I min Atmos har jag eldat allt mellan himmel och jord. Enda gången jag har problem med övertädning är när man fyller den full med bygg mtrl från tex rivningar där virket är så tortt att det brinner som fnöske. Byggkvallan är minst lika bra på Atmos som Baxi. Skulle det stå mellan en Atmos och en Baxi så tivlar jag på att Baxin är värt 32000:- mer än en Atmos GSE 50, fast jag tycker du ska kika på en GSE40 istället, 50:n har väl som sagt 78cm ved, och om du inte har vedmaskiner som kan göra denna längd, de flesta vedmaskiner gör väl max 60-65cm ved.
40 och 50 har samma vedvolym, dvs du får ut lika många kw fast det tar lite längre tid med 40:n. Och då skiljer det 37000 mellan dem.

Atmos är lätt att sota och aska ur, men se till att ha utrymme bakom, där bakre nedre sotlucka sitter.

På den kostruktion som min DC 50 har finns ingen möjlighet att ställa sekundärluften utan bara primären. Dessutom sitter primärintaget högt upp långt bak i pannan och detta sammantaget gör att pannan har extremt lätt för att övertända. Sen är bottenkeramiken inte särskilt bra utformad, även om pannan brinner bra så blir det, i mitt tycke, mycket avlagringar och koks på konvektionsytorna vilket gör att man får sota väldigt ofta för att det ska vara rent. Dessutom är den bakre konvektionsdelen mer eller mindre omöjlig att få ren då den del som på mer moderna pannor utgörs av "tuber" består av rektangulära kanaler placerade under luckan till direktspjället vilket gör det nästintill omöjligt att verkligen få rent.
Hmm, din panna verkar inte alls bra installerat. Vad har du för rökkanal osv? I min Atmos blir det bara ett fint damm i underkammaren, tuberna och skortsten. Och dra rent mina kanaler är inget problem, har en rektangulär borste som man får med till pannan, ner med borsten dra 2-3 drag och sen är det rent, vad är bekymmret?
 
Tilläggas är att _AP_ kan intyga att jag är väldigt slarvig med mitt underhåll på pannan, och ändå fyller jag 2,5m3 fulla med ett inlägg björkved. Och ja, jag vet hur en BAxi ser ut, min farbror installerade en sådan 1 år efter jag installerad min Atmos. Och visst nog funkar Baxin hos han också, men jag tivlar faktiskt på att den är värt så mycket mer än Atmosen. Skulle jag upp i de klasserna i priser då skulle jag kika på lite mer avancerad panna som tex en ETA eller liknande. Men i de lägre klasserna så tror jag faktsikt Atmos är det mest prisvärda alternativet.
 
Baxin kostar inte 32000 mer än en Atmos 50kw.Trådskaparen säger 10 000 mer för Baxin.
Jag vet inte hur Baxi innova Lamda kom med i bilden ???
 
_ap_ skrev:
skulle tro att det är mig han (kricken_) menar..
Jag tar ialla fall åt mig,
tyvärr kan jag inte rå för att jag haft en jäkla otur med dom sista Baxi.

En annan kan ju helst ändra sin åsikt.. medans andra i vått och torrt håller på gjutjärn.

du har väl förmodligen monterat både Atmos och Baxi när du överhuvudtaget gör inlägg i denna tråd..
Vad har mina åsikter om gjutjärn att göra med denna tråd?

Om bara folk som installerat pannor skall få skriva på dessa forum så är det ju lika bra att forumet läggs ned.

Blir ju inte mycket till hjälp för blivande konsumenter om de bara får hjälp med installationen och inte med driften av pannan.

Flera av mina "grannar" har baxi som jag skött om då dom varit bortresta på vintern och dessa pannor fungerar faktiskt väldigt bra.

Man får hoppas att tex baxi ägarna på detta forum har installerat sina anläggningar själva för annars så vet dom ju tydligen inte om pannan fungerar bra eller ej.
Sedan är det ju väldigt lustigt att alla dina bekymmer med andra pannor än eta samman faller med att du började sälja just eta.

Men vad faan vet jag iom att jag ej gjort en pann installation.
Jag har heller aldrig mjölkat en ko tror du att det är risk fritt att dricka mjölk?
 
