Hej!
Vi har ett funkishus med valmat flackt tak som vi funderar på att bygga till. Vi vill behålla husets utseende genom att bara förlänga det så att det blir rektangulärt istället för kvadratiskt. Det vi funderar på är hur man gör med taket för att det ska
bli snyggt. Måste man bygga om hela nuvarande taket med en ny centrumpunkt? Eller kan man göra nån annan snygg lösning? Tacksam för förslag.
 
Ta kontakt med en arkitekt! Det är värt varenda korvöre.
 
Helt valmat ser nog lite märkligt ut på ett rektangulärt ëftersom du får olika taklutning. får nog helt enkelt ha samma lutning som idag och en bit nock mellan spetsarna.
 
Ja, just det... tänkte inte på att det såklart blir olika lutningar när det inte är kvadratiskt. Men om vi fortsätter med samma lutning som idag blir tillbyggnaden lägre invändigt antar jag. Å så måste vi väl antagligen rikta om de två diagonalerna mot utbyggnaden...Hmm, det där med arkitekt är nog en bra idé... Har letat efter gamla funkishus med valmat tak som är tillbyggda men inte hittat nåt på nätet. Så tjoa gärna till om ni vet om nåt.
 
Hej,
Skickar en länk till min blogg där det finns ett fantasiskt fint funkishus som är utbyggd med en huskropp som ligger lite förskjutet bakåt. Om man tittar ordenligt så ser man att det är två valmade tak. Huset är så snyggt i verkligeheten och du får fram funkiskälnslan men det är svårt att se att det är tillbyggt.

Lycka till!

http://vimsingen.blogspot.com/2009/01/huset-dr-allt-brjade.html
 
Åh, det var snyggt! Vi har oxå ett runt burspråk men har inte utrymme på tomten att bygga ut bredvid det. Men taklösningen skulle man ju kunna göra åt "vårt håll" oxå. Å då borde man ju inte behöva röra det gamla taket så mkt. Tack för tipset!
 
Vi är i uppstartsfasen av att bygga ett nytt hus (byggsamråd med kommunen i morgon). Det huset vi ska bygga är ett Sjödalshus som är baserat på deras kataloghus Continental 1. Det huset ser ut lite som erat skulle kunna komma att se ut om ni bygger ut det då det är ett rektangulärt hus med valmat tak, men då med en bit nock. Om det bara är lösningen av taket som ni vill ha hjälp med så skulle ni säkert kunna vända er direkt till en takstolsfirma som skulle kunna hjäpa er med detta. Men jag skulle ändå rekomendera att prata med en arkitekt innan ni bestämmer er för hur ni ska göra. Vårat hus skulle inte ha blivit lika bra som det kommer att bli om vi inte hade haft möjlighet att diskutera igenom våra ideér med Sjödalshus arkitekt.

Lycka till med utbyggnaden

Johan
 
Åh vad härligt med ett nybyggt hus där man får vara med å bestämma allt från början. Ja, valmat tak med en bit nock skulle nog bli riktigt fint! Tack för alla tips å idéer.
 
Hade jag gjort en utbyggnad hade den utbyggda delen förmodligen haft pulpettak. Grannen har precis byggt ut kåken. Originalhuset har platt, valmat, tak. Utbyggnaden ligger snett bakom med pulpettak. Det blev jättebra.

Bilder har jag inte... så ni får bygga upp en bild i huvudet.
 
Fasting65:
Kan du inte fixa bilder :)-)), vi hade tänkt göra just en sådan utbyggnad på vårt funkishus. Nyfiken...
 
Hej
Vi har också ett funkis hus som är kvadratiskt som vi hade tänkt bygga ut till en rektangulär form.Taket är av modellen fyra trianglar och ne skorsten i mitten. Är det de ni kallar walmat??
Tanken vi hade dar att bara flytta ut taket åt det hållet vi bygger ut och bygga en taknock och sätta dit en "fusk skorsten" för att inte huset ska se oproportionerligt ut.
Skulle vara jättekul om man kunde se en bild på ett hus med den här formen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.