Var det inte en historia i tidningarna för ett tag sen om ett dörrhandtag som blivit strömförande pga att vaktmästaren dragit i en för lång skruv :cool:
Det ser ut att vara en liten böj på kabeln ovan mark, men har du en böj i marken också som kan ta upp rörelser från tjälen?
 
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Var det inte en historia i tidningarna för ett tag sen om ett dörrhandtag som blivit strömförande pga att vaktmästaren dragit i en för lång skruv :cool:
Jag kommer trevligt nog ha JFB innan, så förhoppningsvis ska den lösa ifall man råkar ut för ett sådant missöde. Men visst, inget att helt luta sig mot.

Det ser ut att vara en liten böj på kabeln ovan mark, men har du en böj i marken också som kan ta upp rörelser från tjälen?
Bra tanke, som jag inte alls tänkt på. Jag ska se till att det finns en liten rörelsemån någonstans. Den synliga böjen ovan mark ska bort, kabeln har jag tänkt låta gå i rör eller under u-järn som gnagarskydd.

Men antingen att det kan röra sig uppe i väggen på nåt vis eller en liten böj just under markytan.
 
Jag brukar sätta kabelskor om det blir flera ledare på samma plint eller när man grenar vidare från en central och det bara finns ett överfall/skruv på fasskenan. det finns smala elförzinkade trådstegar, jag tycker dom är snygga och så är det lätt att komplettera med fler kablar, eftersom tvärpinnarna sitter tätt behöver man inte naja/strippa kablarna förutom vid lodrät stege. Innanför ytterdörren till vänster, eventuellt en infälld central i den lilla väggen på sidan mot köket.
 
Mikael_L
Tack för alla svaren pellefant.
Allt det där svävar fortfarande beslutssfären ... ;)

Men kabelstege av något som helst slag blir det dock inte i garaget. Huvudspåret är fortfarande min första tanke, ett stråk med klamrad kabel högst upp, sen dosor ca 1dm under tak.
Kabelkanaler är inte uteslutet än.

Vad det gäller dina övriga svar så är just kabelskor en trevlig lösning ur ekonomiskt perspektiv. Dessutom skulle iaf jag tycka det verkar mer rejält än en massa trådar i olika dim och enkel- och fåkardelig typ plus flera brickor under ett överfall.
En liten tanke, kabelskor i sådana här sammanhang, ska dom vara S-märkta eller CE-märkta?

Plinten jag hittade var fin, men den tar plats och kostar några kronor.
Men jämfört med vad allt kostar totalt så är det ju en fis i rymden förståss.


Elcentralens placering får vila i tanken ett litet tag nu, eventuellt blir det en liten smärre ändring av planlösning i och omkring hallen.
 
Mikael_L skrev:
Men kabelstege av något som helst slag blir det dock inte i garaget. Huvudspåret är fortfarande min första tanke, ett stråk med klamrad kabel högst upp, sen dosor ca 1dm under tak.
Kabelkanaler är inte uteslutet än.
Då får du planera kabeldragningen väl, och svära den dag du ska utöka installationen :) Vid ev. utökning kan det ju i och för sig gå att lägga allt i kanal istället.
 
Kabelskor är oftast bara ännu en felkälla, dom ska bara användas om man "måste".
 
Lägg EXQ i kabelkanalen, så får du plats med två kablar mer än om du hade kört med EKK :cool:
 
elmont skrev:
Kabelskor är oftast bara ännu en felkälla, dom ska bara användas om man "måste".
Fast i tex ett mätarskåp där det är fullt under en klämma, så är de bättre att använda kabelskor än att tex blanda en RK ledare och en EK ledare under samma bricka..
 
Eller så byter man plint/klämma så att allt får plats
 
Mikael_L
Ja skruvarna till klämmorna/brickorna är ju långa.
Inga problem att sätta alla kablar under varsin bricka rent utrymmenmässigt (Huset, garaget och friggeboden, 6mm2, 6 mm2 och 2,5 mm2).

Men en lång rad med brickor och kablar tycker jag faktiskt känns lite halvtaffligt...

Men en plint enligt inlägg #27 känns ju verkligen seriöst, men skjuter jag över målet totalt då?

Den plinten klarar 4 x 25 mm2 på varje pol (1,5 mm2 till 25 mm2), men det hade ju varit bättre ifall den varit för 4 x 6 mm2 och därmed lite smalare.
Då det blir 4pol JFB + 3 säkringar på DIN-skenan för friggebodsmatningen börjar det snart bli platsbrist.
 
Redigerat:
Mikael_L
pellefant skrev:
det finns smala elförzinkade trådstegar, jag tycker dom är snygga och så är det lätt att komplettera med fler kablar, eftersom tvärpinnarna sitter tätt behöver man inte naja/strippa kablarna förutom vid lodrät stege.
Det är dom här du menar, eller hur?
53366-3.jpg

Men jag tror dock fortfarande inte på kabelstegar.
Ser ut som en industri och dammsamlare ...
 
elmont skrev:
Kabelskor är oftast bara ännu en felkälla, dom ska bara användas om man "måste".
Jag kan inte se någon större risk till felkälla om man använder rätt kabelsko till rätt area och pressar med rätt presstång (inte en från ok för 19.90:). Inom industrin används det ju oftast kabelskor och det på betydligt grövre areor än i ett vanligt hus.
 
Det är väl just det som är problemet, "vanligt" folk har inte tillgång till "rätt" saker och då blir det inte bra.
 
Nä men "vanligt folk" ska ju inte /får inte hålla på med allt inom el. Men det får man ju inte skriva här på byggahus;)
 
Mikael_L
Jag hittade ett 1-vägs utanpåliggande IP44-uttag i gömmorna, nytt, oanvänt i sin förpackning. Har nog varit i min ägo rätt länge då jag inte ens minns vad jag tänkt använda det till.
MEN, det är inte petskyddat.

Tycker expertisen att det bästa vore att hiva det i containern direkt?

Just nu sitter det uppe som en tillfällig elförsörjning inne i friggeboden, på 2 meters höjd för säkerhets skull ;), men ska försvinna den dag elen blir permanent installerad där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.