Att det är fuktigt mellan kakelplatta och fuktmembrann anses ju normalt.
Har du fått fuktskador i rummet bredvid eller i bjälklaget under badrumsgolvet , sprickor eller sviktar golvet ?

Köparen brukar anlita sin egen besiktningsman så du behöver inte göra mer än att bara informera att badrummet är ett hemmabygge och man ska undersöka extra noga för du är inte säker att allt stor rätt till. På det sätt skrämmer du inga köpare direkt vid dörren :).Så länge du inte känner omfattningen av skada och kostnaden för reparation så kan du inte sänka priset själv , eller?

Sen är det upp till köparen att göra en besiktning och sen diskutera priset. Du behöver inte göra något mer än att förberedda dej för lägre försäljningspris. Ett badrum utan "garantier" från en behörig firma är alltid en osäkerhet även om skador ej syns vid köpet. Det är dock lika bra att dom kommer upp i ljuset vid köparens besiktning så du kan sova lugnt i nästa 10 år :).
Alla köpare vill gärna få något prisavdrag och få en känsla att dom gjort ett bra köp :). Om någon förälskar sej i huset så kanske tar man inte en badrumsrenovering som en jättestor hinder? Bara som en möjlighet att byta kakel efter sin egen smak?
gaia
 
Tack gaia för det jag glömde! du har helt rätt i det du skriver.......
det kanske inte ens är någon skada!:confused:
"badrumsbyggare"
 
Thomas59
gaia skrev:
Att det är fuktigt mellan kakelplatta och fuktmembrann anses ju normalt.
Har du fått fuktskador i rummet bredvid eller i bjälklaget under badrumsgolvet , sprickor eller sviktar golvet ?

Köparen brukar anlita sin egen besiktningsman så du behöver inte göra mer än att bara informera att badrummet är ett hemmabygge och man ska undersöka extra noga för du är inte säker att allt stor rätt till. På det sätt skrämmer du inga köpare direkt vid dörren :).Så länge du inte känner omfattningen av skada och kostnaden för reparation så kan du inte sänka priset själv , eller?

Sen är det upp till köparen att göra en besiktning och sen diskutera priset. Du behöver inte göra något mer än att förberedda dej för lägre försäljningspris. Ett badrum utan "garantier" från en behörig firma är alltid en osäkerhet även om skador ej syns vid köpet. Det är dock lika bra att dom kommer upp i ljuset vid köparens besiktning så du kan sova lugnt i nästa 10 år :).
Alla köpare vill gärna få något prisavdrag och få en känsla att dom gjort ett bra köp :). Om någon förälskar sej i huset så kanske tar man inte en badrumsrenovering som en jättestor hinder? Bara som en möjlighet att byta kakel efter sin egen smak?
gaia
Instämmer med gaia, redogör för vad du vet till potentiella köpare. Berätta att badrummet är "hemgjort" och att du misstänker en fuktskada eller att allt inte står rätt till.

Sänk helst inte priset pga detta. Det blir en förhandlingsfråga mellan dig och en köpare. Du behöver inte förbesiktiga hela huset men ok, är det fler saker som kan komma fram kan det KANSKE vara en idé.

Hammnar du i en förhandlingssituation kan det ju vara en fördel att en besiktningsman har tittat på badrummet och gjort en kostnadsberäkning. Tiden kan ju bli knapp så ev får du göra detta i förväg.

Ur säljarens perspektiv är det ju normalt en fördel om alla budgivare besiktigat innan budgivning med det är inte alltid det funkar.
 
gaia skrev:
Att det är fuktigt mellan kakelplatta och fuktmembrann anses ju normalt.
Har du fått fuktskador i rummet bredvid eller i bjälklaget under badrumsgolvet , sprickor eller sviktar golvet ?

Köparen brukar anlita sin egen besiktningsman så du behöver inte göra mer än att bara informera att badrummet är ett hemmabygge och man ska undersöka extra noga för du är inte säker att allt stor rätt till. På det sätt skrämmer du inga köpare direkt vid dörren :).Så länge du inte känner omfattningen av skada och kostnaden för reparation så kan du inte sänka priset själv , eller?

