Hej
Jag är nybörjare inomsolångar anläggningar. Finns det några risker med att överdimensionera solfångarna i förhållande till vvb/acc-tanken. Jag har en vvb på 300liter med solslinga och vi är 4 personer i hushållet. Till detta har jag tänkt att ansluta 60 rör, heatpipe.
Låter kanske konstigt och extra dyrt tycker nog dom flesta men ev har jag planer på att utöka anläggningen med någon sorts acc-tank och på så vis kunna få ut värme till befintliga vattenburna radiatorerna eller framtida golvvärme.
Efter vad jag har läst verkar det som att 60 rör till 300liter är överdimensionerat, stämmer detta och är det något jag måste tänka på. Jag har ett expansionskärl på 18 liter.
Tacksam för svar/idéer
 
C
För mycket energi in innebär att man måste göra av med den på nåt sätt, annars kokar det -> man spolar kallvatten genom vvb för att kyla den -> slöseri med dels vatten och dels värme.
 
Rätta mig om jag har fel men visst är det väl så att man kan välja en max temp och om beredaren håller en högre temp så startar inte cirkulationspumpen och på så sätt värms inte beredaren upp mera än till denna valda temp?
 
Jovisst så kan man göra men den vätska som finns i solfångarna kommer då att gå i kok. Då gäller det att systemet är byggt för att kunna ta hand om detta. T.ex. tillräckligt stort expkärl för att ta hand om ångan, rördragning som lutar åt "rätt" håll, mm mm.
Några enstaka gånger kan man nog låta solfångarna göra detta sedan tar oftast solfångarvätskan "skada". Glykolblandningarna "tycker" inte om att koka, har jag läst mig till. Men riktigt vad som händer med vätskan kan jag inte svara på. Om den tappar de fryshindrande egenskaperna eller blir aggresiv mot kopparrören eller något annat vet jag faktiskt inte.

Så en acktank anpassad till storleken på solfångarna är att rekommendera.

Själv har jag 1800 liter tank till 11,2m² plana solfångare och den har gått i kok några gånger och "skickat" ut solfångarvätskan genom säkerhetsventilen......... Numera sitter en SYR ventil monterad i tanken som dumpar varmvatten när botten av tanken når ca. 95°. Dock verkar det som om den har gett upp, då den inte vill släppa ut något vatten när man trycker på den, så det ligger en ny på golvet som skall monteras när tiden räcker till......
 
Redigerat:
Finns det några riktlinjer för hur stort exp.kärl man bör ha till 60 vaccumrör? Hur stort kärl har ni andra monterat som också har ca 60 rör?
 
En pool löser det problemet men skall den investeringen åxå räknas in i driftskostnaden på solanläggningen så får solnegisarna mer vatten på sin kvarn. Vanlig glykol "koagulerar" med hög temperatur och tätar till filter mm och med utebliven cirkulation så småningom som följd. Ordentligt med tankvolym i 70 gr är mer värt än 300 liter i 95 och går betydligt fortare att uppnå även om du har glasrör och kokrisken minskar
 
300 l till 60 rör låter för litet. Det kommer att vara värt pengarna och din mentala häsla om du skaffar en dubbelt så stor tank, eller adderar en volym. Tänk vad länge frugan kan duscha!
 
Vi har i våran anläggning en 500 liters tank som solen är kopplad på.
Sedan en slavtank på 750 liter och en till på 500 liter. (det var det som var möjligt att få rum med i pannrummet)

På slavtankarna har vi monterat avstängningsventiler, dvs höst/vår är tanken att bara köra på första 500 tanken för högre temp, vid tillämpliga fall kanske även 1 slavtank.

På sommaren körs alla tankarna + en 300liters varmvattenberedare (den används enbart om man ska åka iväg mer än 3 dygn på vintern, aldrig annars)


Så våran solfångaranläggning kan värma mellan 500 till 2000+ liter vatten efter behov och värme-instrålning.
 
I boken "solvärme i vårt hus" utgiven av svenska solenergiföreningen finns ett resonemang om detta med behovet av dumpning vid över temperaturer. Om jag minns rätt (det var ett tag sedan jag läse den) så gick resonemanget ut på att man utnyttjar det faktum att kokpunkten för vatten ökar vid högre tryck. Vid 3 Bars tryck är kokpunkten för vatten 130 grader och för plana solfångare (vet inte hur det är med vakumrör) ligger värmebalanspunkten, alltså den temperatur vid vilken intrålning till solfångarna och utstålningen från dem är lika stora, på ca: 130 grader. Det innebär alltså att om man trycksätter anläggningen till 3 Bar vid normal arbetstemp i solfångarna och har dimensionerat anläggningen att tåla t.ex 9 Bars maxtryck så kan man helst förhindra att solfångarna kan koka. De kan helt enkelt inte bli hetare än ca: 130 grader även om pumpen står stilla och då når ändå inte systemet över kokpunkten eftersom trycket då kommer att vara över 3 Bar. På den begagnande solanläggning som jag håller på att installera sitter sedan tidigare en säkerhetsventil på just 9 Bar och enligt förra ägaren skall detta ha fungerat bra. Detta gäller alltså plana solfångare.
 
