Har hittat ett objekt jag blivit lite sugen på men jag är orolig över uppvärmningen. Är idag gamla elelement i fyra av rummen och sedan ett stort rum ca 100kvm som värms av luftvärmepump. Min tanke var en till luftvärmepump i den delen med gamla elementen plus komplettera med något nytt modernt element och sedan en hyffsat stor täljstenskamin i stora rummet.
Kommer jag bli pank och frysa ihjäl i vinter eller kan det funka:confused:
 
Stor täljstenskamin och en LVP kostar ju en duktig slant, men frysa kommer du säkert inte att göra...
 
H
Antar att det finns varken pannrum eller vattenburet värmesystem men därmot skorsten.
Kanske en modern vattenmantlad ved- eller pelletskamin kopplad till ett nydraget vattenburet system i de fyra rummen.
Täljstenskaminer är väl mer skrytvaror.
Att värma fyra mindre rum med en l-l pump är inte så lätt för luften måste cirkulera.

Nu bör man tänka på att vedeldning i ett bostadsrum inte är något bra framtidsval. Vedeldning i modern panna i pannrum sprider ut det mesta av de cancerogena förbränningsprodukterna till grannarna. Eldar man i kamin får man förbränningsprodukterna direkt in i bostaden. Vedeldning i kamin är inte lika effektiv och frambringar betydligt mer skadliga ämnen och partiklar än eldning i en modern panna.
Moderna undersökningar visar att de som värmer med ved i kamin har ca. 15 gånger högre halter av cancerogena benspyrener i sin bostad än de som värmer med el.
Att det blir smutsigt av vedkaminer kan inte heller undvikas.
Dessa fakta talar för att hus med veduppvärmning placerad i bostadsrum blir svårsålda i framtiden. Barnfamiljer kommer att se mer till hälsan och bjuder på något annat objekt i stället.

Får du stället billigt kan du väl ordna en permanent lösning direkt medan lånen är så billiga. Ett vattenburet system kompletterat med en luft-vattenpump.
Får du inte stället mycket billigt går det ju att fyndköpa massor av villor idag som redan har ett vattenburet system.
Att anlita hantverkare för att dra in vattenburet blir väldigt dyrt. Ett sådant här objekt passar nog bäst för den som vill och kan göra jobbet själv.
 
Tack för ett jättebra svar.
Är fortfarande sugen på objektet då det är väldigt annorlunda, vanligt hus bor jag redan i men nyfiken på något nytt.
Ett av rummen är som sagt stort, 100kvm med 5,5m takhöjd. Antar att en lvp inte fixar det så bra vid riktig kyla därav tanken på någon slags kamin att stödvärma med.
I dom andra rummen, är det helt förkastligt att värma med moderna element där?
 
Jag har direktel på hela huset ca 120m2 plus ett uthus på 24 m2 och förbrukar totalt mellan 20 och 24 000 KWH per år.

Nu beror ju förbrukningne mycket på hur det är isolerat men inte blir man ruinerad inte :)
 
Tack för era svar.
Får väl ge ett skambud och hoppas att jag får lägga upp en projekttråd snart:)
 
Självklart kan man köpa ett objekt med denna uppvärmning men lika självklart förbättrar men den i en nära framtid. Jag anser att elvärme är helt förkasligt men de gamla elementen i sig gör det nog inte sämre. Inte heller blir det mycket bättre med modernare oljefyllda element. Elelement har alltid 100% verkningsgrad. Är det bara något enstaka utrymme som inte blir uppvarmt av kamin eller värmepump kan det vara ok med elvärme där.
 
  • Gilla
Fanjol
  • Laddar…
holmertz skrev:
.

Nu bör man tänka på att vedeldning i ett bostadsrum inte är något bra framtidsval. Vedeldning i modern panna i pannrum sprider ut det mesta av de cancerogena förbränningsprodukterna till grannarna. Eldar man i kamin får man förbränningsprodukterna direkt in i bostaden. Vedeldning i kamin är inte lika effektiv och frambringar betydligt mer skadliga ämnen och partiklar än eldning i en modern panna.
Moderna undersökningar visar att de som värmer med ved i kamin har ca. 15 gånger högre halter av cancerogena benspyrener i sin bostad än de som värmer med el.
Att det blir smutsigt av vedkaminer kan inte heller undvikas.
Dessa fakta talar för att hus med veduppvärmning placerad i bostadsrum blir svårsålda i framtiden. Barnfamiljer kommer att se mer till hälsan och bjuder på något annat objekt i stället.

