Vi flyttade in vårt nya hus från 40 talet 1 Juil i år och har sedan några veckor tillbaka märkt en jordkällarlukt i trappan ner till källaren.

Den förre ägaren hade nyligen dränerat om huset och renoverat källaren med ny puts mm. (Troligtvis med svart arbetskraft)

Innan köpet så gjordes en besiktning.

Hur ska vi driva det här framåt? Ska vi ta kontakt med säljaren direkt eller vi vårat försäkringsbolag.

Behöver vi göra en ny besiktning först?
 
Det är höst och luftfuktigheten är hög detta kan framkalla källarlukt kolla denna först innan ni kostar på.

Dräneringen får man ju förutsätta är ok och är det fritt fårn fuktinslag tror jag inte det är den heller, en dränering hur bra den än är råder ju inte bot på hög RF.

Är källaren idag uppvärmd eller hur har ni det?

En luftavfuktare skulle troligen kunna lösa ert källarproblem.
 
Det finns en luftvärmepump vid trappen som vi har använt vid några få tillfällen. Temperaturen ligger ganska konstant på ca 17-18 grader och just nu med RF 65%. Tidigare i somras var det upp mot 80% vissa dagar.

Källaren är bygg med stödmur direkt på sluttande berg och det är ena långsidan som vetter "uppåt" och som är omdränerad.

Det kanske behövs en luftavfuktare hursomhelst för att kunna torka kläder mm men det vore skönt att gå till botten med lukten ifall det är något.

Lukten sipprar ur vid två ställen där div el kablar sticker ur men det är inte på golvet utan i taket och som ligger i markhöjd.
 
Redigerat:
kallare ute, alla fönster stängda och ventilationsfläkt som skapar undertryck i huset?
Hur har ni det med tilluftsventiler? Om huset är tätt och det finns undertryck och ingen tilluftventil som är öppen så sugs luften in i huset genom alla möjliga håll. Tätta håll runt kablarna och få in tilluften på mer kontrollerbar sätt så kanske slutar det lukta jord i källaren.
gaia
 
  • Gilla
DataJonny
  • Laddar…
Det kan vara svårt att helt eliminera källardoft vissa tider av året i en källare som är så gammal. Jag dränerade inte ens om mitt förra hus´ källare då de olika experterna jag talade med inte trodde att all källarlukt skulle försvinna. Innerväggarna fixades och så las klinker i hela källaren. Rejäl ventilation. Det är riktigt att det lätt blir fuktluft vid årstidsskiftena. Men det viktigaste av allt är att ha så få lösa pryttlar som möjligt i källaren utan se till att den är luftig och att det är lätt att tex tvätta golven med klorin ett par ggr/året.

Vänta lite till med att driva frågan mot säljaren och checka först om de övriga råden du fått funkar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.