Evi skrev:
Ni kan även kolla Västkuststugan/Borohus, beskriv vad ni vill ha och se vad de kan komma med. Västkuststugan har ju en mindre variant av den hustyp ni kanske gillar (Form 121p).
De har väl inte totalentreprenad? Offerterna jag tog in från Boro såg billiga ut till en början, men sorterades snabbt bort efter en nogrannare jämförelse och efter det att vi äntligen lyckats klämma ur att det faktiskt var en generalentreprenad.
 
Nej,
glömde det, de har inte totalentreprenad..
 
Verkar också vara viktigt:) Kikat på Götenehus Björkås, vilket ser helt klart intressant ut. Som vanligt är det omöjligt att få en prisindikation... Och som vanligt finns det inget visningshus i trakten av Uppsala:mad:. Ska i alla fall kolla upp med säljaren vad de kan erbjuda.

Ekefors är fortfarande med i matchen. Vi har fått en leveransbeskrivning som vi så småt har börjat kika på. Jag har kollat både Ekeforshus och underleverantören och de ser ut att ha ekonomin i ordning i alla fall. Säljaren är väldigt tillmötesgående och ringer upp oss på kvällen då vi sökt honom. Det är han själv som ska bygga huset! Han har hoppat in som säljare också på kort varsel för Ekeforshus. Intressant...Han har gett oss ett ungefärligt pris på (Modern 147):

Huset: 2 140 000
Puts: Cirka 110-140 000 (Och då drar de givetvis av för vad trä skulle kostat!)
Tillval för nya energikrav efter årsskiftet: 130 000 (Detta väljer vi själva om vi vill ha nu eller sen enligt säljaren)
Kalkel/klinker: 250 SEK kvm får vi "handla för i standardutförandet"

Sedan tillkommer enligt dig Kung Kokos 200 000 i byggherrekostnader och 150 000 för att fixa tomten. Med diverse tillval som vi garanterat vill ha (120 000 räknar vi med) så blir det cirka:

2 900 000 för huset, totalt och då ska vi ha ett drömhus med de tillval vi önskar. Låter detta rimligt? Värt att be Götenehus att offerera? Har också kikat på Fiskarheden som har ett riktigt fint hus, men de verkar inte köra på Totalentreprenad.

Läget är fortfarande att vi kan köpa ett hus för cirka 3 000 000, totalt. Men där går verkligen taket...

En undran till är om vi kan lägga in tomten som säkerhet, och på så sätt slippa kontantinsats vid lån? Vill förtydliga från tidigare inlägg att vi äger tomten, som är taxerad till nästan 600 000 SEK. Den kostnaden slipper vi med andra ord. Då kan vi "spara vår sparbuffert" (som var tänkt till kontantinsats) till framtida renoveringar och ränteändringar. Har ni åsikter om detta, eller vet om denna variant är möjlig? Det känns som att vår tomt måste vara värd något och kunna vara en bas i insatsen?

Vidare, när huset väl är på plats och man har piffat upp trädgård med mera, så vill vi ta ut en mäklare som får ge ett värde på "hela alltet". Ett hus i sig och en tomt i sig är värt ett fast pris. Men helheten måste göra att det är värt mer? Läget 1,3 mil utanför Uppsala är ju inte fy skam heller?:)

Tänker vi rätt och logiskt med ekonomin? Är Götenehus något ni vet mer om? Kom gärna med åsikter. Det uppskattas!
 
Jag tror det finns ett byggt Götenehus Björkås i Alsike. Hör med Götenehus Uppsala om det stämmer, och om ni får titta.

Det är alltid värt be få in offerter från andra.

Och tänkt på att jämföra samma saker, d.v.s kolla noggrant, vad ingår och vad ingår nej. Nöj er aldrig med ungefärliga siffror. Begär in offerter från samtliga och se till att samtligt är med!

Vi tyckte att när man jämförde alla kalkyler, där stora prisskillnader mellan husfirmor anades i början, så är INTE skillnaderna så stora i slutänden.

