D
Melmac skrev:
Det handlar altså inte om 20.000 + garanti utan om ca 40.000 + eventuell renovering av fuktskadad konstruktion.
Hmmm... När du förhandlade med säljaren om ersättning så skulle det alltså kosta 40,000:- + eventuellt risk för mer, du fick ersättning med 25,000:- och din verkliga kostnad blir mindre än 5,000:- (plus ytterst lite eget arbete, vem fixar inte lite tilluftsventiler på en timme?).

Hade jag varit säljare och läst det här hade jag varit rejält f-bannad nu...:eek:
 
Inte undra på att det alltid är tjafs.. Ska man hålla på att blåsa å pressa på pengar hela tiden så vetefan om man någonsin vill ha ett hus. Helt ärligt jag hade skickat tillbaka de pengar som blir över efter att jobbet är gjort. Efter den uppfattning man fått genom att snabbt läsa igenom tråden..
 
Att ha hus är rätt trevligt, värre att sälja det till fel personer.

/Kent
 
10-12000:- på detta jobbet + ca 3000:- för mitt eget jobb. Därefter ska det göras lika dant på andra sidan + att det kan tillkomma mer när de väl börjar dra i det. Grundjobbet slutar på ca 18.000:-. Resterande är för de åtgärder som kommer ev. behöva att göras p.g.a. fukt etc. Tycker det är högst rimligt med tanke på att man först inte ens ville ta ansvar för det, sen slingra sig med hjälp av takfirman.
25.000:- är lite säljaren får betala jämfört med det som ansågs behöva göras för att få det till 100% bra, dvs. 40-50.000:-. Skulle det behövas göras ändå får ju jag sjäv stå för det, eller hur?

Varför ska jag själv stå för tillufts jobbet? Det kostar att köra och fixa virke etc. + riva ner det qamla taket + smälla upp nytt trä + att måla det. Dessutom är det både min fritid och tid under arbetstid som går åt att ringa runt och rätta till fel som DE har gjort, ska jag inte ha ersättning för det? Lägg på det dubbla för varje sida dvs.12000:- för att fixa tilluft och nytt undertak för en firma. Jag har altså sett till att han slipper att betala den extra summan.

Folk får fan ta och ta sitt ansvar för sina misstag, det är inte mitt fel att de har fuskat med taket! Det är inte jag som sätter priserna på byggjobben. Jag är jävligt glad att det inte kommer att kosta 40.000:- i första läget, eftersom vi har lagt de pengarna på ett badrum som de fuskat med också.

Att ha hus är trevligt, att köpa det av fuskande inkompetenta lögnare är färjävligt!
 
Redigerat:
ridax skrev:
Hmmm... När du förhandlade med säljaren om ersättning så skulle det alltså kosta 40,000:- + eventuellt risk för mer, du fick ersättning med 25,000:- och din verkliga kostnad blir mindre än 5,000:- (plus ytterst lite eget arbete, vem fixar inte lite tilluftsventiler på en timme?).

Hade jag varit säljare och läst det här hade jag varit rejält f-bannad nu...:eek:
Hur fick du det till mindre än 5000:- när det stod 5300:- + moms?
Dessutom, om du läser ordentligt, så ser du att det står att de hade missat en grej och skulle komma ut igen.

PS. Vad missade dem? Jo att det var på båda sidor av taket , inte bara mot mitt hu utan även mot grannen, så dubbelt upp! DS.
 
Redigerat:
D
Du skrev ju att ni hade kommit på ett enklare och billigare sätt att lösa det på, så då borde det ju ha blivit mindre än 5,000:-. Dessutom lär du ju få göra ROT-avdrag på arbetet, så kostnaden lär ju bli bra mycket lägre än de du har uppgivit.

När det gäller tilluftventiler så måste de vara av guld, platina och diamanter om det skall kosta 12,000:- för att ta upp några ventiler. Förstår inte riktigt vad det är du pratar om för andra åtgärder. Är det hypotetiska åtgärder eller är det något som du har beställt och som är nödvändigt?

I vilket fall som helst, så verkar det som om ditt utgångsbud under förhandlingen var kraftigt överdrivet och din beskrivning av hela läget också. När du började skriva lät det ju närmast som om du stod inför en katastrof och hela takkonstruktionen skulle behöva göras om. Nu skall du bara dra upp lite papp mot väggarna, sätta in tilluftsventiler och byta lite fasad?
 
ROT avdrag eller inte, hade detta gjorts förra året, när det borde åtgärdats så hade det inte blivit något ROT-avdrag, det ska inte räknas in i detta. Inte ens hans egen advokat anser detta.

Jag har ett utskjut med råspont spikat under takstolar/reglar/balkar, det var jag tvunget att riva ner. El-installationer fick kopplas bort och sen in igen av en elektriker. Hålen borrades samt täcktes med takfotsnät. Därefter fick jag köpa färg och måla den nya sponten samt sätta upp det igen. Utöver det fick jag köpa nytt stuprör p.g.a. att den inte satt ordentligt i det gamla undertaket och definitivt inte satt ordentligt nu. 3000:- för virke, färg elektriker etc. är väl rätt rimligt eller? Detta är änsålänge bara gjort på ena sidan.

