Hej,
amatör som jag är - förlåt ev felaktiga uttryck :) Jag avser göra om ett eller flera rum i källaren på vårt souterränghus från -69. Jag har läst en hel del om golv och väggar och tror att jag kommer att avstå från väggbeklädnad. (Huset är omdränerat för några år sedan). Som golv tror jag att det blir ett ventilerat golv, t ex Nivell, med vattenburen värme i flytande golv ovanpå http://www.nivellsystem.se/sv/regelsystemet/golvtyper/golvvarme.html. Idag finns nämligen problem med förhöjd fukthalt under gammalt trägolv, och utöver det ska vi installera FTX-ventilation.

Frågan: jag behöver sätta upp en ny vägg. Hur ska man bygga den, dvs hur ställer man den på betongplattan? Om man ska vara så noga med att undvika riskkonstruktioner för golv, så känns det spontant som att man borde göra det även för väggar. En sådan träkonstruktion som man lägger på plattan kan väl också drabbas av fukt? Ska man använda metall?
 
Är de en vanlig innervägg du ska göra? Använd plåtreglar, lägger du en skena på golvet som du bara sätter reglarna i, och en i taket då.. inget organisk mot betongen.
 
Ett annat alternativ är att mura upp en vägg i lämpligt stenmaterial.
 
Tack! Ja, det är en innervägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.