Hej !!

Nästa vecka så kommer vårt efterlängtade torgrim hus. Jag har valt att själv installera centraldammsugaren fast jag aldrig har monterat en. Eftersom älvsbyhus skulle ha 13000:- för dammsugare och installation så tyckte jag att det var värt.
Det blir en Electrolux från elgiganten!!

Alla ni som har installerat cd i ert nya ähus??

När har ni installerat den och hur??

Jag vet inte vad jag har gett mig in på.. ???
Kanske borde ähus installerat den.. :-[

Enligt killen på älvsbyhus så skulle man installera den mellan den 4:de och 5:de monteringsdagen..
Stämmer det eller??
 
Jag installerade vår, det var enkelt. När den installeras beror helt på var du skall dra rören. Jag har ett ingjutet i valvet mellan v1 och källare. resten i väggarna.
 
Jag har dragit mina rör och även placerat centralenheten på vinden. Skillnaden är att mitt hus bara har ett plan med vind över hela huset så det var ganska enkelt.

Hejs Stefan

Vad fick ni ge för dammsugaren med alla tillbehör och vilken modell är det?
 
Vi har inte köpt centraldammsugaren är men ska köpa den denna veckan. Har tittat på en Electrolux i elgiganten. Den kostar 5000:- med centralenhet, monteringssats, installationspaket och en 10m slang med fjärrkontroll . Det enda jag behöver köpa till är ett extra installationspaket och det går på 600 kr extra.
Hyfsat pris tycker jag.
Jag har tänkt ha behållaren i garaget.
Ska man dra rören via taket och ner i väggarna eller hur har ni gjort som har 1 1/2 plans??

Centraldammsugaren finns på elgigantens hemsia. Bifogar en väldigt låååååång länk.

http://www.elgiganten.se/is-bin/INT...text,producttype_text,prodtypes_vartypes_text
 
Vi har en Allaway. Centralenheten står i källaren och utblåset går ut, via en dämpare. Sedan går det upp ett rör genom valvet, där sitter det ett y-stycke som går över vardagsrumsgolvet och från dessa två går det två stammar upp i väggarna. Vi har således två uttag uppe och två nere. Kanske onödig lyx, men då klarar vi oss med 10m slang.
 
Har ni fixat "sockel uttag"? praktiskt i Grovkök, hall och kök. Se 6è bilden under Byggvecka 18 på http://www.hagalund.tk

Mvh Jarppan.
 
Nej, vi skippade det, men jag håller med om att de är behändiga.
 
Ni som installerat CD, körde ni med de dyra originalrören i väggarna eller snikade ni med andra plaströr i samma dimension?
 
Jarppan skrev:
Har ni fixat "sockel uttag"? praktiskt i Grovkök, hall och kök. Se 6è bilden under Byggvecka 18 på [länk]

Mvh Jarppan.
ok så då slipper man ta fram slangen?
Sugs dammet in i sockeln då eller? ???
 
  • kok-web.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Orginalrören. tror inte att det skulle varit större skillnad i pris, såvida du inte har hundratals meter...
 
Göran skrev:
ok så då slipper man ta fram slangen?
Sugs dammet in i sockeln då eller? ???
Svar: Ja
Svar: Ja (Via sockeln och vidare till cd.)

:)Jarppan :)
 
Hej, Vi bor ju också i ett Torgrim och köpte centraldamsugare av våra snickare. 9000. En Foma tror jag den heter, bässt i test hos råd och rön ialla fall.
De gjorde det jättesnyggt. Centralen, så att säga, sitter i städskåpet. Alla rör går i krypgrunden och utblåset i grunden under tvättstugeförnstret ute.
Vi har två uttag. Ett i hallen, slangen räcker då i hela huset och av och på sitter på den. Ett uttag sitter på "vinden" också (oj då har vi tre), på mitten, redan på rätt plats för att bygga s in i vägg.
Det andra uttaget valde vi att sätta i städskåpet tillsammans med själva maskinen. Detta för att slangen skall räcka ut för damsugning av bilar mm. Våra snickare hade byggt Ä-hus sedan 78 och det var första ggr de gjorde så, emn de sa att de var en himla bra ide och tänkte fortsätta att erbjuda detta uttag.

Kompisar till oss som byggt lika hus drog sitt själva. De satte sin maskin på väggen i tvättstugan ovan bänken, inte lika snyggt enligt mig. De satte ett uttag vid väggen kyl/frys (som vi för överigt valt att vrida på båda två) och ett uttag borta vid sovrummen. detta gör att de måste flytta sin slang när de damsuger, det skulle jag inte vilja behöva. Med rör och allt tror ajg att de kom undan 2500 kr billigare än vi.

ojoj
hoppas detta hjälpte lite.

/aja
 
Hej. Jag har monterad centraldammsugare i två hus.(båda dammsugarna var från Foma). Foma har en bra installations video som jag hade stor nytta av. När du skall montera i ett hus med Torpagrund er det inte svårt. Du måste ha hålsåg med forlänging, borrmaskin, långa tunna sökbor(så du inte borrar stora hål på fel plats). När det gäller rör system så spelar det ingen stor roll vad du väljer. Jag har själv monterat limmade rör. Detta er inte svårt, men limmet torkar mycket snabbt. Dom två gongarna jag har monterad så har det tagit mig 7-8 timmar. (Videon säger ungefär 4 timmar, men jag måste tänka lite innan jag borrar). Ett rörpaket när jag har köpt i Norge med två uttag kostar 800-1000,- nok.(Fomas "originale" kostar kr. 1000,- och er producerad på en fabrik i USA). Som du ser kommer du till att få en bra timm lön for den jobben du gör.
 
Nu har jag köpt en Electrolux zcv782 med 10m slang(on-off knapp på handtaget), 3 installationspaket och ett monteringspaket. Allt kostade 6000 kr. Centralenheten och utblåset ska jag ha i garaget. Därifrån så ska jag dra rör via taket och ner i väggarna. Jag ska ha två uttag i huset och ett i garaget. Hoppas allt går som det ska.
Är det något mer man ska tänka på??
 
  • 2112-kkshalv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg manöverkabeln i rör ifall du gjuter in någonstans..
 
  • storstugan.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.