Sen är det upp till köparen att göra en besiktning och sen diskutera priset. Du behöver inte göra något mer än att förberedda dej för lägre försäljningspris. Ett badrum utan "garantier" från en behörig firma är alltid en osäkerhet även om skador ej syns vid köpet. Det är dock lika bra att dom kommer upp i ljuset vid köparens besiktning så du kan sova lugnt i nästa 10 år :).
Alla köpare vill gärna få något prisavdrag och få en känsla att dom gjort ett bra köp :). Om någon förälskar sej i huset så kanske tar man inte en badrumsrenovering som en jättestor hinder? Bara som en möjlighet att byta kakel efter sin egen smak?
gaia
Nej, det är inte så omfattande (vad jag vet!). Jag fick problem med vatten som läckte där handfatets rör går ner i golvet och när jag ringde rörmokaren så mätte han med ngn typ av dosa på golvet och sa att det kunde vara så att jag hade fått en fuktskada p.g.a. avsaknad av manschett. Han sa dock att det rörde sig om ett mindre område, mindre än en kvadratmeter, så hela rummet var inte påverkat. Golvet sviktar inte och några synliga sprickor finns inte, inga fuktskador i intilliggande rum heller, bjälklaget inunder golv vet jag tyvärr inte hur det har påverkats, men det kan förhoppningsvis besiktningsmannen upplysa om. Tack för goda råd i alla fall! Just det här med fuktskador verkar ju vara ganska känsligt, och man vill ju som sagt kunna sova gott om natten tio år framöver:) What goes around comes around. Jag skulle inte vilja bli lurad av säljaren om jag köpte hus.
 
Det räcker nog med att påpeka att det saknas manschett för handfatet. Om det läckte in lite vatten en gång bör inte ha någon betydelse, det är när det är fuktigt under lång tid som det börjar hända saker.

Förresten, du har väl bad eller dusch i rummet?
 
Ja, det är ett badrum med dusch, så det är väl lite kinkigare med reglerna vad jag förstår. Försäkringsbolagets "gubbe" kommer hit idag för att ta en titt, så vi får se vad han säger. Han sa dock på telefon att fukt under klinker inte automatiskt betyder skada. Så nu håller jag tummarna!
 
Den där mätningen behöver inte alls vara korrekt. Det är helt normalt att det finns vatten mellan kakel/klinker och fuktspärren.

Fuktmätaren han anvönde kan inte se skillnad på om fukten finns där eller längre in i konstruktionen.

Ett billigare sätt att undersöka det här skulle kunna vara att ta hål underifrån och mäta direkt i spånskivan eller vad du bu har på golvet. Om det är ett rum under så kanske du då får laga taket, elelr skuva upp ett nytta lager gips över hela taket. Men det är betydligt billigare. Och visar sig badrummet vara OK så kan du troligen få ut 100 000 mer för huset än om det finns en skada.
 
Angående att köpa hus med defekt badrum - när vi köpte vårt hus fanns ett besiktningsprotokoll som talade om att det hemmabyggda badrummet var felaktigt byggt med fel fall, felaktiga rörgenomföringar, trasigt fuktmembran i golvbrunnen, klämring i golvbrunn saknades mm. Detta såg vi som en anledning till att göra ett nytt badrum så fort vi flyttade in och vårt bud var därefter. Så länge det inte kommer som en överraskning så tycker jag (som köpare) inte att det är jätteavskräckande. Dock kanske andra som vill flytta in i ett perfekt hus tycker det.
 
Tänkte bara berätta att försäkringsbolagets besiktningsman har varit här nu och att han inte anser att det är någon fuktskada, utan just fukt mellan klinker och tätskikt. Men, han reserverade sig för att han eventuellt kunde ha fel. Han sa dock att om lite vatten faktiskt hade runnit inunder tätskikt så var det p.g.a. att huset är byggt i betong ingen enorm skada. Så, so far so good. Vi ska dock meddela köpare att badrummet är hemmabygge, så att de undersöker extra noggrant innan köp. Tack för all hjälp!
 
Tycker du verkar vara en ärlig säljare ;) och berättar du redan från början att badrummet är ett hemmabygge med dess för/nackdelar så finns ingen anledning dumpa priset. Synd bara att badrummet är så nytt!

När jag för ett par år sedan sålde mitt gamla hus skrev jag ner en lista på husets svaga punkter där det 16 år gamla badrummets våtrumsväggar och golv egentligen borde vara utdömt men att jag själv, med försiktig användning, ännu inte sett några negativa effekter. Besiktningsmannen godkände badrummet i dåvarande skick men utan garantier. Köparna har alltså chans att använda våtutrymmet en tid om de inte slabbar för mycket och det tog väl något år innan badrummet gjordes om. Överhuvud taget ingen kommentar om prisdumpning pga detta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.