Vi har lite för långt till närmaste IKEA-varuhus och undrar därför om någon har deras nya vitvaror enligt rubriken och kan berätta lite om dem.
Främst undrar jag vilken typ av reglage det är - mekaniska eller "elektroniska"/jog-rattar (som man kan vrida runt, runt varv efter varv och som undertecknad råkar ha en förkärlek till)...?
 
KristinaRT
Kan du inte skicka en länk, deras produktbeteckningar är så röriga att jag aldrig hittar rätt :)
 
KristinaRT
Tack för länkarna, vi hade maskiner från IKEA i köket i vår lägenhet, men det var inte NUTID, så tyvärr vet jag inte.

Ugnen och micron vi hade hade rattar, men inte den typen du efterfrågade, men det var som sagt inte NUTID (kan det ha varit något som hette framtid, finns det???)
 
Var förbi IKEA idag och om någon annan undrar så var tidsreglaget på mikron elektroniskt, i övrigt mekaniskt.
 
Tänkte väcka tråden igen och varna för IKEAS vitvaror, inte bara ugn och mikro. Vi byggde nytt kök 2010 och tyckte då att det var smidigt att även beställa vitvarorna från IKEA.

Det visade sig vara ett STORT misstag, samtliga vitvaror har gått sönder eller behövt service i princip från dag1, även om reparationerna går på garantin, så är det mycket jobb med felanmälningar, stanna hemma från jobbet för att vänta på service tekniker.

Kylskåpet (Nutid FC367) har vi t.ex. bytt ut två gånger samt haft tre service ärenden där tekniker reparerat kylskåpet på plats. Det går fortfarande inte att få det kallare än 12 grader, men det är helt normalt enligt IKEA.

Vi har reparerat mikron (Nutid MWC6) två gånger, nu är den trasig igen.

Diskmaskinen (Renlig DWTI60) har gått sönder tre gånger under garanti perioden, den gick nyligen sönder igen, så vi bytte ut den.

Induktionshällen (Framtid HINF4T) har vi bytt kretskorten med display två gånger, även den har samma fel igen.

Totalt har vi 22 stycken garantiärenden under en fem års period, och IKEA supporten är inte speciellt lätta att ha med att göra, de vill helst inte kännas vid något ansvar. Vi har spenderat allt för många timmar i telefonkö och dagar i väntan på en service tekniker.

Samma gäller för problemet med ugnen och mikron, bilderna på deras hemsida visar tydliga siffror och ikoner på displayen, vi blev grymt förvånade när vi kopplade in strömmen och ingen lampa lyste upp panelen. Vi har installerat spotlights som lyser rakt in på ugn och mikro för att överhuvudtaget se något i displayen.

Vi har haft ärenden även för detta, men IKEA hade ingen avsikt att rätta till problemen, första beskedet vi fick, var att det skulle komma uppdaterade modeller. Efter det blev det tyst från dem, de har bara försökt att förhala ärendet. Så här i efterhand inser man ju att anmäla dem till ARN är troligtvis enda sättet att få dem att ta sitt ansvar. För oss är det försent

Som sagt vi har nu haft IKEA köket i 6 år, och vi kan bara utfärda en stor varning för deras produkter. Köp inte vitvaror från IKEA, de saknar all känsla för kundvård och säljer skräp, sponsra hellre en lokal vitvaruhandlare som bryr sig om sina kunder.
 
Fantastisk historia!

Jag har också haft IKEAs induktionshäll och ugn i drygt sex år, och de har fungerat mycket bra hela tiden.

Ugnen heter Framtid och hällen Nutid, IKEAs billigaste då år 2010.

Ja, jag vet, jag är en turgubbe :D
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.