Hej!
Jag vet att frågan har ställts förr, men frågorna och inläggen är från 2005-2007 på de flesta.
Med tanke på att det är nya regler idag så ställer jag dom igen. (hoppas ingen tar illa upp)

Har precis köpt hus och jag flyttar in i Okt. Och jag vill ha gips som tak i badrum, Vad ska jag använda för skivor? Räcker det med att spackla i skarvarna mellan skivorna eller måste man göra något mer? Behöver jag någon mer tätning ovanför gipset?

Vad det gäller spottar så kan jag inte sänka taket något utan jag måste förmodligen skära ut isolering i taket för att få plats med skyddskåpor till min 12v spotter. Eller finns det något annat sätt att göra?

Huset är 1 plans

mvh/ en rookie ;)
 
Har du ett gipstak idag så hade jag tagit upp hål i detta där man vill ha spottar och sedan fällt in godkända burkar på dessa platser.
Sedan hade jag mätat in dessa noga på en skiss och klätt hela taket med 6mm gips...
Spacklat, målat och sen tagit upp hålen till spottarna.

Jag hade inte använt 12v spottar... elektriker brukar rek. 220v också !
 
Tack för svaret!
Idag är det "vanligt tag", med spår, vet inte om det är gips eller spånskivor, om du förstår vad jag menar.

varför 220V och inte 12V?
 
Antar att jag förstår vad du menar och tror då det är vanlig takgips du har.

Har du sååå lågt så du inte kan sänka taket 100mm ens... ?

Nämligen enklare än att fälla in burkar i befintliga taket i så fall.

Jag är inte elektriker, men de som jag samarbetar med förespråkar 220v.
Misstänker att det blir bättre ljus och samtidigt slipper man framtida problem med trafos som går sönder t.ex...

Sen kan du ju koppla dem direkt på väggbrytaren.

12v behöver ju ett vägguttag som du pluggar in trafon i och sen ska ju detta gömmas någonstans också...
 
Jag kan varm rekommendera sökfuntionen. Det finns spaltmeter i detta ämne med förlag till konstruktion. Bl.a. har jag ställt frågor, beskrivit hur jag gjort och ibland även lämnat råd till andra.

De elekroniska trafo som används är inte av en typ som sätts i vägguttag utan skall installeras fast, av elektriker.
 
SvenD skrev:
Jag kan varm rekommendera sökfuntionen. Det finns spaltmeter i detta ämne med förlag till konstruktion. Bl.a. har jag ställt frågor, beskrivit hur jag gjort och ibland även lämnat råd till andra.

De elekroniska trafo som används är inte av en typ som sätts i vägguttag utan skall installeras fast, av elektriker.
Så har jag med förstått det, att man drar 220v till trafon, och från den vidare med 12v till spottarna. Sen beror det på hur många watt trafon klarar av, och hur många spottar man kan dra till en och samma trafo, men det är lätt att räkna ut.

Men min stora huvudvärk är taket, med skarvar och spackel, kommer det att bli sprickor i spacklet, och hur kan man undvika det??

mvh
 
Har du nog avstånd till brännbart så skippa pottorna de är helt onödiga isf.

Nej det kommer inte spricka om du:
1. Skruvat gipset enligt instruktionerna
2. Spacklat med våtrumsspackel, jag använde beckers som fungerade bra.
3. I skarven sätter glasfiberremsa fastän det inte ska vara bra tydligen papper är det som gäller enligt de som vet (välj själv mao).
4. Målar med våtrumsgrund och våtrumstäck även här körde jag beckers, luktar lite men täcken torkar snabbt som ögat.


Tips är att prova och borra för spottarna i en skitgips så du ser att hålet passar EXAKT, mina hål är ett par mm för stora så spottarna smiter inte åt till 100%.

Inga 240V spottar tycker jag.

Lycka till!
 
v-g skrev:
Har du nog avstånd till brännbart så skippa pottorna de är helt onödiga isf.

Nej det kommer inte spricka om du:
1. Skruvat gipset enligt instruktionerna
2. Spacklat med våtrumsspackel, jag använde beckers som fungerade bra.
3. I skarven sätter glasfiberremsa fastän det inte ska vara bra tydligen papper är det som gäller enligt de som vet (välj själv mao).
4. Målar med våtrumsgrund och våtrumstäck även här körde jag beckers, luktar lite men täcken torkar snabbt som ögat.


Tips är att prova och borra för spottarna i en skitgips så du ser att hålet passar EXAKT, mina hål är ett par mm för stora så spottarna smiter inte åt till 100%.

