Hej, jag är i farten att anlita en stenläggare eftersom jag blivit avrådd att göra arbetet själv.
Min fråga är vad man kan anta vara en skälig kostnad/m2 inklusive ALLT (bärlager, täckduk, bortforsling av jord, arbetskostnad, plattor, maskiner mm.)
Jag har fått ett anbud på drygt 600kr/m2 (inkl moms) för ca 100m2 stenläggning. Efter lite rundringning har jag fått reda på priser mellan 750-950kr/m2 (inkl moms) där även allt ingår. Vidare är det vissa som "bara" kostar 200kr/m2, men då räknar de bara arbetskostnaden (då tillkommer plattor, bärlager osv).

Är 600kr/m2 ett bra anbud?
 
Milkshaken
Hej Dennis.
Varför har du blivit avrådd för? Visst det är ett tungt jobb, men egen härd är....... ja du vet.

600:-/kvm är mycket tycker jag,,,,

Om du är det minsta händig så gör du jobbet själv med sand, vattenpass rörlängder eller 1"X2" läkt ,, 1"x4" bräda , gummiklubba och padda,,,,
Kostnad,, fiberduk, sand, plattor, och padda,,,,, + lite tid.... men gud så skönt när man ser resultatet...
 
Att jag blev avrådd var nog att det är mycket maskiner som skall hyras, jord som skall forslas bort mm. Visst det är ett tungt jobb oxå, men det var inte därför.

Räknade att stenläggaren tog ca 300 kr (inkl moms) per m2, de andra 300 är alltså mtrl.kostnaden, eller vad det skulle kosta om jag själv skulle göra det.

Förmodligen skulle det kosta mer än 300kr/m2 eftersom man inte har de kontakterna att få billiga priser för hyrning av maskiner eller kan ordna något billigt åkeri att forsla bort all jord mm.
 
Milkshaken
Kontakter eller ej, om det finns en uthyrningfirma så finns det alltid förhandlingsläge...
koppla på förhandlingstaktik när du ska hyra maskinen. jag lovar det är inga större kostnader.
Du kan ju alltid spela på att "Du ska hyra det här i första läget, och det finns mer planer på G" ... Vill dom att du återkommer? .... förmodligen....

100m2 är ju inget man lägger i en handvändning utan det krävs några dagar om du är ensam bärare... förhandla är mitt råd o ge plånboken en chans...
 
Har fått lite andra bud nu. 140kr/m2 för jobbet. Då tillkommer resten, men det hade jag fått ta i vilket fall som helst om jag skulle gjort det själv. Lite bättre än innan iaf. Det borde vara mer skäliga summor för en "medelsvensson", eller?
 
För underarbetet (bortforsling + bärlager) gav jag 120:-/kvm
 
DennisNilsson skrev:
Har fått lite andra bud nu. 140kr/m2 för jobbet. Då tillkommer resten, men det hade jag fått ta i vilket fall som helst om jag skulle gjort det själv. Lite bättre än innan iaf. Det borde vara mer skäliga summor för en "medelsvensson", eller?
Var bygger du?
 
Mycket dyrt...detta är inte svårt...bara fysiskt arbete !
gör det själv, med hjälp av detta gudomliga forum.
du kommer märka när du lägger ut de första stenarna hur himla snyggt det blir.
då blir du nöjd med dig själv !!!

..//N
 
Äh, nu har jag redan fixat en stenläggare. Tackar för alla svaren iaf.
 
Hej,
Precis som Dennis gjorde 2006 så har jag för avsikt att anlita en stenläggare. Min fråga är vad som är rimligt att betala nu för tiden inklusive ALLT (bärlager, täckduk, bortforsling av jord, arbetskostnad, plattor, maskiner mm.) Jag ska ha arbetet utfört i Trångsund, söder om Stockholm.
Jag har fått en offert på 1500kr/m2 (inkl moms) för ca 15 m2 stenläggning. Det känns oerhört dyrt, men det kanske är där marknadspriserna ligger?
Mvh Stefan
 
Nä, det låter dyrt. Om det inte är så att det skall schaktas jättemycket och svårt att komma till. Du borde dega mellan 800-1000 ex moms. Kanske 500-800 ex kvitto.
 
Lite märkliga priser där tycker jag. Det är ju rent ocker.

Personligen anser jag att allt över 1000kr är snudd på bedrägeri om det inte innefattar sprängning och liknande. Skulle jag ta de priserna skulle jag inte få en enda kund så dom kan inte försvaras på något sätt.

Material för marksten inkl sättsand och maskiner ligger på mellan 250 och 550kr beroende på vad man vill ha (givetvis finns det dyrare alternativ med men avser de vanligaste). Till det kommer arbetskostnad som man kan med ett grovt överslag kan få fram då man gör ca 2kvadratmeter i timmen.

Så med arbete borde man hamna på mellan 550 och 850 per kvadratmeter inkl ALLT!
 
Men det handlar om 15m2! halva kostnaden är etablering, man ska ändå ha dit en lasbil, grävmaskin, stenkap mm mm
Sedan kan man inte generalisera och säga att ngt är billigt eller dyrt utan att veta markförhållanden, har sett ställen där man behövt shcakta ner över en meter och göra täckdikning, stubbrytning trädfällning mm mm och å andra sidan ställen där man lagt på 2cm sättsand och sedan lagt stenen.
Sedan skiljer stenen från 100kr m2 till 1000kr m2 så det finns en miljon faktorer som avgör dyrt eller billig.

I extremfallet så kan man väl tänka sig ngn som vill ha 0.5m2 sten vid entren att jämföra med 10 000m2 på en lidel-parkering. Klart det blir en gigantisk skillnad per m2..
 
Ja mitt svar baserades på normalförhållanden. Extremfall finns det alltid.

Ja givetvis skiljer priserna på sten men 95% av alla stensorter så håller de priser jag angav ändå. Just pga de olika förhållanden som finns som jag alltid besöker platsen samt lämnar offert gratis,

Etableringskostnad för den ytan är ju beroende på vad det är för firma man anlitar. Personligen anser jag det fortfarande vara svindyrt.
 
Jobbar själv med stenläggning (bl.a) och vi brukar ligga på 700-750kr/m2 inkl moms, då ingår arbetet, utgrävning, bärlager, stenmjöl & markduk. Kunden får stå för tippavg. för massor som ska bort (ca 130kr/ton). Samt givetvis stenen, den brukar kunden beställa själv, och få levererad hem.
Vi använder minigrävare vid utgrävning. Skulle vi behöva gräva mkt för hand, eller köra in bärlager/stenmjöl med skottkärra, så lägger vi på 50-100kr/2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.