Jag har byggt garderobsdörrar (stora, 240 cm höga) i MDF ram med plywood speglar. Hjulen i botten (LUMI) ska fästas med två skruvar underifrån, alltså i MDF skivans kant.

Jag har nu gjort första dörren och trots förborrning så är det som att sticka in skruven mellan sidorna i en bok (en bok man kan bläddra i alltså) mellan bladen. Hur jag en gör så blir det som en glipa/spricka?

Det jag gjorde först var att förborra och sedan skruva med rätt fingängad träskruv. När jag såg sprickan (ingen katastrof, men kändes inte bra) så gjorde jag en större förborrning nästa gång med samma resultat. I de sista två hålen använda jag väldigt glesgängad skruv för gips men fortfarande blev det en synlig liten spricka ca 15mm på varje sida om skruven.

Hur ska jag göra på de resterande tre dörrarna? Ett förslag var att använda en träplugg som man limmar in i kanten. Hur gör ni experter när ni skruvar i MDF längs sidorna?
 
Om man ska limma/skruva en stomme eller låda i MDF fungerar Spax-M. I det här fallet blir det för mycket drag/ryck/slit i beslaget för att det ska fungera. Limma fast en list i massivträ längst ner som du kan skruva i.(Jag antar att du ska måla MDF-skivan sedan)
 
Hm, limma en list känns lite jobbigt.

Var kan man köpa de här spax skruvarna?
 
Det kan också hjälpa att nypa runt MDF-skivan med en kraftig tving medan du skruvar.
 
Träplugg (eller dominobricka) är ett bra förslag. Sätt den vinkelrätt mot skruven så sitter den även fast mekaniskt.
/B
 
Tror inte jag förstog det där med vinkelrätt plugg.

Jag tänkte att man sätter skruven i en plugg med borr och lite lim innan.
Sedan borrar man hål i mdf kanten för pluggen. Sedan limmar man in pluggen med färdigfastsatt skruv och beslag i.

Hjulen är ju inte som skrivbordsstolshjul direkt, utan sitter på en L-formad metallbil så man har stöd bakom dörren också. svårt att förklara.
 
hejsansvejsan skrev:
Tror inte jag förstog det där med vinkelrätt plugg.

.
Och jag som tyckte jag var så tydlig ...:D

Jag menar att om du ska skruva i kanten på mdf-skivan så borrar du först ett hål i sidan på skivan och stoppar i pluggen. Skruven kommer alltså att dras in i pluggens långsida.

/B, som är osäker på om det blev så mycket tdligare...
 
Kanske blir det lättare om man fokuserar på att skruven skall skruvas tvärs igenom träfibrerna i pluggen, inte längsmed fibrerna, dvs inte i pluggens ändträ...för jag misstänker att det var så du tänkte bengt?
 
Daniel_N skrev:
Kanske blir det lättare om man fokuserar på att skruven skall skruvas tvärs igenom träfibrerna i pluggen, inte längsmed fibrerna, dvs inte i pluggens ändträ...för jag misstänker att det var så du tänkte bengt?
Precis så.
/B
 
Typ såhär alltså?

(se om jag klarar att lägga till en bild nu, gjorde en liten skiss)
 
  • skruv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Yepp
 
hejsansvejsan skrev:
Hm, limma en list känns lite jobbigt.

Var kan man köpa de här spax skruvarna?
Kanske lite jobbigt hemma om man saknar hyvlar m.m., men min hjärna var kvar på snickeriet där en kantlist inte tar någon tid att tala om... (Inte längre än lösningen med pluggar, som ändå inte håller ihop skivan i nerkant.)

Var köpa spax-m? Bra fråga..., har inte K-rauta spaxskruvar för vanliga dödliga privatpersoner?...
 
att limma en list i underkantpå en hög dörr känns avancerat, men har man ett snickeri är det ju en annan sak. Jag har tex inte limknäcktar som är 2.40m långa.

Så plugg är otroligt mycket enklare för mig. Eftersom det (se bild) är ett metall "L" som håller uppe hjulen som även är fästa med en vinkelrätt skruv på baksidan av dörren (ej på bild) så tror jag inte det är något problem.
 
Sitter det en skruv in i mdf´n från sidan är det en annan femma... (Missade detta när jag läste tråden.)
 
Det var inte direkt självklart.

Tack för alla förslag och synpunkter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.