Tar gräsmattan någon skada om man lämnar gräset långt över vintern?
Varmt och fuktigt höstväder har gjort att den växt längre samtidigt som den varit för blöt att klippa, den är nog över decimetern nu skulle jag tro.
 
Nja, risken för snömögel blir naturligtvis större om gräset är långt. Bor du i söder är det inte fullt lika riskabelt.

Får du ett par dagar torr väderlek och bor i Skåne kan du faktiskt fortfarande klippa - men då skall du inte klippa hårt. Kratta också gärna upp löv om du har stora tjocka sjok av dessa - enstaka löv tar ingen skada. I Skåne har jag tidigare klippt i väldigt sent skede - lätt maskin med uppsamlare och har på detta sätt även 'klippt bort' den värsta lövmängden.

 
Snarare tvärtom - det värsta man kan göra är väl att klippa gräsmattan strax innan kylan slår till. Det är rotsystemet som ska skyddas, inte grässtråna. Skönt att få vara slö med gott samvete ;)
 
;D Se där - motsägelser! Det är faktiskt så att trädgårdsråd ska man alltid ta med en nypa salt - det är ens egna erfarenheter som definitivt är de bästa råden :cool:.

Vi som har haft flera trädgårdar och är 'gamla amatörer i gamet' har lärt oss våra egna trädgårdar (och vårt land är vidsträckt med många växtzoner) men det är fortfarande egna försök som varit goda eller dåliga. Det är väl detta som gör trädgårdsarbete så inspirerande.
 
Det är iallafall ingen god idé att låta höstlöv ligga kvar och multna på gräsmattorna.  I synnerhet inte om det gäller eklöv.  Ekens safter gör gräsmattan sur, med följd att mossan får fäste.

Gräsrötterna trivs bäst om de kan andas.  Det finns givetvis ingen som helst risk att de förstörs av frost.  Inte ens i Norrlands inre stödområde...
;)
 
Tackar för svaren, det verkar ju inte vara nån överhängande fara i alla fall.
 
Så bra att få veta hur man ska göra nu inför den kalla årstiden. Ska således se till att min man klipper gräset om det blir hyffsat väder samt krattar bort löven
 
Viktigast är att räfsa, så att ni inte får löven som ett tättslutande lock över marken. Om gräset är hyfsat kort blir räfsningen lite mera lättvindig.

Lövblås har jag ingen egen erfarenhet av. Kanske kan vara en genväg ifall man vill helt slippa eftersäsongens sista gräsklippning.
 
Hemmakatten
Det bara bra att ha lite löv kvar, inte så mycket att det blir ett tjockt lock, och inte eklöv som tidigare sagts, inte heller stora löv som lönn mfl.

Ett tips är att (om man har lite lagom löv) gå över med gräsklipparen och klippa sönder löven. De förmultnar och blir bra för gräsmattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.