Man läser ofta att 14 mm trägolv är att föredra framför 7mm för att det är slipbart. Ok köper det rätt av, men när det är dags att slipa om golvet om låt säg 15-20 år.
För att slipa om golvet måste ju alla möbler plockas ut och jag misstänker att man får räkna med lite slipdamm oxå? Har ingen koll på vad det kostar att slipa om trägolv /kvm men jag antar att man får anlita någon till detta får att få det perfekt (kan man göra det perfekt själv så visst, men för gemeneman)??
Och har man alla möblerna borta kan man väl lägga ett nytt 7mm golv istället, det borde inte skilja så mkt / kvm att lägga nytt 7mm golv istället för att få det omslipat?
Så min fråga:
Lönar det sig att lägga ett 14mm golv och slipa om detta en gång kontra att lägga ett 7mm och byta ut det mot ett 7mm??
/PH
 
Svårt att säga vad det är för priser som gäller om 15-20 år men man kan ju titta på vad det kostar idag. De gånger jag slipat golv har det kostat 500-1000 kr i maskinhyra, slippapper och lack. Skulle tippa att ett proffs tar kring 2000 kr för att slipa ett golv på ca 20 m[sup]2[/sup]. Det priset får man jämföra med priset på ett nytt golv som kanske kostar 4000 kr. Sen ska man nog inte glömma att det är lite småjobbigt att bryta upp ett gammalt golv och lister, köra iväg till tippen, hämta nya golvet, lägga nya golvet och sätta upp lister.
Min erfarenhet av golvslipmaskiner är att det kommer väldigt lite damm från dem.
 
Det skiljer ju en hel del i massivitetskänsla mellan dom alternativen oxå.
 
General Failure, köper resonomanget
Pris på 200kr/kvm är ju rimligt räknat
Tackar.

Pappskallen: (känns lite taskigt att tilltala ngn så men ok... :D)

Massivitetskänsla är det bättre? En känsla är ju abstrakt, om man inte gillar den massiva känslan då? ;)

/PH
 
PH skrev:
Pappskallen: (känns lite taskigt att tilltala ngn så men ok... :D)

Massivitetskänsla är det bättre? En känsla är ju abstrakt, om man inte gillar den massiva känslan då?  ;)

/PH
Helt ok ph jag har ju valt att kalla mig så.

klart du har rätt med känslan där, var jag som gick lite fort fram och utgick från vissa personliga intryck, även om jag tror att dom flesta föredrar en massiv,solid känsla före en tunn,klapprig dito ;)


 
har fått priset 140kr/m2 för ekparkett: slipning och 3 x lack. Lacken är nog sämre än den man får på nya fabrikslackade plankor, tror jag. Jag skulle välja att byta till nytt 7mm i stället för att slipa men hos oss är det inte aktuellt (gammal, tjock ekgolv)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.