15mm/c300 är väl det som gäller i Danmark?

12,5 mm skivan ska vara godkänd, enligt BKR, men det vore ju intressant att få se den Svenska monteringsanvisningen. Jag har sökt men inte funnit.
 
edbergpeter skrev:
JA...lite svårt.

Men de säger att många sätter skivorna liggande.

kör på det.
Jag kanske har missat något med liggande skivor - men behöver man då inte regla upp med liggande reglar? Eller är det verkligen okej med att inte ha en regel bakom hela den längsgående skarven? :confused:
 
frhe skrev:
I Måleribranschens Regler För Våtrum (MVK), se www.maleri.se.

Ur MVK: "Skivmaterialet skall vara monterat enligt leverantörens anvisning. Kartongklädd
gipsskiva får användas men en mer fukttålig skiva (exempelvis oorganisk skiva)
ger en mer fukttålig konstruktion och rekommenderas därför i första hand.
Beklädnadsskivor av trä och träbaserade material är inte lämpliga för våtrum."

Orkar inte klippa och klistra allt om var det räcker med färg och var man ska komplettera med väv, men allting står där.

MVK jämställs med BKR och GVK av försäkringsbolagen.
Det är ok... tack för den... :)

Blir helt knas i huvudet på de här branschorganisationerna / försäkringsbolagen...!!

Det är alltså fullt godkänt i ett våtrum/duschutrymme att sätta kartongbeklädda gipsskivor och väva dessa samt måla med våtrumsfärg för att försäkringarna ska täcka eventuella skador.

MEN...

Ska man ha kakel och klinker som vägg/golvbeklädnad så ska man prima flera ggr om och sätta rörmanschetter, fiberremsor över alla skivskarvar och i alla vinklar samt fiberförstärkta hörn överallt och ovanpå detta lägga på ca: 1,5kg tätskiktsmassa per kvm...

...och ändå får man inte använda kartongbeklädda gipsskivor !!! :rolleyes:

Blir sååå trött !! :eek::mad:

PS:
När folk får upp ögonen för det kan kakel/klinkerbranschen slå igen butikerna ! :confused:
 
Ja, kan bara hålla med. En av orsakerna är att tätskiktet vid kakel & klinker är dolt bakom just plattorna och att skador på skiktet ej kan upptäckas lätt. Vid skada på målat tätskikt syns det ju direkt (och är dessutom lätt att laga).

Fick hem en broschyr om badrum för ett tag sedan och såg att alla utom ett av de moderna badrummen i katalogen hade våtrumssystem som tätskikt. Med de nya, slätare vävarna och möjligheten att få färgen i valfri kulör och inte minst det betydligt lägre priset tror jag också att helkaklade badrum kommer bli mindre attraktivt.
 
frhe skrev:
Ja, kan bara hålla med. En av orsakerna är att tätskiktet vid kakel & klinker är dolt bakom just plattorna och att skador på skiktet ej kan upptäckas lätt. Vid skada på målat tätskikt syns det ju direkt (och är dessutom lätt att laga).

Fick hem en broschyr om badrum för ett tag sedan och såg att alla utom ett av de moderna badrummen i katalogen hade våtrumssystem som tätskikt. Med de nya, slätare vävarna och möjligheten att få färgen i valfri kulör och inte minst det betydligt lägre priset tror jag också att helkaklade badrum kommer bli mindre attraktivt.
Visst...
...jag kan köpa det till viss del, men i gengäld ligger det ju också ett betydligt kraftigare tätskikt bakom inklusive speciella rörmanschetter och alla andra fiberremsor/hörn... så det känns som ett urlöjligt resonemang tycker jag.:eek:
 
BKR verkar ju uppenbarligen inte lita på tätskikten själva heller, eftersom man inte får ha fuktkänsligt material bakom. Mancschetter tror jag man måste ha enl MVK också, men den stora skillnaden är att de gör skillnad på t.ex. dusch/badkar och resterande badrum. Där det riskeras stänka vatten är kraven högre och i resten av rummet lägre. Logiskt, kan tyckas.
 
Och fuktskador är inte vanligare i badrum målade med våtrumsfärg än i kaklade våtrum, snarare tvärtom.
 
frhe skrev:
BKR verkar ju uppenbarligen inte lita på tätskikten själva heller, eftersom man inte får ha fuktkänsligt material bakom. Mancschetter tror jag man måste ha enl MVK också, men den stora skillnaden är att de gör skillnad på t.ex. dusch/badkar och resterande badrum. Där det riskeras stänka vatten är kraven högre och i resten av rummet lägre. Logiskt, kan tyckas.
Precis...och jag håller bara med dig...
Men det känns som att BKR gräver sin egen lilla grav med alla dessa krav. :(
 
Tror också det, faktiskt. Man får nästan känslan att de medvetet gör det så krångligt för att folk ska sluta göra jobbet själv och istället anlita hantverkare. Och smårenovering är ju inte tillåtet utan allt måste rivas och göras om ifall man vill ändra något. Kommer välja våtrumsfärg själv.
 
Har en viss känsla av att de vill gynna aktörerna som säljer materialerna vilka har blivit orimligt dyra jämfört med tidigare och antagligen just bara därför att de vet att folk måste köpa dem för att det ska vara godkänt.

Har fått känslan att de som säljer materialerna själv på något sätt är inblandade i BKR. :rolleyes:
 
Min uppfattning är att de nya branschreglerna från BKR och de smått absurda kraven på tätskikt endast är för att öka marginalerna för slarv. Jag tror inte det var något större fel på de förra systemen - om man inte slarvade.
 
frhe skrev:
I Måleribranschens Regler För Våtrum (MVK), se www.maleri.se.

Ur MVK: "Skivmaterialet skall vara monterat enligt leverantörens anvisning. Kartongklädd
gipsskiva får användas men en mer fukttålig skiva (exempelvis oorganisk skiva)
ger en mer fukttålig konstruktion och rekommenderas därför i första hand.
Beklädnadsskivor av trä och träbaserade material är inte lämpliga för våtrum."

Orkar inte klippa och klistra allt om var det räcker med färg och var man ska komplettera med väv, men allting står där.

MVK jämställs med BKR och GVK av försäkringsbolagen.
Jag har pratat med länsförsäkringar idag och enligt dom var det ok att följa MVK MEN man var svungen att ha specialskivor i HELA badrummet=dyrt. Nån som vet nåt försäkringsbolag som godkänner vanligt gips under? I duschen kan jag tänka mig att det är bra men annars känns det ju sjukt onödigt. Dessutom är det konstigt att det inte räcker att följa branchens regler..
 
Jag pratade med länsförsäkringar västerbotten då vi hade dem som fb och de godtog MVK som branschregel i sin helhet. Dvs med vanligt gips under. Å andra sidan ersätter de ändå inte skador som beror på fel på tätskiktet, så det spelar ju mindre roll vad försäkringsbolagen tycker. De flesta fb ersätter inte skador som beror på skadat tätskikt, undantaget verkar vara IF.
 
Blir faktiskt lite förbryllad av Länsförsäkringars villkor, på ett ställe står det att de ersätter men på ett annat inte, så jag låter det vara osagt. Däremot står de att de godkänner våtrumstätskikt som utförts enligt någon av branschreglerna och det står inget om undantag för GVK el MVK (som bägge godtar vanligt gips). Så din kontakt på länsförsäkringar har nog dålig koll på deras egna villkor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.