Hej undrar om det blir jättevarmt på golvet med klinkergolv?
Och om det går att lägga klinker direkt på betonggolvet eller ska man ha
något tätskikt? (bastun ska vara i källaren)
 
Nere på golvet blir det inte varmt i en bastu, mer el mindre normal rumstemp. Du kan nog ha plåtgolv om du vill ;)
 
Fungerar helt perfekt men man måste städa ändå ;)

Golvvärme rekommenderas!
 
  • Gilla
Fuskbyggar'n
  • Laddar…
Ok tack för de snabba svaren. Synd det där att man måste städa hehe!
 
Hmm... bor ofta på hotell på veckorna och var på en bastu efter att ha tränat.
Där hade de klinker golv och det gick knappt att gå på! Brände ju fötterna.
Tror dock att bastun stått på hela dagen i 90 grader, men ändå?

Ventilation fanns under dörren och i ena hörnet av rummet
 
Jag har klinkergolv med vattenburen golvvärme i min bastu och jag gillar att basta rejält varmt. Golvet är dock alltid skönt att gå på. Inte ens en tendens till att vara varmt trots att lavarna är svinheta efter ett par timmar. Vet inte om det spelar roll, men jag har äkta sten på golvet och inget annat.

//Rob
 
Man kanske skulle höja ribban och köra stampat gjordgolv då i stället för trall. Kan ju vara lite coolt med tanke på att bastun ska ligga i jordkällaren!
 
Klinkergolv i hemmabastu blir inte varmt.
 
Ok då blir det klinker! Hur är det med tätskiktet då?
 
Har bastun i anslutning till badrummet och därför tätskiktat men annars tror jag du kan skippa det det blir ju normalt inte blötare än i tex en hall om man inte kastar vatten så att det dryper.

Dock tror jag inte direkt att det skadar heller.
 
Ok duschen är ju precis utanför i och för sig.Motsatt sida aggregatet.
Vad tror du om det?
 
Tätskikt så du kan spola rent när katten vart därinne och befläckat ;)

Så gjorde jag och jag är mycket nöjd i sanningens namn skall sägas att jag tippar att det inte blivit blötare än när man svabbar golvet därinne. Enda egentliga blötan är när man går direkt från duschen med blöt kropp och det är ju egentligen inte värre än blöta skor på golvet (golvvärmen avslutar den fukten relativt snabbt ;) )
 
lägg inte på tätskikt i bastun när du eldar drar du upp värme från grunden och då kommer inte den igenom utan du får en vattensamling under tätskicktet
eftersom din platta är inte isolerad!
mycket bättre utan då det andas från båda hållen
 
Han borde ju få fukt under badrumsgolvet också isf :confused:

Har man inte tätskikt där(badrummet) så är ju allt ok, dock tror jag man borde ha iaf där man duschar/vattenbegjuter.
 
på hotell o dyl står bastun på hela dygnen det ät därför det är så varmt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.