Letar hus i en mindre tätort. Många hus har oljepannan kvar, och med sådana priser på värmepumpar verkar det nästan lönsamt att fortsätta bränna olja!?

Har sökt lite på forumet och det verkar inte ovanligt med offerter på +100k för en luft/vatten värmepump. Kompressorbyte efter ca 10 år!? Och eventuellt extra reparationer innan dess? Om det stämmer, så verkar det omöjligt att räkna hem investeringen inom rimlig tid, dvs 5-10 år. Jag menar precis efter att man nått "break even" så är det dags att byta kompressor...

Alternativet är pellets, då kan jag göra mycket själv, anläggningen har betalat sig själv på 5-6år. I värsta fall kostar ett nytt tändelement ca 1500kr, och det kan jag byta själv. Är det mycket luft i värmepumpsofferterna? Kasta ut panna och oljetank kan jag göra själv, men finns det mer att göra för att pressa priset? Borde ned till 50-60k kr i totalkostnad för att det skall vara intressant..

/
 
H
Har bekanta som tittade på detta och de fick samma prisuppgift. Pumpen kostar väl en c:a 45000:- men sedan tillkommer det en massa saker. Den ska dóckas till din egen anläggning, ackumulatortank mm. mm. Sedan kommer arbetskostnad. Är själv intresserad av en sådan men säger detsamma, svårt att räkna hem. Men använder du olja så går det även om du får byta kompressor efter 10 år, övriga saker kan man använda lite till. Oljan kostar väl 12000/m3 idag och 3 m3/år. Jämfört med 6-7000 för LV pump. Slog lite snabbt, runt 8 år tar det för att räkna hem det med mina siffror. Jag använder gas och det kostar c:a 18000/år och är omöjligt att räkna hem.
 
Det är ofta lätt att räkna hem.
Ett exempel på 10 år
Olja 2,5m3*12000kr*10år=300000
VP 10000kWh*1kr*10år+110000 installation=210000

Summa 90000 över till annat i VP-fallet.
Håller den nu ytterligare några år, eller i alla fall inte behöver allt för dyra reparationer så blir kalkylen ännu bättre.
 
H
Nu kostar ju inte elen 1 kr/kWh utan snarare 1,40. tar c:a 8 år att räkna hem för en normalinstallation. Jag betalar c:a 18000:-/år i gas och skulle räkna hem pumpen på c:a 12 år. Pumpen har garanti på 10. Kommer man i det läge att pannan läggaer av så blir det annorlunda.
 
H
Det finns billigare pumpar men jag vet inte hur de är. Jula säljer en för 25000:-
 
Kan väl inte vara en luft/vatten...måste vara en ll vp ingen vv därinte;)
Endast oväsen ingår :eek:

Mvh
 
H
Nä, det är en luft/vatten från FOMA på 6200W, COP på 4,65. Priset är just nu på 25995:- Någon som vet mer om denna maskin. Akumulatortank 300 L flr 16000:- samt en monteringssats på 2000:- vad tror övriga??? De har en anslut(eget märke) för 21995:-
 
Redigerat av moderator:
hokanp skrev:
Nu kostar ju inte elen 1 kr/kWh utan snarare 1,40. tar c:a 8 år att räkna hem för en normalinstallation. Jag betalar c:a 18000:-/år i gas och skulle räkna hem pumpen på c:a 12 år. Pumpen har garanti på 10. Kommer man i det läge att pannan läggaer av så blir det annorlunda.
Betalar du 18000 idag och har en rörlig elkostnad på 1,40 går det ju såklart inte.
0,85 betalar jag men då är det lite lägre skatt här, därmed min uppkattning på 1 kr
Du räknar väl inte in den fasta avgiften , förutom då den högre säkringen som en VP möjligen behöver?
 
H
Jag räknar vad elen kostar med alla kostnader och jag ligger på 1,20 idag men kommer upp tiil 1,40 i feb då vi får nytt avtal.
 
Det är fel att belasta just VP:n med den fasta kostnaden, elabbonemang lär man ju vilja ha oavsett uppvärmningssystem.
Om inte annat lurar man ju sig själv att göra felaktiga kalkyler.
Däremot ,om man måste höja säkringen, är det rätt att med mellanskillanaden.

I mitt fall med en total elförbrukning på ca 12000kWh kostar allt ca 14000, alltså ca 1,17 utslaget per kWh men eftersom 3200 av detta är en fast avgift bara för att ha el så räknar jag givetvis bort detta så mitt elpris är 0,85.
 
H
Håller med Cujo. Låna pengar för värmepump till 4% årsränta för att gå plus om 12-20 år verkar inte vara någon genomtänkt kalkyl.
Kanske går det att pressa priset bra på husen med oljepanna nu när folk är så fixerade vid värmepumpar?
Med oljepanna har man valfriheten kvar men med värmepump sitter man där man blir satt av elbolagen.
 
Ville_Vessla skrev:
Det är ofta lätt att räkna hem.
Ett exempel på 10 år
Olja 2,5m3*12000kr*10år=300000
VP 10000kWh*1kr*10år+110000 installation=210000

Summa 90000 över till annat i VP-fallet.
Håller den nu ytterligare några år, eller i alla fall inte behöver allt för dyra reparationer så blir kalkylen ännu bättre.
Alltid lika kul att se kalkyler som inte bygger på äkta prisuppgifter för att gynna något alternativ.
Oljan kostar idag inga 12000 kr kubikmetern utan enligt OKQ8.se så kostar den 10500 (21/9-09). Men nu gör du kalkylen över 10 år och måste därför använda någon form av medelpris för dessa 10 år och får då titta tex historiskt på prisutvecklingen för oljan respektive elströmmen och då behövs det ett betydligt högre pris än 12000 resp 1 kr (elpriset idag är betydligt högre redan)
Till detta tillkommer service av oljebrännare, besiktning av oljetank om man inte har en underhållsfri sådan i plast men den måste man i gengäld byta med jämna mellanrum. Sotning tillkommer varannat år på oljepannan till en inte allt för billig avgift numera. Även brandinspektion med kamera som är skillt från sotningen sker numera.

Det som ändå kan bättra på kalkylen något är faktiskt en ny modern oljepanna som för en betydligt mindre investering än värmepumpen kommer ner i en oljeförbrukning på under 1.5 kubikmeter året i ett normalhus.
 
Det är helt meningslöst att kalkylera på en investering utan att räkna med någon form av internränta (för de flesta fungerar det att använda räntan på bolånet). Det är just detta som gör att de flesta kalkyler inte går ihop, även glädjekalkyler som Ville_Vesslas brakar ihop fullständigt.
 
H
injonil skrev:
Det är helt meningslöst att kalkylera på en investering utan att räkna med någon form av internränta (för de flesta fungerar det att använda räntan på bolånet). Det är just detta som gör att de flesta kalkyler inte går ihop, även glädjekalkyler som Ville_Vesslas brakar ihop fullständigt.
Jo jag håller med. Räntan är ju låg just nu men någon form av ränta måste man ta med. vad det gäller el och fasta kostnader så skiljer den mycker beroende på var man bor och vilket bolag som ansvarar för ledningsnätet. Jag ser som så att all förbrukad el måste bära sin kostnad vilket inkluderar även fasta kostnader. Annars för ju övriga förbrukare "suventionera" värmepumpen och detta är ju fel sätt att räkna på.
 
H
Ingen som vet något om FOMA luft/vatten värmepump???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.