Jaarmanen:

Håller inte med dig. Mitt system har kokat när pumpen stannade. Detta med en säkerhetsventil på 9 bar. Omkring 7-8 liter av solfångarvätskan "for ut" via ventilen och mitt dåvarande uppsamlingskärl var bara på 5 liter, resten av vätskan hamnade på golvet, kladdigt.....

Att temperaturen inte skulle gå över 130° stämmer iallafall inte på min anläggning. Har haft 178° på vätskan från solfångarna vid ett systemtryck strax under 9 bar. Det lät lite i ledningarna när vätskan cirkulerade (kokningen var nära). Hur varmt det var i system när det kokade ur 7-8 liter vet jag inte för det skedde när jag var på jobbet.

Numera siter det en SYR-ventil monterad i acktanken som "dumpar" varmvatten när temperaturen i ackbotten når ca. 95°. Så det "enda" som just nu kan störa funktionen i min solanläggning (tror jag) är ett elavbrott vid fullt solsken. Då kommer det att gå i kok igen, men nu sitter det en uppsamlingsdumk på 25 liter after säkerhetsventilen......
 
Kokpunkten är tyvärr lägre för glykol+vatten än för vanligt rent vatten. Rent tekniskt kan man få väldigt hög kokpunkt med höga tryck men praktist så fungerar det (tyvärr) inte. En solfångare kan bli väldigt varm en het sommardag och det långt över 130 grader.

Problemet med överhettning är att glykolen sönderdelas så om möjligt skall man undvika kokning.

Syrventilen är en smart lösning på detta (förutsatt att den fungerar) om man har liten tank.
 
Som sagt, resonemanget är inte mitt utan hämtat ur en bok, jag har inte provat själv. Av ren nyfikenhet, v-g och roli, har ni vacuumrör eller plana solfångare?
 
roli skrev:
Att temperaturen inte skulle gå över 130° stämmer iallafall inte på min anläggning. Har haft 178° på vätskan från solfångarna vid ett systemtryck strax under 9 bar. Det lät lite i ledningarna när vätskan cirkulerade (kokningen var nära). Hur varmt det var i system när det kokade ur 7-8 liter vet jag inte för det skedde när jag var på jobbet.

Numera siter det en SYR-ventil monterad i acktanken som "dumpar" varmvatten när temperaturen i ackbotten når ca. 95°. Så det "enda" som just nu kan störa funktionen i min solanläggning (tror jag) är ett elavbrott vid fullt solsken. Då kommer det att gå i kok igen, men nu sitter det en uppsamlingsdumk på 25 liter after säkerhetsventilen......
Hur stor acc-tank volym har du?
Har du värmeväxlare eller solslinga i tanken?

Ju varmare vatten du har i acc-tankarna ju varmare vatten går ju oxå upp på taket, dvs om du nu har nästan 180grader ner från taket borde du ju ha 100-120grader i tankarna.. :)
Jag menar alltså om du har 65 grader i acc-tank så har du ju kanske 70 grader på solslingan som går upp på taket, och då känns det som en jäkligt bra solpanel om det ökar med över 100grader i temp?
Väl tilltagen solpanelsyta eller underdimensionerad acc-tank? (eller helt normalt??)

"Teoretiskt" sett så borde acc-tank/arna inte kunna gå över 95 grader tack vare SYR ventilen, så teoretiskt sett borde det inte gå upp mer än 100gradigt (eller lite mer beroende på effektiviteten av värmeöverföringen) vatten upp på taket heller?


Ingen kritik på något sätt utan bara funderingar :)
 
Någon som har koll på hur era anläggningar höjjer tempen mellan in och ut på solfångarna?

Alltså 50 grader in 80 grader ut t.ex. Någon som har loggat MAX värmeökning på solvärmeslingan?
 
Har plana, min kan ibland höja 70 grader när det går hett till. Jag har dock lite väl klena rör upp mot taket (bara 10mm) så flödet blir nog inte så våldsamt högt.

Har plana solfångare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.