12000:- kanske lite överdrivet, men det kostar en slant att ha snickare och elektriker som hjälper en med körersättningar etc.

Det är fortfarande så att det bästa hade varit att lägga ut befintliga rännor utanför taket som hängrännor, allt för att få vattenet så långt bort från taket som möjligt. Som det är nu "ligger" de gamla på det gamla platta taket. Det skulle altså monterats hängrännor samt att de gamla rännorna skulle tas bort och "hålet" byggas igen ända ut till takfoten + papp ovanpå. Detta på 2 sidor om byggnaden. Utöver det skulle de nedersta raderna av takpannorna plockas bort läkten tas bort, dra upp takpappen längre upp på taket till huvudbyggnaden, samt förstärka under pappen mot masonitboarden. Man ansåg att en plåt skulle monters på boarden och sen limma pappen på den. (Rätt eller fel? Vad vet jag, jag återger bara det som besiktningsmannen samt tak/plåt killen som var där ansåg skulle göras för att säkerställa det hela). Läkten på igen och pannorna kapas för att inte skava mot pappen. Även detta på två sidor. Hängrännor som hänger på huvudbyggnaden och går igenom takfoten för att kunna rinna av i de nuvarande rännorna på det paltta taket skulle man ta bort och lösa på annat sätt. Hur är inte säkert.
Skadade plåtar/vindskenor skulle bytas ut. Utöver detta tillkom eventuella kostander för fuktskadat virke som inte ingick i de 40.000:-. Man skulle dessutom ta upp ett ordentligt hål så man kunde krypa ner och in i takkonstruktionen för att undersöka fuktskadorna.

Ja, bitar av kostruktionen hade kanske fått bytas, men det vet vi inte i dagsläget eftersom det inte kommer att kontrolleras i nuläget.

Offerten kommer från den firman som säljaren själv tog dit först innan pappfirman som egentligen lagt pappen kom fram.

Förstår inte vad som gör mig till boven när kostanderna föär eventuella fuktproblem som följd av detta hamnar på mig. Dessutom finns det en risk att grannen kommer in och har fått in vatten på sin sida.
 
Redigerat:
D
Melmac skrev:
ROT avdrag eller inte, hade detta gjorts förra året, när det borde åtgärdats så hade det inte blivit något ROT-avdrag, det ska inte räknas in i detta. Inte ens hans egen advokat anser detta.
.
.
Dessutom finns det en risk att grannen kommer in och har fått in vatten på sin sida.
Ja, enligt dig är det inga som helst problem att du gör en ren vinst på hela affären. Att du de-facto inte har de kostnader som du får ersättning för, det tycker du inte är relevant? Att staten betalar en stor del av dessa kostnader och du dessutom får ersättning från säljaren för samma kostnader, det är inte relevant?

Det är nästan (men bara nästan, för jag är ju en snäll person :rolleyes: ) så att man hoppas att din granne skall komma och klaga över att det kommit vatten och kräva DIG på >40,000:-... :cool:
 
LÄS ORDENTLIGT FÖR FAN! Jag har kostander på ca 18.000:- de övriga 7.000:- är till för om det behövs bytas ut ytterligare arbete. Om du bara vill spy galla över folk så gör det nån annanstans! Jag går för fan inte med nån jävla vinst!

Vem säger att jag ska göra ROT-avdrag? Inte säkert ens att det går. Jag vet inte, har inte undersökt saken! Du tog upp ROT-avdraget, inte jag.

Jag går bara på vad de som har juridiskt kunnade har sagt. Jag går på det som snickare, takläggare och plåtkillar talar om för mig. Vad skall jag göra, acceptera att säljaren har fuskat och betala allt själv? Är det bättre? Ska vi skita i att stå för de misstag vi gör?
 
Redigerat:
Jag skriver kontinuerligt i denna tråden om vad som händer, inte bara utvalade dealr som andra kanske gör. Det gör att hela förloppet berättas, inkl. felaktiga offerter, missförstånd mellan mig och hantverkare etc.

Att du sen har problem att följa denna historia och hänger upp dig på ett inlägg, det är tråkigt, men jag vill visa hela förloppet, inte valda delar.
 
Offert på det som ska fixas, ink. moms 12250:- + bytet av paneler etc på ena sidan, samt lika dant på andra sidan = ca 18250:-. Därefter tillkommer det då, som det även står i offerten, kostnader för eventuella fel som inte kan upptäckas innan man börjar dra i det. Dessutom kommer taket hallen att bytas eftersom det är fuktfläckar på en del ställen och att det droppade vatten ur lampdosorna. Vill få det kontrollerat så att allt står rätt till därunder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.