.
Har också läst om det där men allt kan man ju bevisa om man bara vill...
Människan har eldat med ved i tusentals år och folk måste ha dött som flugor i cancer.Nog lika farligt som att man får cancer av chips och allt vad det nu är.
Jag bor hellre i ett vedeldat hus än ett hus mitt inne i stan med alla avgaser från bilar
 
storkarp skrev:
Elelement har alltid 100% verkningsgrad.
Förvisso, men har man en panelradiator, med eller utan olja, med åtföljande varma spalt på ett par cm mellan radiatorn och väggen kommer en del värme att smita rakt ut och systemets verkningsgrad sjunker.
Om man nu har direktel, välj konvektionsradiatorer.
 
holmertz skrev:
Dessa fakta talar för att hus med veduppvärmning placerad i bostadsrum blir svårsålda i framtiden. Barnfamiljer kommer att se mer till hälsan och bjuder på något annat objekt i stället.
Tycke och smak...tror personligen att det blir tvärs om pga tokhöjda energiskatter, sen den allmänna mysfaktorn med en sprakande brasa...
 
Kloge skrev:
Har också läst om det där men allt kan man ju bevisa om man bara vill...
Människan har eldat med ved i tusentals år och folk måste ha dött som flugor i cancer.Nog lika farligt som att man får cancer av chips och allt vad det nu är.
Jag bor hellre i ett vedeldat hus än ett hus mitt inne i stan med alla avgaser från bilar
Allt är ju farligt. Jag röker, snusar, dricker, äter dåligt och jobbar inom industri. Tror inte det kommer vara vedspisen som tar kål på mig:surprised:
 
Äh, vi köpte hus med direktverkande el för 2½ år sedan. Nu har vi kompletterat med frånluftsvärmepump med en fläktkonvektor och kommer konvertera hela huset till vattenburen värme pö om pö allt eftersom vi renoverar rummen. Man kan egentligen räkna med att få tillbaks hela investeringen i form av värdeökning på huset.

Att värma med direktverkande el gör dig inte ruinerad. Prisskillnaden på ett hus med direktverkande el är upp till 300000 kr. Du får mycket el för de pengarna. Och vill du konvertera till vattenburen så fort du flyttar in kostar det ungefär lika mycket som prisskillnaden. Kolla bara så det går att göra på ett snyggt sätt, endera genom att man kan dölja rördragningen eller genom att lägga golvvärme, vilket förutsätter att du byter alla golv.
 
H
torke1 är nog inne på rätt ide´. Räknar du med värdeökningen på huset så kan du få igen vad en konvertering till vattenburen värme kostar.
Plotter med kaminer hit och luftvärmepumpar dit är ingenting som höjer fastighetsvärdet om du någon gång skulle sälja.
Hus utan ordnat värmesystem är idag svårsålda så det finns bra möjligheter att göra ett bra köp.
 
Klipper mitt svar från en annan tråd:

Vi har en 1,5-plansvilla med källare på 120 + 40 kvm. Källaren är ouppvärmd, förutom tvättstugan.

Uppvärmningssystem: Direktverkande el + IVT Nordic luft-/luftvärmepump.

2 personer i hushållet, varav båda duschar minst en gång om dagen.
2 datorer ständigt igång, mycket tv-tittande och tänker i största allmänhet inte speciellt mycket på att förbruka så lite energi som möjligt.

Total förbrukning: 13.300 kwh/år (faktisk förbrukning)

Tror aldrig att jag skulle kunna räkna hem en konvertering till vattenburet system. (Dels ligger huset helt optimalt väderstrecksmässigt, dels har vi ett stort uterum som täcker en hel vägg. Soliga vinterdagar håller uterummet lätt en temperatur på över 25 grader och hjälper således till att värma huset.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.