Tänk noga på enreprenadformen.
 
Min granne i Alsike har byggt ett hus som liknar Björkås invändigt. Det är superfint. Vi byggde också med Götenehus så vi har ju ett och annat att säga :)
Vi är väldigt nöjda med huset, men vägen hit var allt annat än enkel och okomplicerad. Det hela handlade nog om olyckliga sammanträffanden med dålig grundentreprenör och byggledare som slutade precis när vårt hus skulle börja byggas. Tror faktiskt att de fått ordning på det mesta nu, och säljarna (D & J) är bra så Göteehus kan vara ett bra alternativ, men dom är knappast billigast. Deras ytterväggar är dock väldigt bra och husen är mycket gedigna. Så visst, om ni får ett bra pris som ryms i er budget så varför inte? Att ta in en offert skadar inte!
 
Tack för info, Evi och Kung Kokos!

Då kan det vara värt att ta in en offert i alla fall. Oj vad jag frågar på, men är det möjligtvis någon av er som vet mer om banksituationen och om tomten kan fungera som insats?
 
Den kontakt jag haft med länsförsäkringar angående finansiering angav tomt som en möjlig väg att finansiera kontantinsats. Är tomten mycket lågt värderad och lånet stort så kan det la bli problem men annars torde det ej vara det.
 
Intressant info Kungkokos!

Vi ska till Alsike imorgon och kika på ett Björkås. Det ser kalasfint ut från utsidan i alla fall. :)Säljarna har gett oss bra med info, så vi får se vad vi tycker om huset. Vi kanske slår till! Jag inväntar en offert från J.

Vad är det för hus ni har?

Du skriver vidare att Götenehus "är knappast billigast". Vad grundar du det på? Kan vi, som du skriver, i sådant fall förvänta oss en bättre standard än i många andra hus? Utveckla gärna för det är av intresse!

Sist men inte minst undrar jag om du har en åsikt om deras grundstandard? Anser du att den är "bättre än genomsnittet", eller har du ngn annan inressant åsikt?

kungkokos skrev:
Min granne i Alsike har byggt ett hus som liknar Björkås invändigt. Det är superfint. Vi byggde också med Götenehus så vi har ju ett och annat att säga :)
Vi är väldigt nöjda med huset, men vägen hit var allt annat än enkel och okomplicerad. Det hela handlade nog om olyckliga sammanträffanden med dålig grundentreprenör och byggledare som slutade precis när vårt hus skulle börja byggas. Tror faktiskt att de fått ordning på det mesta nu, och säljarna (D & J) är bra så Göteehus kan vara ett bra alternativ, men dom är knappast billigast. Deras ytterväggar är dock väldigt bra och husen är mycket gedigna. Så visst, om ni får ett bra pris som ryms i er budget så varför inte? Att ta in en offert skadar inte!
 
Mitt påstående grundar jag på att jag själv har byggt med Götenehus och gjorde grundliga jämförelser med 4-5 nära konkurrerande bolag. Om man gick efter prislistan låg de högre än konkurrensen, men efter förhandlingar fick vi ett pris som jag anser var väldigt konkurrenskraftigt. Men detta var ett tag sedan och sedan dess tror jag att Götenehus justerat prisbilden samtidigt bättrat på grundstandarden. Den största förändringen är nog deras kraftigt isolerade yttervägg samt att de börjat med mer gedigna innerväggar vilket jag tycker är jättebra. Har inte superkoll på deras nya leveransdeklaration, men vi fick välja till ganska mycket för att bli nöjda: råspont, stegljudsisolering, bättre tilluftsventiler, alu-fönster, isolering och spån i innerväggar, massa tillval i kök, radonsäkringa av grunden, finare trapp än vanlig furu m.m. Jag vill dock inte påstå att de hade sämre standard än övriga bolag förutom möjligtvis Eksjöhus (har för mig att de hade bergvärme, gedigna innerväggar och ektrapp (dyrare än vad man tror) som standard.
 
