Hej!

Vi besitter nu ett 70 tals kedjehus med låglutande garagetak (ca 8 grader, fast lite ojämnt lutande, antagligen pga dess dåliga skick). Det är i akut behov av byte: bubblor, gropar och på båda kanterna ruttnad råspont under, två bräder längst ut. Gamla ägaren har köpt material till bytet också (elastolit 001 takmatta). Ska bara smetas på ovanpå har det sagts.

Detta tänkte vi medelhändiga skulle gå bra att göra själv, men vi stöter på typiskt pinsamma amatör problem. Svara gärna pedagogiskt och snällt, döm oss inte för hårt ;).

Hur skär vi oss enklast igenom denna tjocka eländiga papp för att komma åt att byta råsponten under? Tigersåg?
Hur gör man vid kanterna, där det sitter plåt och är tjockt asfaltsklister? Lyfter man plåten eller klistrar man fram till den?
Taket ska läggas när det är torrt. Hur torrt? Det är ju nattfukt kvar på förmiddagarna även om det inte regnat.
Och... om man väljer proffshjälp istället - har ni några tips på vettiga takläggare i Skåne? Vad kan man tycka är ett rimligt utförandepris för ca 40 kvm?
 
Har man ingen som helst vana av att lägga papptak vet jag inte om ni ska ge er på att lägga den mattan. Ska den inte skruvas och klistras (brännas)?

Nu har jag inte gått loss på "riktig" takpapp, men menar du att det inte går att skära upp pappen och riva upp den från råsponten med bräckjärn/skyffel?
 
150-200 kr/m2 kanske är rimligt?
 
Har jobbat som egen inom bygg några år och jag rekommenderar dig inte att ge dig på detta själv, har sett både ett och två "hemmafix" som ställt till det mer än det gjort nytta.

Kolla följande länkar:

http://www.trebolit.se/Upload/File/prelprodr01.pdf

http://www.trebolit.se/page.asp?id=16

Utöver det faktum att elastolit inte är det lättaste att lägga tror jag att du behöver byta en hel del trä - kontakta någon som vet vad dom gör.
 
Okey, tack för era råd. Vi tar in proffs för detta, verkar klokast.
 
Milkshaken
jag hade nog gjort ett sadeltak med typ 27gr lutning, dels för att det är snyggt och dels för att det inte lär ruttna på 100år....

Kan krävas bygglov och tillåtelse av grannar dock.

Fördelen kan oxå vara att man kan göra ett loft, för att placera plankor och bräder....

ja allt såklart om inte garaget hänger ihop med grannens
 
Om du inte skulle behövt byta en del råspont hade du klarat dig med runt 10000:- inkl moms. Nu blir det väl lite mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.