Finns det någon som har erfarenheter, bra kontakter eller bara vet något om dessa
produkter?

Hör gärna av er med det ni vet, litet som stort, bra eller dåligt!

tacksam för svar!

 
Har köpt några fönster i plast varav ett är monterat. Så långt verkar de sjysta, men det är ingen "träkänsla" tyvärr. Mina vita invändigt och svarta utvändigt.

Jag köpte tidigare Elits träfönster som jag är missnörd med och därav plastfönster nu. Det är dock för tidigt att säga något än. (Elits fönster kunde man dock säga något om direkt när de kom på plats: ej ytbehandlade överallt, sprickor, dålig målning, spanjolett felmonterad och efter något år började det rinna kåda och efter 3 år är det dags att måla om vissa delar...)

 
Hej entumfem

Jag bor i en villa och jag ville installera pvc fönster. Men frugan var emot det, hon tyckte inte att de skulle passa in... surt(om det hade blivit träfönster i slutändan hade  jag varit tvungen att ha hand om framtida renoveringar).
Jag fick ideen från min arbetskamrat, han hade precis installerat pvc fönster i sitt(i och försig nybyggda)hus. Han sa att han hade hittat ett företag som hade väldigt ordentliga pvc fönster(inget fusk eller billigt mög).
Det jag blev intresserad av var det med "underhållsfira fönster"! Jag kontaktade de och hörde efter hur det ser ut med pvc fönster.
Tyvärr blev det inte pvc fönster, men det blev iallafall aluminiumklädda träfönster (de kostade lite mer, men frugan gav sig inte för det skulle tvunget vara trä inifrån...).
Jag hade helst köpt pvc fönster men jag slipper iallafall att göra ngt med dessa fönstrena många år framöver.
Om du vill kan jag leta upp fakturan och ge dig deras nummer, de har både pvc fönster och aluminiumklädda träfönster.(De var duktiga och kunde väldigt mycket om fönster!)

MVH Anders
 
Tack för svaret Anders!

Jag tar tacksamt emot tips på bra leverantörer!!!

Det känns lite som en buffel och båg marknad så alla referenser är jag glad över!

Mitt offertunderlag är:
24 st  120x 150 hälften öppningsbara till övervåningen
1  glasad pardörr 180/210
2 sidoljus 90/210 fasta till altandörren
en parytterdörr 180/210
2 sidoljus 60x150 fasta
4 120x60 öppningsbara
samtliga har fast mittenpost med 4 spröjs =6 mindre rutor
Totalt ca 60kvm dörrar och fönster

Hittils lägsta offerten är på 100 000:-

Material – Konstruktion
Profiler. Bågar som karmar av väderresistent, strängsprutad PVC med 8 värmeisolerande luftkanaler i karm och 13 i båge.
Tätlister. Spårmonterade slanglister.
Glasning utförs på fabrik med 3-glas förseglad ruta (isolerglas).
Spröjsar. Fönstren kan levereras med utvändiga, löstagbara spröjsar. Glasdelande mittstycke kan erhållas.
Beslag. Tvåvägsbeslag (Dreh/Kipp) som innebär sidhängd funktion med möjlighet att öppna överkant för ventilation

Stänggjuten PVCär det bra?, är det det samma som komposit? och är komposit bra!?

Frågorna och tveksamheterna är många men objektiva svart är få!

Luleå +9 i skuggan!


 
du kan kolla på www.google.se efter PLASTFÖNSTER, där kommer du säkert att få fram ett antal tillverkare av pvc fönster. Lycka till.
 
Själv så tröttnade jag på att hålla på med traditionella träfönster då inga av dessa fönster motsvarade förväntningarna (samtidigt som kundservice på de företagen var under all kritik! [smiley=angry.gif] )

Bestämde mig att byta till PVC-fönster på en fastighet, detta var för ett par år sedan.
Hade samma problem som du verkar med att det är lite av en vildavästernmarknad, och jag hade diverse kontakter med halvseriösa firmor och någon firma som försökte pracka på mig sina fönster tom.

Hittade till slut en mindra firma i Göteborg som sysslar med PVC-fönster som verkade seriösa och var mycket engagerade, samtidigt som priset var i det lägre skiktet. Så det blev ett inköp där.

Säljarn sade själv att PVC-fönster ska hålla i minst 30 år utan något underhåll så nu kan man få tid till annat än att dona med fönstren [smiley=cool.gif]

Hittils har de hållit såpass bra som man önskar att de skall göra till skillnad mot träfönstren som påvisade brister ganska snart. De ser fortfarande splitternya ut och varken fönstren eller dörrarnas beslag har det varit några problem med. Hyresgästerna är nöjda och uppskattar dessutom vädringsfunktionen i drehkipp-beslaget så jag kan hittills säga att jag är mycket nöjd med inköpet.

firman jag köpte fönstren finns på www.tkgruppen.com

lycka till! :)
 
robert_54 skrev:
Själv så tröttnade jag på att hålla på med traditionella träfönster då inga av dessa fönster motsvarade förväntningarna (samtidigt som kundservice på de företagen var under all kritik! [smiley=angry.gif] )

Bestämde mig att byta till PVC-fönster på en fastighet, detta var för ett par år sedan.
Hade samma problem som du verkar med att det är lite av en vildavästernmarknad, och jag hade diverse kontakter med halvseriösa firmor och någon firma som försökte pracka på mig sina fönster tom.

Hittade till slut en mindra firma i Göteborg som sysslar med PVC-fönster som verkade seriösa och var mycket engagerade, samtidigt som priset var i det lägre skiktet. Så det blev ett inköp där.

