Skall bygga en altan på baksidan som kommer bli ca 85 kvm. Vet att man börjar med trallet längst ut och går in mot huskroppen. Trallen kommer att sitta under panelen på huskroppen (tätt). Finns det risk att panelen blir dålig eftersom ändträt på panelen inte kan andas???
 
du måste släppa 3 cm !

mvh
snickar estwing
 
Jag har ju faktiskt impregnerat ändträt på panelen 2 ggr och även målat det 1 gång. Sedan har jag lutning ut från huset och takfoten är 70 cm. Det kommer aldrig bli vattensamlingar mot panelen och det är sällan det regnar in så långt pga den djupa takfoten. Vad tror ni? Måste jag ändå släppa 3 cm?
 
Om det är 1 2 eller 3 cm spelar knappast någon roll så länge det inte samlas löv och elände som gör att ändträet står fuktigt långa perioder.

Jag har valt att kapa panelen 1-2 cm upp men lägger istället en horisontell bräda längst ner mot trallen utanpå panelen (notläkten ansluter mot denna). Överkanten mot panelen tätar jag med mjukfog. Målas i samma färg som panelen i övrigt. Denna bräda kommer med åren ta stryk eftersom den ligger mot trallen, det blir lite av en offerbräda. Om den håller 5 eller 10 år vet jag inte och det spelar mig ingen roll - jag vill slippa den fula glipan mellan panel och trall. Brädan är lätt att byta.

Någon lämplig plåt (bleck) längst ner är ju inte heller en dum ide för att leda ut vatten från fasaden, men det är kanske överkurs i detta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.