Inga 240V spottar tycker jag.

Lycka till!
Tack för dina svar!

Vet ni vad man ska ha för gipsskivor då? ska det vara för våtrum eller för innertak?

Det blir 12V spottar för mig, sen får man hoppas på att det räcker med 7st på 30W, i mitt 6,5m2 badrum

mvh
 
Vanliga sketna 13mm gips duger och är helt enligt alla regler (eftersom dessa konstigt nog inte omfattar taket). Jag tog vanliga vägggips. Glöm ej skära bort den fasade kanten mot väggen detta tog mig timtal att spackla. :rolleyes:

Reglade på cc30 för att inte det skulle kunna sabba nåt.

Har 5 spottar på 35 watt i mitt 4m² badrum och det lyser på bra på högsta kan jag lova. Beror ju iofs på vilken färg du har på kakel/klinker/matta också.

Jag målade väggfärgen en bit (typ 1dm) ner på väggen och överlappade där med det rollade tätskiktet.

Hörnen/takvinklarna tätade jag med målarfog som bara målades över sen. Har ingen taklist och det är väldigt snyggt utan tycker jag.
 
v-g skrev:
Vanliga sketna 13mm gips duger och är helt enligt alla regler (eftersom dessa konstigt nog inte omfattar taket). Jag tog vanliga vägggips. Glöm ej skära bort den fasade kanten mot väggen detta tog mig timtal att spackla. :rolleyes:

Reglade på cc30 för att inte det skulle kunna sabba nåt.

Har 5 spottar på 35 watt i mitt 4m² badrum och det lyser på bra på högsta kan jag lova. Beror ju iofs på vilken färg du har på kakel/klinker/matta också.

Jag målade väggfärgen en bit (typ 1dm) ner på väggen och överlappade där med det rollade tätskiktet.

Hörnen/takvinklarna tätade jag med målarfog som bara målades över sen. Har ingen taklist och det är väldigt snyggt utan tycker jag.
Lysande.. tack för tipsen, alla inlägg har hjälpt. Ni anar inte hur mycket det har rullat i huvudet på mig bara för att renovera ett badrum ;)

Ni har varit till stor hjälp, men fortsätt att komma med inlägg om ni har något annat tips

mvh :)
 
Kom just på en sak jag tänkte fråga er som kanske vet något om detta!!

Jag har varit i kontakt med ett företag om att dom kanske skulle göra allt förarbete fram till plattläggningen. Jag frågade dom vad dom har för teknik och vad jag kunde göra innan dom skulle börja med tätning.
Det var att jag skulle riva ut hela badrummet samt plastmattorna som sitter där idag, och att jag skulle dubbelgipsa väggar, på golvet räcker det med enkelgips.
Sen skulle dom komma och dom skulle använda sig av någon tätningsduk, som dom skulle lägga i hela badrummet.

Det är just om tätningsduken jag är lite nyfiken på, vad är det? Har läst runt lite i forumet och har inte stött på någon som använt sig av det..
Någon som vet?

mvh
 
Gips får inte användas bakom kakel man ska ha särskilda skivor, detta behandlas i andra trådar.

Duk kan jag inte så mycket om då jag körde rollat system (LIP). Tycker att det är ett enkelt och BRA system för hemmabruk och kan starkt rekommendera det (LIP alltså). Du klarar det hela lätt själv om du läser handvisningen samt frågar lite här.

Finns att köpa på SIgro.se och du kan enkelt räkna ut hur mycket av varje du behöver, remsorna/hörnen får man räkna för sig.

Duk klistrar man bara på troligast på en "primer" som är typ kontaktlim.
 
Enligt dom så gick det bra med vanlig gips, och kaklet kommer inte direkt på gipset utan på duken.

Men jag vet inte redigt, ska ta och prata med dom igen.. Det är på tok förmycket att tänka på nu, och det lär ju inte bli mindre

mvh
 
Låter inte som en firma som följer regleverket. Huruvida kaklet hamnar på skivan eller på duken spelar ingen roll.

Det finns som sagt ett antal trådar om väggskivor här på forumet som tar upp just detta.
 
hempularen skrev:
Låter inte som en firma som följer regleverket. Huruvida kaklet hamnar på skivan eller på duken spelar ingen roll.

Det finns som sagt ett antal trådar om väggskivor här på forumet som tar upp just detta.
dom kanske använder sig av någon mer teknik som jag missat, för det låter konstigt om dom lämnar 10 år garanti på sitt jobb om dom inte följer regelverket..

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.