Nån som kan tipsa om var jag kan hitta ritningar till nåt soffliknande som jag kan ha stående på altanen? Jag tänkte mig nåt i typ MDF som jag sen kan köpa färdiga dynor till. Google har inte varit till nån större hjälp hittills
 
Ska den tåla regn och rusk, eller stå under tak?
 
Den ska inte ha en massa fjädring, stoppning o.likn.

Den ska gärna tåla regn och rusk. Dynorna kommer jag plocka in när den inte används.
 
...då är inte MDF någon höjdare. Du får nog leta efter en soffa som snickras av riktigt virke, som de här.
 
  • Gilla
Qoffe
  • Laddar…
Intressant sida- ska kolla om det finns nån kul modell där.

Funkar inte MDF ens om man målar/lackar?
 
h-man skrev:
Intressant sida- ska kolla om det finns nån kul modell där.

Funkar inte MDF ens om man målar/lackar?
Nix...det kommer att tränga in vatten om den får direkt regn på sig, och det tåler MDF inte alls bra.
 
Ok, synd... Är det tryckat virke som gäller? Det känns som att det borde funka med nåt "vanligt" träslag som behandlas men det här är nya marker för mig så jag har ingen aning...

Det var inte så roliga soffor på länken ovan. Nån som har nåt annat tips om ritningar för soffa?
 
Det går bra med vanlig furu om du behandlar (Målar, betsar eller liknande...) det noga.
 
Hej,
byggde själv en lounge soffa på min altan i somras. Har dock ingen ritning. Ska försöka förklara hur jag byggt den.

Jag byggde den i tryckimpregnerat, mest för att jag ändå skulle beställa det till andra projekt. Furu som du betsar och oljar borde funka lika bra. Täck över soffan på vintern.

Sitsen är 80 cm djup och är ca 35 cm över altangolvet. Ryggstödet är 40 cm högt ovanför sitsen och lutar 10 grader.

Min soffa är fast monterad i ett hörn, så jag behövde aldrig tänka på baksidor mm, men här funkar ju plywood bra att täcka in stommen med.

Jag byggde stommen i 35x70 mm virke. Ryggstöden är gjorda i 45x120 där jag snedsågade den del som är mot sitsen och som lutar. Sits och ryggstöd är trallvirke 120x30 mm. Avstånden mellan reglarna är ca 50 cm. Armstöden är 150x35 mm fästa på 70x70 mm vertikala reglar som är skruvade i ändregeln på sitsen.

Om du kan klä in soffan med plywood baktill och på sidorna gör det ju inte så mycket hur stommen ser ut. Jag skruvade ihop min med vinkeljärn. Projektet tog 2 dagar.

Lycka till!
 
Låter intressant. Kan du lägga upp en bild?
 
Hej,
hittade inga bra som visar själva soffan, mest på de som sitter i den :D. Kan fixa det i helgen.
 
Bättre sent än aldrig. d^_^b
Har varit utan digitalkamera en tid. Här är ett par bilder på soffan.
Skulle jag göra en ny soffa skulle jag minska på sittdjupet och göra ryggstödet 15 cm högre. I mitt fall var det ett fönster som satte begränsningen på höjden.
 
  • DSC00044_small.JPG
  • DSC00045_small.JPG
Tackar! Jo, kan hålla med om att den ser lite låg och djup ut...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.