Hej,

Vi skall planera vårt kommande, rustika, franskinspirerade ekkök - det är varje fall den benämning vi tycker känns bäst på det vi vill ha.

Men var hittar man bilder, tips, inspiration och detaljer som får igång planeringsidéerna?

För oss är det följande ingredienser som lockar:

- Ilve spis 120 cm
- Massiva ekluckor
- Stommar i ek, inte plywood, MDF eller spånplatta.
- Köksö där mat skall beredas. (Spis står mot vägg och inte i köksön)
. Gärna flera platser för beredning än köksön när man är flera som lagar mat tillsammans.
- Separat plats för espressomaskin med gott om utrymme och närhet till vask (kör La Pavoni).
- Rustikt klinkergolv
. Belysning som passar in i stilen.

Har ni tips på webbaserad information med länkar bilder och inspirationskällor så mottages tips tacksamt!

Mvh

TMC
 
N
Det låter i alla fall dyrt, men häftigt. Jag tänker direkt på några riktig bra köks-tillverkare som Lidhults, Åraslövs Snickeri eller Himle Kök. Det är väl det som skulle klara av själva köket med stommen och luckor. Så kan man ju alltid plocka till alla annat. Även man får där hjälp också med hela paketet. Men alla tre är mycket duktiga och har fina utställningar.
 
Hej,

Tack snälla för tips!

Åraslövs Snickeri föll oss i smaken, Lidhult kände vi till sedan innan!

Kanske får bli en tur söderut...

Mvh

TMC
 
Kontakta lokala snickerier och hör vad de kan göra. Vi fick vårt kök gjort till en bråkdel av det kostar på Lidhults. Allt platsbyggt i massiv furu (stommar) och björk (luckor). Kostade faktiskt mindre än dubbelt så mkt som ett IKEA-kök.
 
Hej,

Tack för tipset, det skall vi ta med i beräkningarna som alternativ. Men först måste vi få tillräckligt med inspiration så att vi vet hur vi vill ha det...

Förresten, känner någon till ifall man kan beställa diskbänk enligt egen ritning via någon i Göteborgsområdet, exempelvis Särö Rostfritt? Vill gärna att dom kommer hem och mäter upp så att man vet att det passar när dyrgripen väl är färdig...

Mvh

TMC
 
Håller själv på att klura på ett nytt kök (vitt, serveringsgångskänslan, överfalsade luckor = jätteviktigt osv). Jag har suttit med lexikon och slagit upp ord på franska, tyska, engelska och spanska som jag sen har gjort bildsök på google. Det har gett mig mycket ovärderlig inspiration som gör att man inte hamnar i facket att mitt kök kommer se ut som alla andra svenska kök gör just nu. Jag har dessutom köpt många tidningar utomlands eller på Press Stop.

Vill varmt rekommendera Åraslöv. Var där för mindre än två veckor sedan och blev mycket väl bemötta med kunskaper långt ut över det vanliga. Fick tre timmars konsultation och väntar nu på en offert. Har tre andra köksleverantörer med i leken, så än vet vi inte om det blir Åraslöv!

Åraslöv har en smart lösning för maskiner man använder dagligen/ofta. Det är ett skåp man viker bort dörrarna när apparaterna används.

Qvesarum måste ni bara besöka om ni åker till Skåne. Deras golv är jättefina, men även allt det andra de säljer! Själva ska vi ha cementklinkers/betongklinker. Ni som är inne på franskt bör kolla "carrelage en ciment" "Carreaux de ciment". Stiltje på Österlen har sådana, men ruggigt dyrt. De marockanska vi ska ha är minst lika fina, men mycket billigare (men inte billigt!).
 
N
Det finns ju lite alternativ vad det gäller rostfritt och måttanpassad (skickade lite mer detaljerad information som meddelande till dig).

Men det är inte så vanligt att rostfria mäter på plats. men visst , det går. Det är bara att man ska beakta leveranstiden därtefter. Om allting måttades tar det minst 3 -4 veckor till tills diskbänken är framme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.