Hej,

Jag köpte 1997 på totalentreprenad ett Aneby hus via lokalt försäljningskontor som försattes i konkurs för ett antal år sedan. Mitt problem är att jag har fått "bom" (keramiska plattor) på ett flertal ställen i huset med spruckna plattor och det verkar "sprida" sig.

Huset är ett enplans på gjuten betongplatta med legalett golvärme (luftburen).

Vem vänder man sig till när det inte verkar finnas någon motpart?

Varför uppkommer "bom"? Såvitt jag kan bedömma är plattorna lagda direkt i sättfix på betongplattan utan primer.

Tacksam för ideer och tips hur jag skall gå vidare.

Hälsn
Peter/Göteborg
 
Jag antar att du med "gjuten betongplatta" menar platta på mark.

En orsak som jag ser isf är att plattan rört på sig på ngt sätt. Kan vara ngn liten sättning, inte helt okänt i gbgs-området.
Skulle också kunna vara krympningsrörelser eller termiska rörelser, som slår igenom pga en otillräcklig armering.

 
Antagligen så kan du inte få någon ersättning eftersom någon byggflesförsäkring inte var krav på den tiden.
Med dagens försäkringskrav så har man 10 år på sig att komma med krav till försäkringsbolaget som tar ansvaret för skadan om entreprenören försvunnit.
 
Har iofs för mig att det ganska länge funnits lagar om byggfusk och 10 åre preskription. Dvs om jag har rätt och om du kan bevisa att felet breror på byggfusk så har du kanske ett case. Då återstår ju frågan om det finns någon att rikta anspråk mot.

Om vi ex. antar att du kan bevisa att ingen primer användes, så tror jag att det är byggfusk (behöver inte vara fusk), kan du sedan bevisa att det är därför som plattorna lossnar (troligen mycket svårt att bevisa). Så kanske det går att ställa krav mot det företag som satte plattorna (om dom finns kvar). Det som kan spräcka resonemanget (utöver bevissvårigheterna) är om kravet inte kan riktas direkt mot plattsättaren enl byggfusk paragrafern, utan måste gå igenom entrepenören (vet ej vad som gäller).
 
hempularen skrev:
Har iofs för mig att det ganska länge funnits lagar om byggfusk och 10 åre preskription. Dvs om jag har rätt och om du kan bevisa att felet breror på byggfusk så har du kanske ett case. Då återstår ju frågan om det finns någon att rikta anspråk mot.
Jodå, 10 års garanti mot byggfusk har byggföretagen tvingats gå med på sedan länge.
Men problemet här är att det inte finns någon att ställa tillsvars eftersom firman upphört.
Risken att en konkursförvaltare har några pengar över för sådana här garantiåtaganden
är minimal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.