Hej.

Vi har funderingar på att bygga med A-Hus som entreprenör för ett nyckefärdigt hus (lyckan3). Vid ett sådant bygge, vem står som byggherre? Kan ju vara intressant att veta iom vad jag förstår så är väl byggherren ytterst ansv? Vi blir ju beställare men kommer vi också att rubriceras som byggherre då?
 
Byggherre är alltid du som beställare. Det kan man inte komma ifrån.

Jag antar att du har sökt lite här (framförallt på rubrik "hustillverkare"). Det verkar som det kan ta både 5 och 10 år innan A hus lyckas få ett hus beboeligt.

Oavsett vilken hustillverkare du nu till slut väljer så är det entrepenadsformen som är det viktiga. Allmänt anses totalentrepenad som säkrast (och dyrast). Även om man nu får totalentrepenad så kan man inte bara luta sig bakåt och räkkna med ett bekymmerslöst bygge.

Bästa sättet att slippa obehagliga överaskningar är att se till att vara påläst, ha bra kvalitetsansvarig och besiktningsman (som absolut inte ahr något med hustillverkaren att göra).
 
Ok, tackar för svaret :)

Men exakt vad menas med total entreprenad? Så som A-Hus vill ha det från början så står de för allt exl den geologiska mätningen. Tomten, grunden, stomresning mm mm. Allt är inskrivet i kontraktet. De vill tom stå för Ka. Men där skulle nog jag vilja komma in och välja en själv. Vilket det verkar som om de inte är imot heller. Den de själv vill utse är en som kommer från Byggutbildarna, kan ju också vara bra men jag har inte set några referenser mm på denna pers.

hempularen skrev:
Byggherre är alltid du som beställare. Det kan man inte komma ifrån.

Jag antar att du har sökt lite här (framförallt på rubrik "hustillverkare"). Det verkar som det kan ta både 5 och 10 år innan A hus lyckas få ett hus beboeligt.

Oavsett vilken hustillverkare du nu till slut väljer så är det entrepenadsformen som är det viktiga. Allmänt anses totalentrepenad som säkrast (och dyrast). Även om man nu får totalentrepenad så kan man inte bara luta sig bakåt och räkkna med ett bekymmerslöst bygge.

Bästa sättet att slippa obehagliga överaskningar är att se till att vara påläst, ha bra kvalitetsansvarig och besiktningsman (som absolut inte ahr något med hustillverkaren att göra).
 
hmm...

Av våra erfarenheter så är A-hus mycket oseriösa.

Vem som helst kan göra fel ....men det är när problem uppstår då de visar sin sanna sida.
A-hus förhalar och när det inte kan längre, vägrar de svara på frågor och sedan bara hävisa till sitt juridiska ombud.

Det enda rådet jag kan ge när det gäller A-hus är att ta kontakt med en jurist innan du skriver på.

Du kan läsa lite om våra erfarenheter A-hus och deras säljare/entreprenör på www.husforum.se
Där kan du även få lite fler tips att tänka på inför ett husbygge

/R
 
Totalentrepenad skall stå ordagrant som entrepenadsform i avtalet om det är en totalentrepenad.

Vanligt är att huslev. erbjuder en s.k delad entrepenad, dom föreslår ett antal olika företag, får det att låta som att dom står för allt. och sedan upptäcker man plötsligt att man har avtal med 3-5 olika företag. Och att du som byggherre plötsligt är ansvarig för att dessa företag kommer överens.

Oftast går det någorlunda bra, men när något går snett så skyller de på varandra, och du som bygherre fpr ta smällen. Detta gäller även om husföretaget påstår att de tar ett samordningsansvar, för om de inte sköter det (och det har det visat sig i de fall som figurerat här på forumet , med Eksjöhus, Lb hus osv att dom inte sköter det). Så har de inget ansvar.

Man skall dock komma ihåg att en totalentrepenad (där ett föreatag har totalt ansvar för att det blir ett hus enligt de ritningar som presentarerats) också har risker.

I en totalentrepenad så har man som beställare i princip inget inflytande över detaljutformning. Byggaren fäljer ritningar och formulerinagr i stil med att köksinredning skall vara Marbodal eller likvärdigt. En del kan då hitta nån okänd lev. i Polen som de hävdar är likvärdig (ett lite extremt exempel). Men ungefär den skrivningen brukar det stå på många detaljer. Hävdar man då att det skall vara ex. Ballingslöv så kostar det plötsligt massor extra.

