Jag sitter och surfar på några amerikanska sidor om montering av olika typer av gångjärn och andra beslag och upptäcker att skribenten rekommenderar att man förborrar och förskruvar med stålskruv innan man drar i mässingsskruvar och därtill gnuggar dem i vax innan man drar i dem. Varför använda mässingsskruv över huvud taget om de nu är så mjuka och jobbiga att arbeta med?
Nån som vet?
 
Estetik, antar jag. Om man vill ha gångjärn eller andra beslag i mässing, så ser det snyggare ut med mässingsskruvar. Jag kan inte tänka mig att någon frivilligt använder mässingsskruvar till stålbeslag.
 
Det är stor skillnad på utseende mellan zink och mässing. Mässing gör sig bra inte minst mot ekträ. Där det inte syns kan man hålla sig till stål.
 
Hej,
mässingsskruven är sprödare än stålskruven. Att "förskruva" med en stålskruv gör att hålet i trät får rätt form. Vaxet gör att skruven går lättare att skruva i. Funkar superbra.
 
Mässingsskruv kör man med för utseendets skull, inte minst i möbelsnickerier. Personligen tycket jag de nya mässingsskruvarna med krysspår är skitfula, det skall vara rakt spår. Spåret skall även vara i linje med andra skruvar om det är en "riktig" snickare som varit framme....
 
Larsa skrev:
Mässingsskruv kör man med för utseendets skull, inte minst i möbelsnickerier. Personligen tycket jag de nya mässingsskruvarna med krysspår är skitfula, det skall vara rakt spår. Spåret skall även vara i linje med andra skruvar om det är en "riktig" snickare som varit framme....
Jag håller med dig. Behövde några mässingsskruvar häromdagen till ett litet datorbord jag bygger på. Hittade bara skruvar med PZ2-skalle vilket inte alls är speciellt snyggt. Tycker även de kullerförsänkta förnicklade skruvarna är fula. Skit är det ;)
 
Nu är jag så långt ifrån metallurg man kan komma men er det inte möjligt att färga stålskruvar så att de liknar mässingsskruvar men fortfarande har kvar sin hårdhet?
(Antar att svaret är nej eftersom ingen tydligen gör det, men det vore intressant att veta varför)
 
J
Använder alltid mässingsskruv när man vet att de kommer synas och de kommer få fuktig luft på sig ofta som t.ex. i båtar eller sjöbodar.
 
FemTummar skrev:
Nu är jag så långt ifrån metallurg man kan komma men er det inte möjligt att färga stålskruvar så att de liknar mässingsskruvar men fortfarande har kvar sin hårdhet?
(Antar att svaret är nej eftersom ingen tydligen gör det, men det vore intressant att veta varför)
Visst finns det gulkromaterade stålskruvar. Fortfarande billigare än mässing. Men de får inte mässingens patina och har oftast ett phillips krysspår (eller torx). Alltså inte samma sak utseendemässigt.
 
Dessutom håller guldkromatering inte för annat än torr inomhusmiljö.
 
Mörkt trä och mässing gör sig bra tillsammans. Tänk på olika marina beslag och snickerier t.ex. Och visst är det sprödare än stål, men när man väl har dem på plats räcker deras styrka och de håller även för den salta luften vid havet.

Jag håller med er om att det måste vara spårskruvar, de andra ser väldigt konstiga ut.
 
phl skrev:
Jag håller med dig. Behövde några mässingsskruvar häromdagen till ett litet datorbord jag bygger på. Hittade bara skruvar med PZ2-skalle vilket inte alls är speciellt snyggt. Tycker även de kullerförsänkta förnicklade skruvarna är fula. Skit är det ;)
Haft samma problem, också för rostfri skruv till existerande fönster. Lärt mig två nya webbsiter:

http://www.rostfriskruv.se
http://www.outdoorexperten.se

--- Mats ---
 
Jamen se där, Outdoorexperten hade ju snygga mässingsskruvar!
 
phl skrev:
Jamen se där, Outdoorexperten hade ju snygga mässingsskruvar!
Ja, det är postrorder som gäller för sådana och för bra rostfria utan kullerförsänkta huvuden (och Limhamns skeppehandel). Dock är postorder lätlare och mer heltäckande.

--- Mats ---
 
Hoppsan, det skall väl vara kullerförsänkta? Själv tycker jag det är klart snyggast då man håller på med snickerier som har synliga skruvar...
Synliga skruvar är snyggt om man gör det rätt. Samma med synlig spikning, men då skall det vara absolst "spikraka" spikrader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.