Hej!

Jag och min sambo funderar på nybyggnation enligt rubriken. Har pratat med några tillverkare men inget bestämt ännu. Vilken tillverkare skulle ni välja om priset inte får överstiga 2.5 Mkr nyckelfärdigt inklusive inredd övervåning och grund/markarbetet?

Med vänliga hälsningar/ems
 
Gris skrev:
LB-hus Classic 159 kanske?
[länk]&

Eller smålandsvillan Kalmar? De tar rätt mycket för inredd övervåning men du kommer ändå inte upp i 2,5 miljoner.
[länk]

Vi var också inne på 1,5-plan förut men flera säljare har sagt att det är dyrare än 2-plan så vi har ändrat oss lite. Trodde först att 1,5-plan var billigare.

Hej!

Tack för förslagen, hur menar du att 2-plans är billigare? Är det per m2 boyta eller? Gäller det specifika tillverkare eller över hela linjen?

Har läst att en del är missnöjda med SMV, stämmer det? I så fall, vilka är de vanligaste felen hos dem?

Mvh ems
 
1,5 plans är alltid billigast per kvm eftersom grunden är rätt dyr och med ovanvåningen behövs ju ingen extra grund.

Älsvbyhus och Smv bygger på krypgrunder, byggsättet är modulhus.

Lb-hus, första-villan, Björklidenhus har bra priser på platta på mark, byggsätt storblock.

Skillnaden är att de förstnämnda har billigare byggsätt men den dagen huset blir besiktigat inför en försäljning blir grunden klassad som en riskkonstruktion.

De sistnämnda bygger med platta på mark och reser sen huset i sektioner. Dyrare konstruktion, men ingen riskkonstruktion. Golvvärme brukar också vara standard.

Bestäm för vilken konstruktion du vill ha innan du jämför.... Så du inte jämför äpplen med päron.
 
Malmöbyggaren skrev:
1,5 plans är alltid billigast per kvm eftersom grunden är rätt dyr och med ovanvåningen behövs ju ingen extra grund.

Älsvbyhus och Smv bygger på krypgrunder, byggsättet är modulhus.

Lb-hus, första-villan, Björklidenhus har bra priser på platta på mark, byggsätt storblock.

Skillnaden är att de förstnämnda har billigare byggsätt men den dagen huset blir besiktigat inför en försäljning blir grunden klassad som en riskkonstruktion.

De sistnämnda bygger med platta på mark och reser sen huset i sektioner. Dyrare konstruktion, men ingen riskkonstruktion. Golvvärme brukar också vara standard.

Bestäm för vilken konstruktion du vill ha innan du jämför.... Så du inte jämför äpplen med päron.
Hej!

OK, men 1.5-plan och 2-plan har väl ungefär samma storlek på grunden? Du avser kanske skillnad mellan 1 och 1.5 i ditt svar?

Har Hjältevadshus samma byggsätt som SMV eller hur fungerar deras egen variant av grund?

mvh ems
 
ems_hus skrev:
Hej!

OK, men 1.5-plan och 2-plan har väl ungefär samma storlek på grunden? Du avser kanske skillnad mellan 1 och 1.5 i ditt svar?

Har Hjältevadshus samma byggsätt som SMV eller hur fungerar deras egen variant av grund?

mvh ems

På Myresjöhus sa de att 1,5-plan är dyrare än 2-plan pga konstruktionen och taket och mer sneda väggar eller nåt sånt, Ett 1,5-plan på 170 kvadrat som vi kollade på var ca 200000 dyrare än ett 2-plan på 180 kvadrat.
 