En annan risk vid totalentrwepenad är att man som beställare plötsligt kan överta ansvar som man inte är medveten om. Om man ex. vill ha en viss utformning på köket, och det visar sig att det inte fungerar, ex. köksfläkten hamnar tokigt så att det inte går att få fram ventilationsröret, då kan byggaren hävda att genom att du föreskrev en viss lösning så var du ansvarig för att det fungerar konstruktionsmässigt. Här gäller det att man tydligt föreskriver vid alla ändringar att byggaren fortfarande har totalentrependsansvar även för ändringen.
 
hempularen skrev:
En annan risk vid totalentrwepenad är att man som beställare plötsligt kan överta ansvar som man inte är medveten om. Om man ex. vill ha en viss utformning på köket, och det visar sig att det inte fungerar, ex. köksfläkten hamnar tokigt så att det inte går att få fram ventilationsröret, då kan byggaren hävda att genom att du föreskrev en viss lösning så var du ansvarig för att det fungerar konstruktionsmässigt. Här gäller det att man tydligt föreskriver vid alla ändringar att byggaren fortfarande har totalentrependsansvar även för ändringen.
Nja, stämmer inte rikigt. Detta kan snarare uppstå när man arbetar med general entrepenad och har tagit fram egna konstruktionsritningar, då kan generalanterpenören skylla på dessa. I totalen är det just totalentrepenröen som ska se till att sådant inte hänsder.

/Suenmansg
 
jag känner till ett fall där entrepenören skyllde en byggmiss på att beställaren ändrade underlaget. Entrepenören byggde i enlighet med ändringen, det blev feltänkt, och entrepenören menade att efterssom felet gick att härleda till ändringsordern (som alltså borde varit mer omfattande), så var de inte ansvariga.

Huruvida argumentet höll juridiskt vet jag inte. Det blev någon sorts jämnkning.

Att det kan bli så vid en generalentrepenad är självklart, men om man har totalentrepenad så gäller det att man inte invaggas i en falsk säkerhet, utan aktar sig så att man inte ovetande tar på sig ansvar som man uppfattat man är fri från.
 
Jag vill rikta en stark varning till alla som funderar på att bygga med A-hus som entreprenör. Vi har haft en mängd fel på vårt hus och en massa anmärkningar som man inte åtgärdat ännu, snart 3 år efter inflyttning. Visst, man har bytt ut entreprenören osv men ansvaret för kvaliteten vilar ändå på A-hus. Man har försökt snåla in på allt där det gått, anlitat billigast möjliga polska arbetskraft, en målarfirma som inte kunde något om målning varken inomhus eller utomhus, haft noll kvalitetskontroll och ingen som helst ordning på leveranser eller materiel som legat oskyddat i regn o rusk. Vi fick inte möjlighet att hålla inne del av köpeskillingen för eventuella fel eftersom A-hus ville ha betalt 100% för att ge ut nycklarna vid tillträdet, så nu kämpar vi för att få färdigt det hus vi redan betalt för!

Summa sumarum, välj inte A-hus som entreprenör!
 
hempularen skrev:
Entrepenören byggde i enlighet med ändringen, det blev feltänkt, och entrepenören menade att efterssom felet gick att härleda till ändringsordern (som alltså borde varit mer omfattande), så var de inte ansvariga..
I sådana fall skall entreprenören ha gjort en avrådan, om de ansåg att ändringen var olämplig och skulle generera följdproblem.
Det innebär altså att de inte kan avsäga sig ansvaret för problemet.
 
bebbe skrev:
Hej.

Vi har funderingar på att bygga med A-Hus som entreprenör för ett nyckefärdigt hus (lyckan3). Vid ett sådant bygge, vem står som byggherre? Kan ju vara intressant att veta iom vad jag förstår så är väl byggherren ytterst ansv? Vi blir ju beställare men kommer vi också att rubriceras som byggherre då?
Mina erfarenhetar av A-hus är att de inte säljer på totalentreprenad.
Du köper antingen huset av A-hus som en leverans och arbetet av någon annan (ofta hussäljarens företag som INTE är detsamma som A-hus) eller så tar hussäljarens företag ansvaret för totalentreprenaden och tar in leveransen under sina vingar. Säljaren anlitar i sin tur ett externt byggföretag att utföra själva arbetet. Av denna anledning varierar kvalitén på A-husen ganska kraftigt.