En liten undran.
Vilken tank volym har eda tänkt sig ??
För övrigt är det väldigt tyst från trådskaparen.:confused:
 
Brannmark skrev:
Och dra rent mina kanaler är inget problem, har en rektangulär borste som man får med till pannan, ner med borsten dra 2-3 drag och sen är det rent, vad är bekymmret?
Det beror väl på hur man definierar rent antar jag, har man runda tuber kan man med lätthet få dem i det närmaste plåtrena, det tror jag inte att du får i din panna med 2-3 drag. Sen är det så på min Atmos, som ju är lite äldre, att direktspjället sitter ivägen så att 2 av 8 kanaler inte går att komma åt med borsten p.g.a. att skaftet tar i mekanismen till direktspjället och det tycker jag är en mindre lycked konstruktion. Sen kan det mycket väl vara så att en hel del av mina bekymmer kommer att bli mindre om/när jag installerar en dragbegränsare. När jag varit i kontakt med Atmos Sverige har dom väldigt ofta velat hänvisa till att man måste ha ett exakt drag för att deras panna skall brinna bra för "Det är svårt att konstruera en panna för att klara av stora variationer i drag och i bränslekvalitet" Jag får väl stoppa dit en och se om det blir bättre.
 
_ap_
Andreas_Hansson skrev:
Baxin kostar inte 32000 mer än en Atmos 50kw.Trådskaparen säger 10 000 mer för Baxin.
Jag vet inte hur Baxi innova Lamda kom med i bilden ???
"Jag skulle gärna ha lagt på 10 lax och fått en Baxi med lambdastyrning istället, eller åtminstone möjlighet att reglera primär och sekundär separat. Men som jag skrev i det första inlägget, de kan (eller snarare bör) ju ha konstruerat om pannan vid det här laget. Min är från år 2000, med ny keramik och fläkt från 2007"

därför kom det in i bilden..
 
_ap_ skrev:
"Jag skulle gärna ha lagt på 10 lax och fått en Baxi med lambdastyrning istället, eller åtminstone möjlighet att reglera primär och sekundär separat. Men som jag skrev i det första inlägget, de kan (eller snarare bör) ju ha konstruerat om pannan vid det här laget. Min är från år 2000, med ny keramik och fläkt från 2007"

därför kom det in i bilden..
Rinkabyrör tar 48000 för en innova 50
Innova lambda kostar enligt dig 74625.
Det finns väl ingen vettig som lägger till lambda styrning för 25725 :eek:
En vedpanna med ett pris på 74000 är ju sinnessjukt,Då borde det följa med en robot som går ut i vedboden och hämtar veden och stoppar in den i pannan!
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
En vedpanna med ett pris på 74000 är ju sinnessjukt,Då borde det följa med en robot som går ut i vedboden och hämtar veden och stoppar in den i pannan!
och sotar pannan också :)
ett prisläge som skulle få mej att fundera på bergvärme :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
Jaarmanen skrev:
Det beror väl på hur man definierar rent antar jag, har man runda tuber kan man med lätthet få dem i det närmaste plåtrena, det tror jag inte att du får i din panna med 2-3 drag. Sen är det så på min Atmos, som ju är lite äldre, att direktspjället sitter ivägen så att 2 av 8 kanaler inte går att komma åt med borsten p.g.a. att skaftet tar i mekanismen till direktspjället och det tycker jag är en mindre lycked konstruktion. Sen kan det mycket väl vara så att en hel del av mina bekymmer kommer att bli mindre om/när jag installerar en dragbegränsare. När jag varit i kontakt med Atmos Sverige har dom väldigt ofta velat hänvisa till att man måste ha ett exakt drag för att deras panna skall brinna bra för "Det är svårt att konstruera en panna för att klara av stora variationer i drag och i bränslekvalitet" Jag får väl stoppa dit en och se om det blir bättre.
Skumt, nog sitter mitt direktspjäll också ovan två av tuberna men det är inga problems att få ner viskan där. Och min blir plåtren med några drag, har som sagt har bara en fin "damm" beläggning hela vägen från underkammaren och ut. I ved kammaren blir det en del "koks", men det är ju bara naturligt eftersom man inte har en riktig förbränning där.
 
Hejsan!
Trådskaparen här...
Tanken är acc. tankar på 3m3 och nu har jag efter samtal med Atmos fått förslag på en Atmos GSX 50 där vedvolymen är 220 liter jämfört med 180 resp 190 liter. Säljare föredrog den före Atmos 50 GSE eftersom vedvolymen bara är 170 liter där. Skillnaden i priset är 10tkr mellan Atmos dc 50 och Baxi solo innova 50Kw.
Jag föredrar 50 cm längder på veden eftersom jag tycker att det är lättare att hantera, 78 cm känns jobbigare och där fick jag ju lite hjälp att tänka på att alla vedmaskiner inte klarar 78 cm. Frågan är hur mycket mera värd de extra litrarna på vedvolym är?
 
_ap_
Jag har inte sett effectan i real life men den låter som mer prisvärd än atmos gsx. Alternativt en gse på rea men då kommer du inte att kunna ladda hela tanken med en panna om den inte är modifierad mot min gamlla demo.
Och då skulle jag inta betala mer för 50kw då dom har samma ved volym
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.