Hej!

Vad tror ni bundet eller rörligt?

Har varit lite sugen på att binda på 3år, men när Vattenfall höjde priset igår hann jag inte med och nu känns det ju lite surt =)
 
Rörligt har visat sig vara mest förmånligt i de flesta fall.
 
I nuläget skulle jag rekommendera rörligt eller så långt avtal som möjligt (finns ofta femårsavtal att få om man frågar). I nuläget kan du få en femåring för ett par öre mer än ett treårsavtal (dvs. något över 50 öre/kWh), vilket jag tycker är mycket prisvärt. Det rörliga kundpriset låg i augusti nånstans mellan 42-46 öre/kWh hos de flesta leverantörer, så diffen är inte så stor (inklusive elcert men exklusive skatter och moms).

Allt hänger på vad man tror om framtiden; fortsatt lång och djup lågkonjunktur --> rörligt, en återhämtning i världsläget --> fastpris.

Anledningen till det låga spotpriset (rörliga priset) är just nu framförallt låg världsefterfrågan på allt från energi till råvaror (olja, kol, gas, frakt osv.) vilket pressar priset på dessa insatsvaror. Även här i Norden har efterfrågan varit rekordlåg (även om den så smått börjar öka igen).

Lite grova siffror:
Elanvändning i Sverige/år - ~162,4 TWh (snitt augusti-juli 2003--2008)
Elanvändning i Sverige senaste 12 månader - 148,7 TWh (augusti 2008--juli 2009)
Minskad efterfrågan - ~13,5 TWh
(källa: SCB)

Lägg därtill utbyggnad av diverse småskalig elproduktion som pågår, bl.a inom elcertifikatssystemet (målsättning 15 TWh) så är det inte så svårt att förstå varför det varit press på priset senaste tiden.

Personligen har jag svårt att tro att rörligt pris under nästa femårsperiod kommer att vara bättre än det fastprisavtal du kan teckna just nu, särskilt när prisskillnaden är så liten som den är för närvarande.
 
Redigerat:
josud skrev:
Personligen har jag svårt att tro att rörligt pris under nästa femårsperiod kommer att vara bättre än det fastprisavtal du kan teckna just nu, särskilt när prisskillnaden är så liten som den är för närvarande.
Elpriset är precis som räntan, företagen tar ut en viss riskpremie för att binda räntan på 5 år och skulle de lämna ett fast pris på elen under 5 år så jag har väldigt svårt att se att man som konsument skulle kunna "blåsa" elbolaget utan att de fattar vad som händer. Snarare har det väl alltid visats sig att rörligt är mest prisvärt så jag kan nog satsa en hel del på att rörligt inom de närmaste åren kommer att vara billigare än bundet under fem år. Sen om man vill känna sig trygg så är det väl alltid bättre med bundet men det är väl sällan billigare.
 
mr_bygg skrev:
Elpriset är precis som räntan, företagen tar ut en viss riskpremie för att binda räntan på 5 år och skulle de lämna ett fast pris på elen under 5 år så jag har väldigt svårt att se att man som konsument skulle kunna "blåsa" elbolaget utan att de fattar vad som händer. Snarare har det väl alltid visats sig att rörligt är mest prisvärt så jag kan nog satsa en hel del på att rörligt inom de närmaste åren kommer att vara billigare än bundet under fem år. Sen om man vill känna sig trygg så är det väl alltid bättre med bundet men det är väl sällan billigare.
Njaeee.... Den riskpremie som elhandelsbolagen tar ut på fastpris som man inte tar ut på rörligt är egentligen bara volymrisken, dvs. att man garanterar dig ett pris även fast din förbrukning varierar. Priset på den risken är marginell i förhållande till totalpriset, vi pratar några tiondels öre/kWh. Övriga riskpåslag är faktiskt desamma oavsett prismodell.

Det rörliga priset sätts i efterhand baserat på vad spotpriset blev timme för timme. Fastprisen prissätts utifrån terminsmarknaden på NordPool, och jag skulle tro att de allra flesta elhandelsbolagen har en back-to-back princip, dvs. man försöker köpa in lika mycket kraft som man säljer för att "låsa in" sin marginal så långt det går (och det är för att detta är omöjligt att göra till 100% som man behöver en volymriskpremie). Ett terminskontrakt avräknas mot spotmarknaden när det går i leverans, så terminspriset speglar i varje givet ögonblick vad marknadens framtida förväntningarn är på spotmarknaden.

Elhandelsbolaget tjänar inte per definition mer på ett fastprisavtal än ett rörligt avtal (och gör man det beror det isf helt på vilken marginal man valt att hålla på de olika avtalstyperna). Jag skulle till och med gissa att man är ganska marginalneutral mellan olika produkter. För elhandelsbolagen är faktiskt inte den absoluta prisnivån särskilt viktig, eftersom man jobbar med styckemarginaler.

Elmarknaden är volatil, mycket volatil (spotpriset har t.ex. halverats om man jämför september 2008 med september 2009). En kall snöfattig vinter och en aldrig så lite ljusnande världskonjunktur med ökande efterfrågan och vi är lätt upp 15-20 öre på spotpriset från dagens nivåer. Och då kommer givetvis terminsmarknaden att följa med hela vägen ut till sista kontraktet som för närvarande är ett årskontrakt för 2014, vilket gör att fastprisavtalen för oss slutkunder hänger med upp i samma utsträckning.

Inte att förglömma är heller att det numer ingår (lagkrav) elcertifikat i alla slutkundsavtal, vilket gör det svårt att jämföra med de avtal man hade på "den gamla goda tiden" (dvs. den där tiden man lite vagt och rosenskimrande kommer ihåg att man hade ett avtalspris på under 30 öre). Bara elcertkostnaden ligger idag på 5-6 öre/kWh.

Slutsatsen jag drar är således att det är i dagsläget är ett ypperligt läge att fundera på ett riktigt långt avtal. Jag tror inte att ett rörligt avtal över de närmaste fem åren kommer att vara billigare än ett femårs fastprisavtal är idag, men det måste ju var och en som står inför ett avtalsbeslut avgöra utifrån sin situation. Min bedömning är att uppsidan är mycket större än nedsidan just nu.

NordPool kan den som vill studera spotpriserna under de senaste åren. Tänk dock på två saker: 1) det är inte detta pris du får som kund, utan ditt kundpris baseras bara på det här priset (bara så att man inte jämför äpplen och päron) och 2) din totala elkostnad, som ju är den intressanta, speglas inte fullt ut av de priser du kan se här. Varför? Därför att din förbrukning är ojämn över året. En riktig kall vintermånad med höga spotpriser kan lätt dra upp ditt årskostnad rejält. För att göra en korrekt jämförelse med ett fastprisavtal (som ju garanterar dig samma pris alla månader) bör man volymväga de historiska spotpriserna med sin egen årsprofil. Det här kommer dessutom att få betydligt större genomslag med den mätarreform med månadsvis avläsning som nu är i bruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.