Måste inte grundfärgen övermålas, eller spelar det ingen roll där vädret inte "kommer åt"?

Det är fortfarande Alcros Bestå som det gäller.
 
Grundfärgen brukar vara den färgen som håller vattnet borta från virket medans täckfärgen ska primärt ge UV skydd. Den glattare ytan på täckfärgen ser även till att smuts inte fastnar så lätt.

Så teoretiskt sätt borde endast grundfärg vara OK bakom foder o dylikt problemet är att smuts lättare samlas vilket leder till att mera vatten och mera smuts binds upp och detta kan ge problem med mögel/fukt.

Vindskivor o dylikt är mer utsatta på hus eftersom de oftast sticker ut - då träffas de av mera regn/snö osv än panelen - såvida det inte regnar horisontellt. Hos oss tex blåser det oftast från väst - detta syndes tydligt på vindskivorna och panelen på den sidan då den sidan får mycket mer regn på sig.
 
fsn skrev:
Jag tycker att du skall måla med akrylat. Tror inte att det är nån som byter färgtyp på knutbrädor och vindskivor.

Åk eller ring till en riktig Alcro eller Beckersbutik och fråga


Så här gör jag: Jag har målat hela huset med Beckers Perfekt Akrylat. Skall precis ge mig på vindskivorna. Kommer att grundolja ändträt och grundmåla hela brädan och slutstryka en gång innan jag spikar upp dom men jag kommer inte att måla hela den hyvlade sidan med akrylat utan bara synliga ytor och sånt som riskerar att bli utsatt för regn. Sen slutstryker jag sista gången på plats.Målar vindskivorna med Beckers listakrylat.
Här är en anställd från En riktig Alcrobutik. :)

Sålänge det inte är några ytor som det blir långvarigt stående vatten på, tex överliggare på altan så funkar Bestå Täckfärg, vill man ha en tjockarefärgfilm på ex. vassa hörn och likn, som väsentligt ökar underhållsintervallet så väljer man Alcro Bestå Fönsterfärg till de ytorna.

Fönsterfärgen är en hybrid, dvs en kombination av Alkyd och Akrylat och ger som sagt en tjockare färgfilm på vassa hörn och stärker färgens förmåga att stå emot bestående fukt.

Solklart??

Fråga annars!! :)
 
F
robin_färghandlare skrev:
Här är en anställd från En riktig Alcrobutik. :)

Sålänge det inte är några ytor som det blir långvarigt stående vatten på, tex överliggare på altan så funkar Bestå Täckfärg, vill man ha en tjockarefärgfilm på ex. vassa hörn och likn, som väsentligt ökar underhållsintervallet så väljer man Alcro Bestå Fönsterfärg till de ytorna.

Fönsterfärgen är en hybrid, dvs en kombination av Alkyd och Akrylat och ger som sagt en tjockare färgfilm på vassa hörn och stärker färgens förmåga att stå emot bestående fukt.

Solklart??

Fråga annars!! :)
Så bra. Då håller du med om att det går utmärkt att måla knutbrädor och vindskivor med samma akrylat som resten av fasaden och inte klabba med andra färgtyper.

Men vad tycker du om "dumheterna" med att måla hela baksidan på vindskivorna?
 
fsn skrev:
Så bra. Då håller du med om att det går utmärkt att måla knutbrädor och vindskivor med samma akrylat som resten av fasaden och inte klabba med andra färgtyper.

Men vad tycker du om "dumheterna" med att måla hela baksidan på vindskivorna?
Ja, sålänge det inte finns risk att fukt samlas på ytorna du tänkt måla så håller jag med.

Måla ej baksidan utan endast 3 sidor av 4 på brädan.
 
Mina vindskivor är nu oljade (hela brädan), grundade och ett varv täckfärg runtom.

Både min lokale järnhandel och alcrobutiken sa att det gick bra med vanlig bestå då jag skulle köpa bestå fönsterfärg till vindskivorna.

Med ett varv på baksidan skiner det igenom en hel del vilket borde förenkla "andningen" och förhindra fukt och påväxt.

Vindskivorna målas i garaget.

Om det nu funkar med bestå till vindskivor , varför står det inte på färgburken.
 
F
ostling skrev:
Om det nu funkar med bestå till vindskivor , varför står det inte på färgburken.
Så du målade baksidan med?

Menar du att dom borde skriva ut att den fungerar till vindskivor?? Är det nåt som tyder på att den inte skulle göra det? Alla utefärger fungerar lika bra på vindskivor som på fasad men man skall inte måla baksidan där den är väderskyddad och dold.
 
fsn skrev:
Så du målade baksidan med?

Menar du att dom borde skriva ut att den fungerar till vindskivor?? Är det nåt som tyder på att den inte skulle göra det? Alla utefärger fungerar lika bra på vindskivor som på fasad men man skall inte måla baksidan där den är väderskyddad och dold.
Jag målade runtom.

Även baksidan blir väl exponerad för dagg frost mm, på gäststugan är baksidan av vindskivorna endast grundad och där finns spår av påväxt.

Alcro rekommenderar just bestå fönsterfärg för snickerier/fönster(även vindskivor) och bestå till fasad.

Ingenstans nämns heller att man inte ska måla vindskivor på baksidan
 
jag målade mina runt om jag med!!.. först alcro grund olja på hela, sedan ett lager alcro bestå på hela, även baksidan!! och sedan ett lager till på framsidan och kanterna. i affären sa dom att det inte behövden grund färg utan räckte med grundoljan. däremot till fasaden bör man ha grundfärg under..?? hur lägger jag in en bild?? bara massa konstiga,url eller http adresser!!! jag vill hämta i mina bilder..http://img638.imageshack.us/img638/7697/dsc01932.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.