Har förstått att det kan vara problem med måtten på andra vitvaror än ikeas egna. Är det någon som har erfarenhet av det här? Någon som har använt andra vitvaror nyligen till ikea kök som passar som ni kan rekommendera? Har tänkt att ha inbyggd ugn och mikro samt induktionshäll och kombinerad kyl/frys. Tack på förhand!
 
Inga problem. Men kylen så finns det markinal för en kyl frys som är uppåt 200 cm hög, Ugn + microkombo i 233 skåp ger med ikeas vitvaror ca 9 cm spelrum på höjen som döljs med en passbit. Hällen anpassade vi ju själva med att såga ut.
 
Har samma erfarenhet som Frohike - inga problem.
Ang. hällen kan man, beroende på vad man har för kombination av tjocklek på bänkskivan och djup på hällen (alltså hur långt apparaten sticker ner under själva hällen), behöva konvertera översta lådan till en blindlåda men det är ju inte alls svårt.
 
Har IKEA-kök med Bosch vitvaror, inga problem! :)
 
Jag har en anna fråga på samma ämne:
Alla Ikeas ugnar mm verkar ha en bredd på 59,5 cm. När jag kollar runt på bland annat tretti.se märker jag att många ugnar har bredden 56cm (nischmått). Hur kommer detta funka i en IKEA-stomme?
Måste man leta ugnar med ungefär samma bredd för att få installationen bra/snygg? Någon som har erfarenhet?
 
Fronten på en inbyggnadsugn är ju bredare än resten av ugnen där bakom, för den ska lappa över stommens framkanter. Resten av ugnen där bakom är smalare och det är det som kallas nischmått.
59,5 i dit IKEA-exempel måste vara frontens mått, för annars skulle den inte gå in i en 60-stomme, och 59,5 är också den normala bredden på lådfronter för en sån stomme. Innermåttet på en 60-stomme är för IKEA 600 mm - (2 * 18) = 564 mm, så ett nischmått på 56 blir helt okej.
 
Jag har byggt två kök med IKEA-stommar och andra vitvaror.
Det har inte varit några problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.