Vi har också tittat på Kornett och Kärngården , men nu bestämt oss för att bygga 1-plan istället ( Åhus ). Vi ställde frågan varför 1,5 plans hus var dyrare än 1-plnas hus. Normalt säger folk att det brukar vara tvärtom då 1-plans husen behöver större platta etc. Svaret vi fick var att normalt sett är 1,5 plans husen billigare att bygga, men just de här typerna med lite annorlunda planlösning ( de stora förnstren från golv till tak bla ) gör att denna bygglösning blir dyrare pga det är mer byggtekniskt krångligt med talen
 
A
Hej ems_hus
Vi har ungefär samma önskemål när det gäller storleken på huset och har kontaktat de flesta husleverantörer men fick inte ett hus mindre än 2.5 mkr exklusive mark som kostar 800 000. Vi vill också ha ett nyckelfärdig hus med 3.4 i budget inklusive tomt och ett litet garage men vi lyckades inte får en offert mindre än 3.8 totalt och vi ska bygga i Uppsala Ursäkta om jag postar här men ditt inlägg liknar de tankarna vi har.

Är det någon som kan rekommendera seriös husleverantör för detta önskemål då är jag tacksam för rekommendation?
 
A
@ellopo Tack för detta. Fint hus, hur ser planlösningen ut? Finns det mera bilder? eller beskrivningar
 
[I
]
OK, men 1.5-plan och 2-plan har väl ungefär samma storlek på grunden? Du avser kanske skillnad mellan 1 och 1.5 i ditt svar?

Har Hjältevadshus samma byggsätt som SMV eller hur fungerar deras egen variant av grund?
[/I]
Jepp jag menade skillnaden mellan 1 och 1,5 plans. Varför 2 plans skulle vara billigare än 1,5 plans förstår jag inte då takstolarna normalt är dyrare för 2 plans. Det är nog som någon skrev att det gäller en specifik husmodell. Generellt är alltså 2 plans dyrare än 1,5 plans.

Hjältevadshus har samma byggsätt som SMV, dom bygger alltså med moduler och lyfter sedan på modulerna på en grund. Det Hjältevadshus har gjort är att fylla en krypgrund med frigolit och sedan en tätningsmassa utanpå. Detta är en fylld krypgrund som är ny på marknaden så tiden får utvisa om den är bra eller inte. Men konstruktionen på själva huset är densamma som SMV och Älvsbyhus, nämligen modulhus.
 
Redigerat:
Abboud skrev:
Är det någon som kan rekommendera seriös husleverantör för detta önskemål då är jag tacksam för rekommendation?
Har ni varit i kontakt med LB-Hus? Deras Calssic-serie, t.ex. Classic 154 kan ni klara med er budget, nyckelfärdigt på båda våningarna och med "normala" markarbeten. Det går nog t.o.m går att klämma in en mindre Carport/garage i er budget. EgnaHems-husen från Eksjöhus kanske också funkar med er budget.
 
FYI: ellopo är avstängd pga att han gjorde reklam för eget företag.
 
A
kungkokos skrev:
Har ni varit i kontakt med LB-Hus? Deras Calssic-serie, t.ex. Classic 154 kan ni klara med er budget, nyckelfärdigt på båda våningarna och med "normala" markarbeten. Det går nog t.o.m går att klämma in en mindre Carport/garage i er budget. EgnaHems-husen från Eksjöhus kanske också funkar med er budget.
Tack så mycket kungkokos

Vi har faktiskt fått offerter från båda och lika illa de priserna de gav oss överstiger våran budget. Jag ska kontakta LB-hus angående classic 154. tack för tipset
 
Abboud skrev:
Tack så mycket kungkokos

Vi har faktiskt fått offerter från båda och lika illa de priserna de gav oss överstiger våran budget. Jag ska kontakta LB-hus angående classic 154. tack för tipset
Hej!

Med mycket tillval kan man förstås spräcka vilken budget som helst. :)
Men i er budget borde man kunna klämma in en hel del om man utgår från de prisvärda "budgetserierna".

Lycka till!
 
A
@kungkokos Faktiskt inte vad vi valde extra var ett garage på ca 45 kvm med ett 12 kvm isolerat förråd och vi vill ha det målat utvändigt och enkel trädgård planering som var på ca 25 000 kr. Tack för svaret ändå. Nu har vi kontaktat a-hus och ekforshus för andra prisförslag som kanske passar vår budget. Har du någon erfarenhet om A-hus? Mycket tacksam för din tid att svara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.