Tjenare! Bygger med ett företag som heter AlfaStenHus. Ett relativt litet företag som bygger stenhus.
De har en egen anlitad KA. Bör jag ha en utomstående?

Jag litar till 100 på Alfa och har ingen dålig känsla men det är ju trots allt så att man "kapar inte den hand som föder en..."

Hur hade ni gjort? Hade ni kört genom den Alfa anlitat eller hade ni valt ut en egen? Vad kostar en KA?
 
Ooops, såg att det fanns trådar att läsa...

Men ändå...?
 
Tjena Jimbo

När firman/entrepenören har EGEN KA så ska du absolut försöka välja bort den. En KA är ju kundens kontrollant och då kan han/hon inte vara betald av säljaren av en vara eller tjänst.

För att vara lite mer säker på att KA:n inte har några skyldigheter mot leverantören så är det bättre att hitta en oberoende KA.
 
Det är ju bra att du har en bra känsla för entrepenören. Men för guds skull: LITA ALDRIG på en byggare. Det gäller igentligen alla affärer där den potentiella förlusten är större än man har råd med.

Se till att kolla och dubbelkolla alla uppgifter som går, om din källa är byggaren.
 
Självklart skall du ha en egen KA!
Det är något som Boverket (som skrev reglerna kring KA) rekommenderar.
Tanken är att det skall vara din oberoende sakkunnige som utan egna vinstintressen kan granska byggets gång och repportera oegentligheter.
En KA som anlitats via hussäljaren är ganska ovillig att bita den hand som föder honom. Därför är det större risk att bygget inte granskas så kritiskt som det bör.

I det stora hela är den eventuella merkostnaden för en egen KA marginell.
Vinsterna kan vara många.

Jag håller med hempularen, lita aldrig på en byggare.
OK, 80 % kanske är reko, men det finns risk att drabbas av de 20% som inte är speciellt måna om att du blir en nöjd kund i slutändan.
(procenterna är högst ovetenskapliga och kan variera kraftigt i olika regioner)
 
Verkar som jag får anlita en KA. Känner ni till någon bra, och helst billig? Jag skall bygga i Malmö/bunkeflostrand.
 
är det 1 plansvilla som du bygger eller?i så fall hur mycket kostar 1 plansvilla hos alfa stenhus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.