäckas av skjuvkrafterna i virket, särskilt som om man använder ett hårdare träslag än vanlig tryckt, ex vis Cumaro etc. Den enda lösningen som fungerar är att gå upp i dimension på trallskruven till MINST 5mm stam. Det börjar komma sådan trallskruv nu från de ledande leverantörerna.
 
Ett tillägg till. Man får vad man betalar för. Köp aldrig billig "skitskruv" :)
 
J
Nordisk träskruv Nordiske-treskruer-samlebil.jpg
 
John J skrev:
Nordisk träskruv [bild]
Var kan man hitta dom ?
 
J
pech skrev:
Var kan man hitta dom ?
www.cs-byggteknik.se är generalagent.

Men de finns i alla fall på vårt lokala Woody och även i den lilla järnaffären :)

Klart bästa skruv jag använt för utebruk.
 
Hej ! Det finns skjut skruv till spikmaskin,går fort,men resultatet kan variera.
 
Jag har aldrig hört talas om "skruv spik", däremot finns det vriden spik som används till prefab bryggor etc även för spikpistoler om det är samma som du menar. Jag instämmer också med fg skrivare att resultatet varierar med en spikpistol. Tyvärr har spik en tendens att antingen hamna för djupt eller grunt och efter en säsong så riskerar man att trampa in en spik i foten när de börjar krypa upp :)
 
drog i ca 500 byggmax rostfri (A2) i somras, kanon, inte ett fel på nån av dessa iaf.
 
Nagot ni bor tanka pa nar ni skruvar trall. Pa marknaden idag sa finns det A2/A4 och aven stalskruv som man kallar C4 godkand.
Dessa kan inte jamforas nar det galler rostskydd.
Tryckimpregnerat virke inehaller amnen som ar valdigt agressiva mot skruvarna nar det galler rost. Dessa amnen anvands inte alls i de tester som avgor vilken C klass skruven uppfyller!. Vilket kan tyckas ganska markligt.
For att undvika att skruven rostar sa anvand alltid A2/A4 trallskruv i tryckimpregnerat virke.
 
J
skruvolle, A2 i tryckt rostar i Bohuslän det känner du väl till.
 
A2 = rostfritt
A4 = syrafast

A2 fungera för det mesta men har man saltvatten i närheten så får du gå upp till A4. På båtar funkar ej rostfritt, det rostar, där måste man ha syrafast...
 
Tycker det verkar konstigt att så många tycker att rostfria skruvar är mjukare och går lättare av än ytbehandlade vanliga skruv......
En rostfri borde vara hårdare än en vanlig skruv och därmed gå av lättare...
Men jag tänker nog använda Gunnebo Impreg med korrositivsklass C4 igen när jag skruvar trall, en mycket trevlig skruv tycker jag....
 
Jag har delat och sedan byggt ihop en sommarstuga i Blekingesytterskärgård. Altanen står i nordläge och virke och fasad slits grymt mycket jämfört med villan i Lund.

Jag har kört med Byggmax rostfria av ett par anledningar
1) Torx - överlägset en Philipsskruv. Då tuggar inte skruvdragaren och inga skador uppstår på skruvhuvudet
2) Väl fungerande kvalitet för salt miljö
3) Bra förpackning
4) Billigt pris

Erfarenheter
=======
1) Hållfastheten har inte varit några problem även när jag dragit ner planken på altanen som var rätt skeva
2) Även bryggan är byggd med dessa och de är helt oanlupna efter 6 år. Isen har dragit upp bryggan så ganska många av skruvarna har både dragits ut och sedan i igen!
 
B
någon som vet om det finns skruvsik i rakband för 21-graders picka?

såg Trallex på fredells idag men det är bara för rundmagasin....

lutar åt att spika när altanen ska göras om.. någon som vet vilken maskinspik som är bäst i trallen? vanllig varmförzinkad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.