Vill till porslinsdiskhon i köket ha en blandare till liknande denna:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90060546

Behöver nödvändigtvis inte vara Ikea men jag tänkte inte betala 8-10000 för någon från Hans Grohe.
Har läst lite om det som debatterats om Ikea och där kan av det som skrivs, säkert hälften sållas bort som något som skrivits av några tomtar som inte vet vad källkritik för internet innebär.
Andra hälften kanske det kan ligga endel sanning i men klart är att Ikeas prylar är billigare oavsett kvalité.

Frågan är nu om man skall köpa blandaren på Ikea eller hitta någon annan?
En tusenlapp till, d v s 3000 kr kan jag betala för en märkesblandare med duschfunktion men mer än så är nog inte motiverbart.

Någon som vet någon firma som säljer prisvärda blandare liknande Ikea Hjuvik?
Har kollat Rinkaby rör och Smarthem men fanns ganska magert utbud. Bauhaus hade väldigt basic prylar.
 
H
Har en rörmockare som vägrar sätta in Hafa och Ikeas blandare för att det är för dålig kvalitet.

HansGrohe är inte så dyra, åk till Hornbach de är billigaste vad jag sett, har i stort sett alla märken.
T.ex en handfats blandare Hansgrohe i en kakelbutik 998,00 hos Hornbach samma blandare 645,00.
Hittar du någon kampanj så får du ytterligare 10 % hos Hornbach om Hornbach skulle vara dyrare.

Det finns en liknade på Hornbach som din bild visar men jag kommer inte ihåg vilket märke.
 
Redigerat:
Har inte hunnit förbi Hornbach och titta på blandare ännu. Bauhaus har ju en del men inga roliga som passar stilen i ett lantkök.

Köpte Hafa till badrummet när jag byggde om där för något år sedan. Fick börja med att uppleva att deras blandare inte har någon dynamik mellan kallt och varmt, d v s det är inte lätt att få ljummet vatten. Ringde och klagade hos Hafa och fick en ny insats. Samma skit med den,

Moras blandare som är några år gamla är ännu värre. Har dem i lägenheten och de är fruktansvärda. Antingen kokhett eller iskallt, inget mellanläge. Ringde Moras support och fick en tekniker att erkänna att de under flertalet år har tillverkat och sålt blandade med insatser som inte klarar att blanda ljummet vatten. Stackars kunder.
Enligt honom har de nu fixat det men jag vet inte om jag vågar köpa Moras engreppsblandare för det.

Har aldrig provat Ikeas blandare men hört tusen åsikter. Svårt att avgöra om det är en internetskröna.

Suck, att det ska vara så svårt.

När jag vill ha en ny bil så köper jag en Toyota och så vet jag att det bara fungerar.
 
Jag ersatte min FMM blandare som höll i två år innan den började droppa (ja jag bytte slitdelar men det hjälpte av någon konstig anledning inte) mot en Ikea nu i somras. Det enda negativa är att det är anslutningsslangar i stället för rör, något som jag tycker känns lite rappligt. Självklart vägrar rörmokare skruva dit IKEA blandare, de går ju miste om en försäljning....
 
H
Det vanligt med slagar idag.
Det är ju bra om det finns reservdelar att få tag i :)
 
Hej,
skulle installera en IKEA blandare med anslutning för diskmaskin. Anslutningsslangarna för KV och VV är armerad slang som skruvas in i bottendelen på blandaren med o-ringspackningar. Anslutningsröret för diskmaskinen var mjukglödgat kopparrör med en fastlödd mässingsanslutning som skulle skruvas fast i blandaren. Till denna fanns inga packningar med och inget stod i instruktionen om att det skulle finnas.
Naturligtvis läckte anslutningen för diskmaskinen och efter kontakt med IKEA visade det sig att det skulle vara en packning också på anslutningen för diskmaskinen.
IKEA bekostade dock en ny blandare samt en installatör som kom och bytte den.
I övrigt funkar blandaren lika bra som en Mora eller FMM.
 
Tapwell har jag bara dåliga erfarenheter av. Men dom är ju billiga o hyfsat snygga.

Ska man snåla när man köper blandare så är det inte i köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.