Vi ska bygga mellan Uppsala och Stockholm och som det ser ut nu ligger det mellan Björklidenhus Uppsala-säljare och Ekeforshus säljare i Stockholm. Vi har sett hus från båda och tycker att Ekeforshus verkar ha bättre materialval och dessutom bergvärme, men så är prislappen lite högre där också...

Kul att ni är intresserade av Ekeforshus. För er trygghet bygger vi på totalentreprenad, ni har ett kontrakt med Ekeforshus." så skrev säljaren i första mailet, då måste det väl vara totalentreprenad på riktigt?


Fun Living, hur har det gått för er?
 
Redigerat:
Hej Camilla!

Låter spännande att ni kommit dit ni är idag. Kan vara bra att ha två aktörer att spela mot varandra.

Jo då, det går framåt för oss, men vi har långt ifrån bestämt oss. Götenehus är seriösa, men känns något dyra, så vi får se... LB-hus kan fortfarande vara av intresse för oss!

Lycka till med byggandet!
 
Tekopptekopp
Camilllla84 skrev:
Vi ska bygga mellan Uppsala och Stockholm och som det ser ut nu ligger det mellan Björklidenhus Uppsala-säljare och Ekeforshus säljare i Stockholm. Vi har sett hus från båda och tycker att Ekeforshus verkar ha bättre materialval och dessutom bergvärme, men så är prislappen lite högre där också...

Kul att ni är intresserade av Ekeforshus. För er trygghet bygger vi på totalentreprenad, ni har ett kontrakt med Ekeforshus." så skrev säljaren i första mailet, då måste det väl vara totalentreprenad på riktigt?


Fun Living, hur har det gått för er?
Pröva även Rejnäsvillan, det finns en kontaktperson även i Stockholm då det är en göteborgsfirma.
 
Nu byggs det en Björkås från Götenehus för fulla muggar en bit österut från Uppsala :). Huset restes för en vecka sedan och det känns lovande på förhand. Götenehus har hittills varit näst intill 100 % i allt från kontakter med säljare till att det gjort det de utlovat. Gänget som bygger på kåken känns också vassa.

Förväntad inflyttning i januari 2011.

Nu är vi rastlösa och undrar varför det tar sådan tiiiid :). Nej då, det är bättre att det blir välgjort än att de stressar.

Tack för alla era tips. Speciellt till dig Kung Kokos. Det har varit värdefullt!
 
Fun Living skrev:
Nu byggs det en Björkås från Götenehus för fulla muggar en bit österut från Uppsala :). Huset restes för en vecka sedan och det känns lovande på förhand. Götenehus har hittills varit näst intill 100 % i allt från kontakter med säljare till att det gjort det de utlovat. Gänget som bygger på kåken känns också vassa.

Förväntad inflyttning i januari 2011.

Nu är vi rastlösa och undrar varför det tar sådan tiiiid :). Nej då, det är bättre att det blir välgjort än att de stressar.

Tack för alla era tips. Speciellt till dig Kung Kokos. Det har varit värdefullt!
Grattis till ett mycket trevligt hus. /En som vet :D
 
T
Hejsan,

I våras kontaktade vi 10-talet estniska husleverantör angående vårt nybygge och bad om prisuppgifter enligt våra ritningar. Valet föll slutligen på ett företaget som dels hade ett väldigt attraktivt pris men också pga. deras trevliga bemötandet och professionella intryck. Nu är prefab-huset färdigställt utvändigt och det invändiga arbetet är i full gång och hittills har vi inga egentliga anmärkningar, vid ett tillfälle fanns inte ett visst material med i leveransen men de löste det väldigt smidigt och det leverades tre dagar senare.

Så vi är oerhört nöjda med husleverantören och skulle verkligen rekommendera de för er som vill ha ett hus med hög standard, som vi fått bekräftat av flertalet yrkesmän, men till ett mycket lägre pris.

Kontakta mig så skickar jag gladeligen deras kontaktuppgifter och bilder på vårt fina hus!
Vänliga hälsningar,
Johanna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.