Duger den här produkten till som underlagstak i det långa loppet? Pressad papp låter för mig som lekman inte särskilt förtroendeingivande. Hur motståndskraftig är en sådan skiva mot fukt och annat, måste den bytas ut om 10 år?

Skivmaterial i form av ett flerskiktslaminat, där 5 pappskikt sammanlimmats med ett vattenfast lim. Ovansidan är belagd med ett tunt PE-skikt.

Tjockleken är ca 2 mm

http://www.paroc.se/channels/se/bui...kar och Membran&product_id=PAROC+Underlagstak
 
Funderar också för fullt vad jag ska använda som undertak på ett garagetak (plåt). Papp + råspont, nån typ av skiva eller någon form av armerad plast? Den där lösningen ser lättsam ut men inte speciellt förtroendegivande?
 
Ser inga problem om den ligger på råsponten men bara den där får tummen ner av mig.

Själv har jag deluxe i form av sponttak under pannorna :D
 
Varför anses råspont vara delux? För att det är dyrare eller tar mer tid? :)
 
Råspont är inte deluxe det är bara vettigt ;)

Sponttak är nåt helt annat det är typ vedträn c:a 35 cm långa kluvna i tunna skivor som sen ligger på taket (vanligt på gamla uthus tex). Spikat ovanpå råsponten.
 
Tack för synpunkterna. Efter att ha läst på lite om undertak och takkonstruktioner i allmänhet har jag insett att problematiken med fukt i undertak och takstolar är komplex. Skivmaterialet verkar inte vara det viktigaste att fokusera på utan sådana saker som ventiler, isolering, nockband, rörgenomföringar, fukt-/ångspärrar, snölås mm.
 
Jag bygger om garaget och lägger takstolar, 11 graders lutning och det blir plåttak. Efter en hel del funderande så köpte jag idag Icopal Monarfol takfolie som jag kommer lägga med lite extra breda skarvar. Förhoppningsvis klarar det den kondens som kan bli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.