Har ett fritidshus på gång.
Huset har tidigare legat på en arrenderad tomt men denna friköptes för några månader sedan för att göra fastigheten mer attraktiv. Mäklaren säger dock att det därmed inte finns bygglov för huset (47 kvm).
Samtidigt är det preskriberat och att risk för rivning därför inte föreligger. Därför är bygget varken vitt eller svart, utan 'grått'.

Mäklaren har talat med representant från byggnadsnämnden i kommunen som menar att det inte finns anledning att söka bygglov nu eftersom man håller på att ändra flygvägar från en närliggande flygplats och att det därför finns risk att bygglov inte ges. Det är även denne representant som kallat bygget för 'grått'.

Hur ska man tänka i detta fall?
Kan man försäkra sig på något sätt?
Vilka frågor ska man ställa inför köpet?
Vilka risker tar man?
 
Om en representant för kommunen har uttalat sig så så skulle jag nog vilja säga att man tar rätt stora risker.
men om köpepenningen är såpass låg att detä r "slänga bort pengar" så kan man kanske tänka sig det iaf.

Problemet är att han ju hint ar om att du aldrig kommer få bygglov. Vilket innefattar att du inte kan bygga till, eller göra omfattande renoveringar (som kräver bygglov eller bygganmälan - inklusive bla att sätta in öppen spis om sådan inte redan finns eller ändra vattensystem osv). Dessutom så kommer du ju troligen ha svårt att sälja stugan sen om/när det blir aktuellt !?!?

/K
 
Blir lite fundersam över formuleringen "därmed inte finns bygglov". På vilket sätt påverkade friköpandet bygglovsstatus? Antingen hade stugan bygglov, då lär den fortfarande ha det.

Eller så var den ett svartbygge redan från början.

Som sagt riskerna är framförallt att du troligen aldrig kan få bygglov för om eller tillbyggnader. En framtida försäljning kan bli problem.
 
Här kommer fler detaljer:

47 kvm på friköpt tomt (1100 kvm)
Sjöutsikt och 3 mil från storstad (därav högt utgångspris)
Fin standard och mycket välhållet både på in- och utsida, men utan brunnsvatten eller infiltration för avlopp.
Det finns dock nämndbeslut om att trekammarbrunn får installeras (två månader sedan).
Räknar med 80.000 för att få vatten/avlopp installerat.
Huset ligger i ett område som definieras som bullerstört från flygplats men just detta område störs nästan inte alls av flygplanen. Därför utfärdas aldrig bygglov i området.

Utgångspriset var 800.000
Jag har nu fått ner det till 500.000 men då har säljaren sagt att man vill ha friskrivningsklausul.
Jag ser det som en ytterligare försämring av förutsättningarna. Hur mycket mer bör man försöka få ned priset om man ska godta en friskrivningsklausul?

Just nu lutar det åt att jag drar mig ur men vill ju tänja gränsen så långt som möjligt innan jag bestämmer mig. Och konkurrensen verkar ju inte direkt stenhård...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.