Ville bara trycka på det faktum att man inte köper någon totalentreprenad från A-hus moderbolag, och har således inte heller den säkerheten bakom.
 
Snabel skrev:
Jag vill rikta en stark varning till alla som funderar på att bygga med A-hus som entreprenör. Vi har haft en mängd fel på vårt hus och en massa anmärkningar som man inte åtgärdat ännu, snart 3 år efter inflyttning. Visst, man har bytt ut entreprenören osv men ansvaret för kvaliteten vilar ändå på A-hus. Man har försökt snåla in på allt där det gått, anlitat billigast möjliga polska arbetskraft, en målarfirma som inte kunde något om målning varken inomhus eller utomhus, haft noll kvalitetskontroll och ingen som helst ordning på leveranser eller materiel som legat oskyddat i regn o rusk. Vi fick inte möjlighet att hålla inne del av köpeskillingen för eventuella fel eftersom A-hus ville ha betalt 100% för att ge ut nycklarna vid tillträdet, så nu kämpar vi för att få färdigt det hus vi redan betalt för!

Summa sumarum, välj inte A-hus som entreprenör!

Kan bara instämma, dom lovar och lovar att saker ska fixas, men det var vi som fick ringa och tjata hela tiden. Dom hörde aldrig av sig för att berätta vad som händer överhuvudtaget. Fram till slutbesiktningen så var allt jätte bra och alla var trevliga, men sen blev vi som luft för dom...plus att dom "mörkade" viktiga saker på besiktningen. Tråkigt att ngt som kändes så bra i början skulle sluta som en så tråkig upplevelse. Vi ville ju bara bygga vårt drömhus.

Så tyvärr blir min rekommendation densamma...välj inte A-hus!!!
 
Det beror säkert på var ni bygger ert A-hus. Vi bygger i Linköping och vi är helt nöjda än så länge! A-hus levererar huset (byggsats) och entreprenören gör resten, med hjälp från andra hantverkare. Vi hoppas det kommer vara bra hela vägen. Alla andra som byggt i området verkar nöjda.
 
hempularen skrev:
Byggherre är alltid du som beställare. Det kan man inte komma ifrån.
Detta stämmer inte riktigt, med den nya arbetsmiljölagen som trädde i kraft 1 jan 2009 så är det faktiskt så att stora delar utav byggherreansvaret flyttas över till entreprenören, när det gäller arbete åt privatpersoner.

För privatpersoner har vi enligt vårt företag tolkat den nya arbetsmiljölagen att om ett företag utför sk "byggarbeten" så innebär de att de tar över byggherrerollen den sk Bas-p samt Bas-u för privatpersonen. Det betyder att vid totalentreprenad är det solklart vem som har ansvaret och sen om man har en delad-entreprenad så blir det det företag som har den största entreprenaden som håller ihop både bas-p och bas-u samt har samordningsansvaret.

För företag som utför byggarbete åt andra företag så är det så att bas-p och bas-u ligger kvar hos beställaren om inte annat avtalas. Det har tagits fram en speciell blankett för detta från arbetsmiljöverket som man kan använda.

Gick utbildning förra veckan ang detta då våra jurister "tolkat" klart lagen och jag kan ha missuppfattat något, men detta är vad jag sammanfattningsvis minns. Kan kolla upp det ytterligare om någon är intresserad, jag har kvar papperna "ca 200 sidor" :)


//Anders
 
Bas p är den som preojekterar i en TE kan även beställaren för projektera en del delar. men överlåter i 99 fal avv 100 Bas P till TE.
I en DE eller GE är beställaren Bas P men kan överlåta detta till Bas U. Men som Bas u skulle jag aldrig skriva på detta iom att man inte har en aning om hur de kan ha projjat.

Men men...det är mest pappersformalia och ett sätt att slippa det tidigare härjandet med arbetsmiljöplanen som hamnade på privatpersoner vid småprojekt typ en villa...
 
zankan skrev:
Men men...det är mest pappersformalia och ett sätt att slippa det tidigare härjandet med arbetsmiljöplanen som hamnade på privatpersoner vid småprojekt typ en villa...
Tycker det är farligt att kalla detta papperformalia, då det i grund och botten handlar om vem som har ansvaret för arbetsmiljön. Både för personer som arbetar där, barn och vuxna som "besöker/leker" på byggarbetsplatsen osv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.