Hej,

Jag har en-fas i min 2:a. hur mycket belastning klarar en-fas?

Jag funderar på att fixa golvvärme i köket, blir ca 500-600watt när det drar som mest. Vet inte om det skall kopplas in på befintilg säkring som går till köket eller om det måste gå på en separat ny säkring(det får el-killen kolla sen)

Mina atomatsäkringar har aldrig slagit ifrån för överbelastning, även när ugn, spis o damsugare är på samtidigt.

Jag har idag säkringar i skåpet:
1st 20 amp.
5st 10 amp.

Jag kan inget om el egentligen men hur många watt klarar en 10-amps säkring? ..det kanske inte går att säga på rak arm? Watt & amp. är två olika saker, så frågan är kanske hur många amp varje elpryl drar(?)
 
Redigerat:
230v *10a= 2300w

p=u*i
 
  • Gilla
MiTi och 2 till
  • Laddar…
Säkringen på 20A är huvudsäkringen för fasen och kan alltså belastas med 4600W innan det börjar bli problem. Sätter du på elprylar som tillsammans drar mer än 4,6 kW kommer huvudsäkringen att gå, även om de enskilda grupperna inte belastas fullt ut.

Sedan är det bara att räkna som Tiger79 skriver: Effekten (P) = Spänningen (U) gånger Strömmen (I).
 
  • Gilla
Kalsod66
  • Laddar…
Jag tror att säkringen på 20A är för spisen. Huvudsäkringen sitter ju i mätartavlan. Brukar vara 25A i enfasabonnemang.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Mikael_L
nattugglan11 skrev:
Hej,

Jag har en-fas i min 2:a. hur mycket belastning klarar en-fas?

Jag funderar på att fixa golvvärme i köket, blir ca 500-600watt när det drar som mest. Vet inte om det skall kopplas in på befintilg säkring som går till köket eller om det måste gå på en separat ny säkring(det får el-killen kolla sen)
Det går säkert bra att fixa. Vilken säkring det sätts på eller om det blir en ny, samt ifall JFB måste installeras har elektrikern koll på.

500-600W extra belastning i lägenheten är inte så väldans mycket, som en värstingsdator nästan eller två vanliga.
En stor plasmaTV har också effekter uppåt 500W.

Enda gången du kommer riskera att skjuta huvudsäkringen är om du både bakar och lagar mat på flera plattor samtidigt, typ.


Men varför ska du kosta på din egen uppvärmning?
Ingår inte värmen i avgiften?
 
Aaah, så är det ju så klart. :)
 
Du har fått svar på frågan om hur mycket en säkring kan "leverera". Men för din bedömmning så måste du också ha en uppfattning om hur mycket överiga saker i lägenehetn drar.

Den abslut största förbrukningen är spisen, den drar troligen i närheten av 20A som den är säkrad för när du kör den för fullt (Om vi antar att spinout har rätt här ovan). I köket har man sedan ofta andra saker som kan dr mycket, ex. så drar en Kaffebryggare typiskt 1000- 2300W, en brödrost ligger i samma nivå. Osv. Dvs en säkring som driver uttag (10A) i köket bör man undvika att belasta med ytterligare 500W golvvärme.

Däremot så kan du räkna med att de grupper som försörjer vardagsrum sovrum etc, är lågt belastade. Kontinuerligt så drar man typiskt mindre än 2-3 A i sådana rum, några lampor, kanske en TV. Om du har extrema gaming datorer hemma så kan de dra häftigt mycket ström under korta ögonblick, men en mer normal PC drar typiskt inte mer än 1A, oftast mindre.

Uttag i kök är ofta överbelastade korta stunder, kör du både brödrost och kaffebryggare plus kanske några lampor i köket så drar säkerligen mer än 10A. men säkringen håller en stund för överbelastningen, sedan är ditt kaffe färdigt, och underhållsvärmen i bryggaren ligger oftast bara på 50W.
 
Mikael_L skrev:
Men varför ska du kosta på din egen uppvärmning?
Ingår inte värmen i avgiften?
Mjo uppvärmning ingår i "hyran"/avgiften till bostadsrättsföreningen, men jag skall lägga klinker i köket o det kan va mulligt att ha lite extra vamrt om fötterna lite då o då o köket :-D ..sen ser det bättre ut när det e dags att sälja lyan.
 
tack för svar alla! Tolkar det som att golvvärme kommer funka, om jag inte drar på allt samtidigt, sen är det frågan hur det skall kopplas till mitt elskåp, men som sagt det får elektrikern göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.