Ni som är, liksom jag, tvingade till lokalt omhändertagande av dagvatten "LOD", hur har ni löst detta?
Jag funderar på att samla drän/dag-vatten och leda ned till en stenkista för infiltration.
Finns det andra, bättre sätt att infiltrera vattnet över en större yta? Vill inte gärna ha utkastare precis vid grunden utan leda bort det en bit.
 
ulan skrev:
Ni som är, liksom jag, tvingade till lokalt omhändertagande av dagvatten "LOD", hur har ni löst detta?
Jag funderar på att samla drän/dag-vatten och leda ned till en stenkista för infiltration.
Finns det andra, bättre sätt att infiltrera vattnet över en större yta? Vill inte gärna ha utkastare precis vid grunden utan leda bort det en bit.
Låter som en bra idé. Det är väl vad kommunen oftast önskar.
Glöm ej brädavlopp i överkant av stenkistan. Den är till för att släppa ut vatten när kistan inte orkar svälja. Risken är annars att marken runt och ovan kistan blir vattensjuk.
För övrigt kallas konstruktionen "perkolationsmagasin" ifall du får höra ordet nämnas.
 
Ja, jag har sett dessa länkar. Jag tänkte mer om det fanns något sätt att infiltrera dag/drän-vatten under marken i någon typ av singel bädd över större yta...
Det blir väl antagligen som så att jag drar både drän och dagvattenrör till stenkista för att sedan gå vidare med en makadambädd (under mark) till kommunens drän-dike som ligger vid tomtgränsen, som får ta "överskottsvatten". Stenkistan borde väl kunna fyllas med 16-32 ev. 8-16?! Jag har siltigt grus i marken så infiltrationsförmågan borde vara bra...

Förresten, vad är ett breddavlopp?? Är det en typ av "överrinningsskydd"?!

http://www.kvalitetsansvariga.se/villa/fukt3.htm
 
jajamenssan

när det är fullt till bredden så rinner det ut där. Bra exempel är det lilla hålet i äldre handfat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.