Säljarn sade själv att PVC-fönster ska hålla i minst 30 år utan något underhåll så nu kan man få tid till annat än att dona med fönstren [smiley=cool.gif]

Hittils har de hållit såpass bra som man önskar att de skall göra till skillnad mot träfönstren som påvisade brister ganska snart. De ser fortfarande splitternya ut och varken fönstren eller dörrarnas beslag har det varit några problem med. Hyresgästerna är nöjda och uppskattar dessutom vädringsfunktionen i drehkipp-beslaget så jag kan hittills säga att jag är mycket nöjd med inköpet.

firman jag köpte fönstren finns på www.tkgruppen.com

lycka till! :)
Alla dina inlägg på forumet (3st) handlar om ett och samma företag har du provision eller är du själv den "seriösa och var mycket engagerade" säljaren som du skriver om???

/Patrik
 
Hej!
Vi installerade Kompositfönster (PVC+Stålstomme) förra året i vårat hus från -76.
Tidigare hade vi kopplade 2-glas fönster. De nya är oxå 2-glas, men med U=1.1. De öppnas inåt, tom altandörrarna (!), utom en som vi valde trad. utåtgående öppning på.

Ganska bra pris jfr Mockfjärd, men då fick vi färgade (laminerade) fönsterbågar och karmar, på utsidan. Mockfjärd ville ha nästan det dubbla för målade fönster!

Största fördelen är att vi har behagligare klimat med jämnare värme inne!
Det är tystare.
De är monterade i linje med innerväggen=inget invändigt burpråk (passar 70-tals interiören), plus att det kan minska kondens problem på utsidan av fönstren.

Fönstergruppen som levererade var riktigt struliga! Nu har den utåtgående altandörren gått i baklås, på något sätt, så vi kan inte öppna den. Imorgon kommer en kille från dem för att se vad som kan göras. Eftersom vi haft nog med strul från deras sida hoppas vi att detta löser sig snabbt!

Vill du har mer info går det bra att skicka PM.

/me
 
Misse_o_Mojje skrev:
Hej!
Vi installerade Kompositfönster (PVC+Stålstomme) förra året i vårat hus från -76.
Tidigare hade vi kopplade 2-glas fönster. De nya är oxå 2-glas, men med U=1.1
Har du möjligtvis jämfört hur mycket det hade skilt i pris mellan PVC-fönster och träfönster?
 
HIHIHI!

Kan någon förklara för mig hur man skall underhålla dessa "underhållsfria" PVC eller alufönstrena? Svaret är helt enkelt att det är helt omöjligt. tanken med färg på vanliga träbågar är att det är färgen som skall offras och inte träet. Om det nu är någon som tycker att 30år på ett hus är lång tid så förklara även vad man gör då när PVC:n är matt som en slutkörd vasaloppsåkare eller när aluminiumet i bågarna är som ett sandpapper på ytan. Om det nu skulle finnas något av skitvirket som brukar gömma sig bakom. Att man sedan fortfarande säljer fönster med en cool aluminiumlist där den undre kittfalsen normalt befinner sig är helt katastofalt. Det kommer med 100% sannolikhet tränga in vatten där efter några år och det börjar ruttna. Nej! Köp vanliga träfönster på ett litet snickeri där man väljer virket med omsorg och impregnera det på rätt sett med 3 lager linoljefärg. Där efter har man minimalt underhåll i ca 15års intervaller.

Fortfarande osäker? Slå en signal till närmaste fönsterhantverkare så kan de förklara närmare.

Några slumpvis valda länkar....

http://www.rakennusapteekki.fi/svenska/fonster/index.asp
http://www.svensfonsterhantverk.se/
http://www.windowcraft.se/

Mvh Lagavulin inte sur, bara riktigt rökig :)
 
Isolde:
Ja, vi jämförde priser från flera leverantörer, även träfönster. Komposit var billigare, särskilt som vi ville ha färgade fönster. Jag har för mej att Orama var billigast, och som jag ser det ganska bra fönster, men de har ingen återförsäljare där vi bor och vi ville ha paket-konceptet där montering ingår, vilket de inte kunde hjälpa oss med.

Lagavulin:
Du har troligen rätt i att man måste köpa trärena fönster och impregnera dem själv, för att få fönster av bästa träkvalitet.
Små repor i PVC putsas bort med lite lösningsmedel, jag tror det var aceton :-/

 
Lagavulin skrev:
HIHIHI!

Kan någon förklara för mig hur man skall underhålla dessa "underhållsfria" PVC eller alufönstrena? Svaret är helt enkelt att det är helt omöjligt.
Varför skulle det vara omöjligt att måla PVC?
En del PVC fönster levereras ju lackade från fabrik.

/Patrik
 
Pasta skrev:
[quote author=Lagavulin link=1141676140/0#9 date=1142899705]HIHIHI!

Kan någon förklara för mig hur man skall underhålla dessa "underhållsfria" PVC eller alufönstrena? Svaret är helt enkelt att det är helt omöjligt.
Varför skulle det vara omöjligt att måla PVC?
En del PVC fönster levereras ju lackade från fabrik.

/Patrik
[/quote]

Eller med ett genomfärgat lager som laminerats på.
/me
 
Offerterna trillar in sakta men säkert, oaktat pvc eller trä eller aluminum ca 170 000 +/- 5000
Utom en på ca 100 000:- PVC...man lockas av priset, men det krävs nog både referenser och försiktig med pengar här tror jag...

Det blir ett svårt val i slutändan är jag rädd för...

Hoppas inte snålheten bedrar visheten

PS prova räkna fönster när ni ska somna, det funkar! DS
 
Jag valde VEKA profiler. De säljs bla av Enomic föster. Tyska kvalitets profiler. Har haft dem ett år nu och är supernöjd.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.